یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

سفر و سایت های توریستی در ایران


سفر و سایت های توریستی در ایران
در این نوشتار جسته و گریخته توریسم ایران و کوتاهی آن در حضور مناسب در اینترنت و توجه به مقوله eTourism بررسی شده است.
ایران هر روز بیشتر شناخته می شود. هر چند تبلیغات منفی علیه آن بسیار است چه ناشی از کوتاهی و سهل انگاری خودمان و چه ناشی از غرض ورزی های سیاسی اما جریان اطلاعاتی به هر حال ایران را بهتر و بیشتر به دنیای غرب معرفی می کند.
متخصصین با قابلیت های صنعت توریسم ایران آشنا هستند و به کسب درآمد از آن نیز می اندیشند و تصمیمات ایران در این مقوله را به خوبی پیگیری می کنند تا آنجا که فعالیت های اخیر انجام شده از سوی حسین مرعشی و سازمان متبوعش بازتاب گسترده ای یافت و برخی وی را دارای یکی از سخت ترین پست های سازمانی در تمام دنیا خواندند.
با این اوصاف و آرام تر شدن منطقه همیشه متلاطم خاورمیانه، انتظار می رود توریسم ایران رونق بسیاری یابد. بد نیست بدانید که انجمن بین المللی توریسم و جهانگردی (WTTC) برای سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ رشد صنعت توریسم در ایران را ۷/۳ درصد برآورد کرده است.
ایران جمعیت جوانی دارد و تجربه پدیده اینترنت و کسب و کارهای آن لاین با سرعت بالایی در حال گسترش در میان اقشار مختلف جامعه است و تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت رونق می یابند و اقبال عمومی به آن بیشتر و بیشتر می شود. بنابراین ایران منحنی رشد دیگری متفاوت با سایر کشورها را تجربه می کند و می تواند استعدادهای سرشار نیروی کار جوان خود را در تجارت الکترونیک توریسم، به سرمایه تبدیل کند. ایران با استفاده درست از اینترنت و سرمایه گذاری بر eTourism می تواند شرایط رشد صنعت توریسم را با سرعت افزون تری که غیرقابل مقایسه با روش های موجود است، رونق دهد.
در جهان غرب به سختی می پذیرند که تجارت الکترونیک هر چند به طور محدود، در ایران تجربه می شود. هنوز بسیاری از آنها ما را با جنگ و نفت و عراق و خاورمیانه می شناسند. روایت ها در خارج از ایران به گونه ای است که هرگاه توریستی به ایران می آید به راحتی اذعان می کند که متعجب شده است و تجربیاتش با تصوراتی که از قبل داشته است کاملاً متفاوت است. واقعاً نمی توان از اینترنت و قابلیت های آن برای تغییر این چهره بهره جست؟
«بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» مثلی آشنا برای همه ایرانیان است. به عبارت دیگر سفر، عقل را رشد می دهد. می توان همین مثل را برای اقتصاد هم گفت: «سفر اقتصاد را رشد می دهد.»
مطالعات انجام شده نشان می دهد که مسافران (چه از اینترنت استفاده می کنند و چه استفاده نمی کنند) فکر می کنند که اینترنت برای برنامه ریزی سفر ساده تر و سریع تر از استفاده از خدمات آژانس های مسافرتی است. در واقع آنها آژانس های آن لاین را به آژانس های سنتی ترجیح می دهند. حتماً شما هم این عبارت را بسیار در اینترنت دیده اید که «آژانس مسافرتی آن لاین خود را راه اندازی کنید و درآمدی خانگی داشته باشید.»
چنانچه سایت های توریسم دارای ساختاری حرفه ای باشند و محتوا و خدمات مناسبی ارائه دهند، رشد این اقبال به سایت های توریسم گسترده تر خواهد شد. در کشورهایی نظیر آمریکا که سایت ها دارای سیاست های کاری بوده و از لحاظ حقوقی پشتیبانی مناسبی می شوند، بیشتر از ۵۰ درصد مردم آن ترجیح می دهند با یک سایت قرارداد عقد کنند تا با یک آژانس مسافرتی. بسیاری از آنها تجربه رزرو آن لاین دارند و بسیاری نیز سفرهای تجاری خود را از طریق سایت ها انجام می دهند. بدون شک در حال حاضر صنعت توریسم بیشترین بهره را از تجارت الکترونیک می برد و از eTourism به عنوان تجارت آینده یاد می شود. امروزه فعالیت های آن لاینی نظیر رزرو اتاق در یک هتل، رزرو بلیت هواپیما، ثبت نام در یک تور تفریحی، درخواست ویزا و... مواردی معمول شده اند.
اینکه چگونه اقبال به سایت های توریسم از بخشی کوچک در سال های گذشته به سهمی بزرگ در سال های اخیر تبدیل شده است به خوبی قدرت اینترنت را می رساند.
اصولاً مسافران همواره به دنبال کاهش هزینه های سفر خود هستند و سایت های توریسم به خوبی می توانند در این مورد به مسافران کمک کنند. آنها می توانند به راحتی برنامه سفر خود را تنظیم کنند و از تخفیف های موجود برای کاهش هزینه های خود بهره گیرند.
● اوضاع در ایران چگونه است
متاسفانه ایران بهره کمی از eTourism دارد و تنها آژانس های محدودی اینترنت را جدی گرفته اند اما هنوز هم تجارت الکترونیک به معنای واقعی آن وجود ندارد و آنها تنها تجربه ارتباطات الکترونیک دارند.
سایت سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق، اطلاعات قدیمی و به روزرسانی نشده ارائه می دهد و به خوبی روشن است که در حال حاضر از آن پشتیبانی نمی شود. سایت های سازمان نوپای میراث فرهنگی و گردشگری نیز هنوز حتی به خود زحمت نداده اند که عنوان اصلی سایت خود را از میراث فرهنگی سابق به عنوان جدید تغییر دهند.
سایت های طراحی شده برای استان ها نیز عموماً از فقر اطلاعاتی و ضعف طراحی رنج می برند. محتوای آنها یک چیز می گوید، گرافیک آنها ما را با عالم دیگری می برد و موسیقی آنها نیز سازی مخصوص به خود را کوک می کند. حتماً به خاطر دارید که خبر راه اندازی سایت «حیدر بابا» از سوی میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی چگونه در رسانه ها بازتاب یافت. اما جالب است بدانید که در حال حاضر سایتی با این نام فعال نیست!
مسئولان سازمان نوین متولی گردشگری نیز سعی داشته اند در قالب مقالات متعدد بعضاً به زبان انگلیسی کارایی و اصولاً استفاده از معماری اطلاعات را در سایت های خود اثبات کنند. اما حقیقتاً تنها یک مراجعه توام با کمی کنجکاوی واهی بودن ادعاهای این مدافعان علمی سازمان جدید را نشان می دهد.
واقعاً کجای کار ایراد دارد؟ ما مشاورین و مجریان پروژه های کسب و کارهای آن لاین نیز در به وجود آمدن این وضعیت متهم هستیم و کوتاهی کرده ایم.
واقعاً به این فکر کرده اید که چرا نام دامنه یک سازمان و ارگان دولتی تنها برای یک سال و دو سال ثبت می شود؟ مگر قرار نیست این سایت تداوم داشته باشد؟
چرا با جست وجوی کلمه «Iran» سایت CIA بالاتر از سایت های دولتی ایرانی در موتورهای جست وجوگر قرار می گیرد؟
در چند روز اخیر صحبت از آن بود که ایران سعی دارد از تلویزیون های CNN و BBC برای معرفی جاذبه های توریستی خود بهره گیرد. این خبر در سایت های خارجی بازتاب گسترده ای یافت و به نوعی توجه بیشتر به توریسم ایران از زمان انتشار همان خبر آغاز شد. بد نیست بدانید که کشوری مثل یونان کانال ماهواره ای اختصاصی برای توریسم دارد. این اقدام قابل ستایش ایران می تواند شروع تحولی نوین در توریسم ایران باشد.
مقایسه هزینه تبلیغات در یک کانال تلویزیونی و هزینه تبلیغات در سایت های وب و همچنین کمیت و کیفیت مخاطبان سایت های محبوب وب، کفه را به نفع سایت های وب سنگین تر می کند. به نظر می رسد استفاده از رسانه های غربی برای معرفی ایران تصمیم درستی باشد زیرا قبلاً از طریق همین رسانه ها چهره ایران مخدوش شده است و ما می توانیم با این حضور شرایط را به نفع خود تغییر دهیم هر چند که مجبور به پرداخت هزینه بسیاری نیز هستیم و همین طور امیدواریم مسئولان گردشگری کشور، اینترنت یا به عبارت دیگر راه اندازی سایت های کاربرپسند و پرمحتوا را فراموش نکنند و از تبلیغات اینترنتی خصوصاً حضور مناسب در موتورهای جست وجوگر غافل نمانند.
از سوی دیگر مقوله آموزش ارگان ها و افراد درگیر در این صنعت را هم نباید فراموش کرد. اغلب آنها تجربه محدودی در کار با اینترنت و حضور تجاری در آن دارند. آشنایی آنها با اصول و قواعد eTourism می تواند کسب و کارهای آن لاین بسیاری را برای ما ایرانیان ایجاد کند.
http://yosafy.blogsky.com/


همچنین مشاهده کنید