یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

چاشنی درمانی در تبلیغات


چاشنی درمانی در تبلیغات
«از هزاران محصول جدید که به بازار ارایه می‌شود، بیش از ۹۰ درصد از آن‌ها در اولین سال ورود به بازار با شکست مواجه می‌شوند. دلیل اغلب این شکست‌ها فقدان حمایت‌های ترویجی از محصولات جدید به منظور تشویق مشتریان به آزمایش محصول است. در ایران این شکست‌ها از میزان بیشتری برخوردار است، به این علت که رفتار مشتریان ایرانی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.»
در این مردم ناشناخته، اگر هر کدام از ابزارهای ترویج (شامل تبلیغ، روابط عمومی‌و...) موثر واقع نشود، چاشنی‌های فروش (SALES PROMOTION)می‌تواند اثرگذار باشد. اتفاقی که تا به حال افتاده و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را به این سمت هدایت کرده که با انبوهی از سکه‌ها و ماشین‌ها، مشتریان را وسوسه به خرید کنند و قسمت عمده‌ای از پیام‌های تبلیغاتی خود را به معرفی این چاشنی‌های فروش اختصاص دهند، نه معرفی محصول خود. این اقبال عمومی‌ ضرورت توجه به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه چاشنی فروش را دو چندان می‌کند.
چاشنی‌های فروش اگر در کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار گیرند، اثر گذارند. استفاده بلندمدت از چاشنی‌های فروش آثاری را در پی دارد. خاموشی پاسخ؛ مشتریان به علت اجرای طولانی مدت برنامه چاشنی فروش، احتمالا خرید از محصول را به زمان آتی منتقل می‌کنند یا اساسا جذابیت جایزه و ... تعیین شده کاهش می‌یابد و این با رسالت اصلی چاشنی‌های فروش که می‌گوید "همین الان بخر" مغایرت دارد. نمونه این اتفاق را در جوایز مواد غذایی می‌توان به وضوح دید.
تغییر رفتار مشتریان: اجرای دائم و طولانی‌مدت چاشنی‌های فروش مشتریان را متوقع می‌کند، به‌گونه‌ای که در زمانی که چاشنی فروش قطع شود میزان فروش به شدت کاهش خواهد یافت. زیرا مشتریان یاد گرفته‌اند که به ازای هر خرید پاداشی بگیرند. آمار حساب‌های قرض‌الحسنه بانکی نشان‌دهنده این موضوع است که افتتاح حساب در زمانی که جایزه‌ای برای قرعه کشی وجود ندارد، بسیار کاهش می‌یابد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید