یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

خبرنگاری اینترنتی


خبرنگاری اینترنتی
خبرنگاری اینترنتی دارای خصوصیت‌های مشترکی با خبرنگاری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و ویژگی‌های خاص اینترنت است.
مقالات خبری تارنماها، مانند مطبوعات، برای خوانده شدن تنظیم می‌شوند. در موارد دیگر، مخاطب می‌تواند قطعات ویدئویی را مشاهده کند که چنین ویژگی به تلویزیون شباهت دارد.
گزارش‌های خبری که از تمامی‌امکانات این رسانه جدید بهره می‌گیرند به خواننده امکان مشارکت داده تا مسیر حرکت خود را در اطلاعات ارایه شده انتخاب کند. نورا پال، مدیر موسسه مطالعات رسانه‌های جدید در دانشگاه مینسوتا می‌گوید، "اشکال جدید گزارش، میزانی از کنترل را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند."
جاناتان دوب، ناشر CyberJournalist.net، تارنمایی در مورد تاثیرات اینترنت و سایر فناوری‌ها بر رسانه‌ها، می‌گوید:"خبرنگاران اینترنتی باید هم زمان در چند سطح مختلف فکر کنند: کلام، ایده، داستان، ساختار، طرح، عوامل داخلی، صدا، تصویر، عکس، داوری خبری."
کار تلویزیون نمایش اخبار است. کار مطبوعات روایت و توضیح اخبار است. نقش اینترنت، به نمایش گذاشتن، روایت کردن، نشان دادن و تبادل نظر است. برای این کار، خبرنگاران اینترنتی با به کار بردن انواع مختلفی از اشکال، گزارش اطلاعاتی را به صورت چندگانه ارایه می‌دهند.
اساسی‌ترین شکل گزارش اینترنتی "چاپ همراه با اطلاعات جانبی" نام دارد و از یک گزارش متن شامل اشکال اضافی مانند عکس، صدا و تصویر و لینک به اطلاعات بیشتر تشکیل می‌شود. با قرار دادن پیوندهای مختلف در صفحات، خبرنگاران می‌توانند مخاطب را برای گرفتن اطلاعات بیشتر در تارنماهای دیگرهدایت کنند که این اطلاعات ممکن است از منابع خارج از سازمان خبری بوده و شامل زمینه‌ها و تاریخچه مساله مورد نظرباشد.
گزارش‌های اینترنتی می‌توانند با اضافه کردن پیوند‌هایی به بانک‌های اطلاعاتی با قابلیت جستجوی استفاده کننده غنی‌تر شوند.
شیوه جدید دیگری، بهره‌برداری از تصاویر چندرسانه‌ای طراحی شده برای نشان دادن گزارش‌ها است. عناصر گرافیکی به صورت خطی چیده می‌شوند، اما استفاده کننده می‌تواند آن‌ها را مستقل از یکدیگرانتخاب کند.
ابزاری که امکان گشت و گذار ‌٣٦٠ درجه ای از محلی را فراهم می‌آورند نیز باعث غنی‌تر شدن گزارشگری اینترنتی می‌شوند. کارتون‌های تهیه شده توسط نرم‌افزار فلش نیز امکان ایجاد محتویات درهم کنشی را به شما می‌دهند: ویدئو، گرافیک، و کارتون.
تارنماهای اینترنتی حتی با تبدیل اطلاعات به یک سری پرسش و پاسخ و آزمونی کوتاه که طی آن استفاده کننده می‌تواند از آنچه خبرنگار دریافته است مطلع شود، اقدام به ارایه گزارش می‌کنند.
به گفته جاناتان دوب، نگارش اینترنتی ترکیبی از تحریر مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی است. او معتقد است که سبک کوتاه و ساده مورد علاقه رادیو و تلویزیون، باعث آسانی دنبال کردن متون اینترنتی می‌شود. ولی او می‌گوید تعداد بسیاری از تارنماها نسبت به قواعد تحریر خوب بی توجه هستند. دوب می‌گوید لحن محاوره معمولی مناسب است، اما املای صحیح و رعایت قواعد دستورزبان نیز اهمیت دارد.
اسکات اتکینسون، مدیر خبری تلویزیونی می‌گوید بهترین توصیه او این است که برای اینترنت طوری بنویسید که برای دوستی نامه الکترونیکی می‌نویسید. او می‌گوید، "این به معنای املای غلط واژه‌ها، بی‌توجهی به ساختار گزارش، یا عدم ارایه مقدمه نیست. بلکه بدان معنا است که تا می‌توانید شیوه دوستانه را برگزینید."
خبرنگاری اینترنتی می‌تواند به مخاطب این امکان را بدهد تا از طریق پست الکترونیکی یا حتی گفتگوی زنده فورا و مستقیما با نویسنده یا سردبیر نشریه ارتباط برقرارکنند. علاوه براین، بسیاری از تارنماهای محلی برای درج حواث، نظرات مخاطبین خود را در نظر می‌گیرند تا دیگران نیز بتوانند با مشاهده این مطالب اظهار نظر کنند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید