چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


هتل کوجیماچی کایکان


هتل کوجیماچی کایکان
● باغچه كوهستانهای آبی و آب سبز
نقاط محدودی در شهر توكیو یافت می شود كه قادر به بازنمایی آثار والای طبیعت باشد .قرارگیری درختان ؛استخرها؛فواره ها وگلها در اطراف ساختمان ها نمی تواند بطور صحیح و كامل؛ عناصر وحشی و جنگلی دنیای طبیعی را نسخه برداری كند .پراكندگی مراكز شهری ممكن است بیم و هیبت را القا كند ؛ولی بندرت حس آرامش و آسودگی را عرضه می كنند.
هتل" كوجیماچی كایكان" ؛ در "چیودا" واقع در توكیو؛ در محیطی ناملایم و خشن واقع شده ؛ این هتل توسط باغچه ای كه به قصد فراهم آوری لحظاتی آرامش بخش برای بیننده در طول یك ملاقات كوتاه طراحی شده؛ احاطه شده است؛ باغچه ای به شیوه ژاپنی كه به هر حال خود طبیعت نیست. یك فضای معنوی است كه با توجه به اصول زیبایی شناختی پیشرفته ژاپنی طراحی شده و طبیعت را فرا می خواند؛ چنین باغچه ای دقیقاً آن چیزی است كه در محیط شهری مورد نیاز است.
۱- آبشار كوچك و حوض (تصویر راست: نور شب - تصویر چپ : نور روز)
"كوجیماچی كایكان" شامل تعدادی فضاهای باغچه مانند داخلی كوچك می باشد؛ كه یكی در خارج به عنوان تراس؛ و یكی از آنها در طبقه اول و دوتای دیگر هم در طبقه چهارم واقع شده اند ؛ كه جوی طبیعی برای تفكر و تأمل وتجدید حیات را در قلب پر هرج و مرج توكیو فراهم می آورد.باغچه ها به حس زیبایی سنتی ژاپنی و روح بودا (ZEN ) پیوسته اند. این باغچه می تواند به عنوان یك كار دوره Heisei طبقه بندی شود.
۲- پلان طبقه اول
۳- پلان طبقه چهارم
سه باغچه كوچك ؛ " باغچه كوهستانهای آبی و آب سبز " نامیده می شوند. تخیلی كه آنها ایجاد می كنند مطلقاً آرامش بخش است ؛گویی بیننده را در بستر كوهستانهای جنگلی قرار می دهند.
۴-آرایش سنگ وپرچین بامبوبه سبكKohetuji
باغچه آبشار واقع در طبقه اول ؛آرامش؛ طراوت وصدای موسیقی آب جاری را بهم می آمیزد.آب جاری در میان سنگریزه ها در دو باغچه طبقه چهارم - جایی كه ناظر می تواند رودخانه جاری را تصور كند- حكم سمبلیك دارد. این مجموعه درنهایت بیننده را از محیط شهری جدا می سازد. چیزی كه باقی می ماند تفكرو تعمق در سكوت؛ در معنای چنین فضایی با اتحاد هارمونیك آب و گیاهان است. پوشش شاخه های درختان و تركیب بندی سنگها بیشتر بر گستره بی پایان این فضا دلالت می كند. این همگرایی طبیعت و اشیای دست ساز بشر تجربه ای می آفریند كه نظام كیهانی را آشكار می كند و فرصتی برای آشنایی انسان با طبیعت فراهم می آورد.
۵- باغچه ژاپنی دوم در طبقه چهارم
۶- پلان باغچه طبقه چهارم
۷- پرچین بامبو؛ مخفی كننده ساختمان مجاور
منبع : كتاب ۴۰ LANDSCAPES
نویسنده : JAMES GRAYSON TRULOVE
انتشارات : ROCKPORT
مترجم : پریسا تیموری
منبع : ماهنامه الکترونیکی هنر و معماری ایران


همچنین مشاهده کنید