چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

نوکیا از اینترنت سهم می خواهد


نوکیا از اینترنت سهم می خواهد
روزی که تلفن‌همراه در جهان شروع به رشد و نمو کرد تنها از چند دکمه و صفحه ساده بهره می‌گرفت. علت نیز روشن بود، پیشگامان ساخت این ابزار ارتباطی جدید با الهام گرفتن از نسل قبلی خود یعنی تلفن‌های ثابت تنها سعی داشتند که با حفظ همان شکل و ساختار قدیمی تنها رویای سیار بودن تلفن‌ها را محقق کنند.
اما این پایان راه نبود. سیار بودن تلفن، دیگر مشتری‌ها را خشنود نمی‌کرد و گویی می‌بایست خدمات جدیدی به مشتریان عرضه می‌شد. تلفن‌همراه شروع به ارایه خدمات موسوم به ارزش افزوده کرد که شاید بتوان ارسال پیامک را قدیمی‌ترین این خدمات دانست. مسیری که با توجه به رشد فناوری‌های ارتباطی به عرضه خدمات پیچیده و نامحدودی منتهی شده و تا عرضه برنامه‌های تلویزیونی نیز پیش رفته است. اما این نیز پایان کار این وسیله کوچک ارتباطی که دیگر به یک ضرورت جداناپذیر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده بود، نبود. کمی‌بعد تولید کنندگان گوشی سعی کردند تا با افزودن قابلیت‌های بیش‌تر بازهم به نیازهای بیش‌تری پاسخ داده و مشتری‌های بیش‌تری را نیز جذب خود کنند. به این ترتیب حفره دایره‌ای شکل کوچکی در گوشی‌های تلفن‌همراه جای خود را باز کرد که به کاربران امکان می‌داد، که با این ابزار کوچک عکس و فیلم نیز بگیرند. در این مرحله رقابت بر سر افزایش کیفیت این لنزها آغاز شد و انواع گوشی‌های دوربین دار به فروشی فوق العاده در دنیا دست پیدا کردند.
ولی آیا این پایان راه بود. نه! تلفن‌همراه بعد از تنگ کردن جای تلفن‌های ثابت، بازار دوربین‌ها و ده‌ها خدمات دیگر، این بار به سمت بازار پر رونق موسیقی حرکت کردند. این بار عرضه کنندگان محصولات و پخش کننده‌های موسیقی بودند که با تهدید جدی تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن‌همراه که مرز مشترکان آنها از مرز ۳ میلیارد نفر گذشته بود، مواجه شدند.
این بار نوبت سری جدید گوشی‌ها بود که با محوریت برخورداری از کیفیت بالای صدا، مشتری‌های بیش‌تری را جذب خود کنند. گوشی‌ها با رنگ‌ها و مدل‌های بیش‌تری به کاربران خود اشکال و کیفیت‌های صوتی مرغوب‌تری را پیشنهاد می‌دادند.
اما حرص و ولع سلاطین و پیشگامان تولید گوشی ظاهرا هنوز هم سیراب نشده و پایان نیافته بود چرا که ایشان این بار بازار بزرگ دیگری را هدف قرار داده بودند.
این بار تولیدکنندگان گوشی و در راس آنها غول ارتباطی جهان یعنی شرکت نوکیا که پنجمین برند معتبر جهان را در اختیار دارد، سعی کردند تا پا در کفش تولیدکنندگان کامپیوترها بکنند.
آنها معتقد بودند گوشی‌هایی که تولید می‌کنند چیزی کمتر از کامپیوترها ندارند و اصولا برخی نیز ابایی نداشتند که بگویند عمر کامپیوترهای غول پیکر به پایان رسیده و این تلفن‌همراه است که حرف اول و آخر را در این حوزه خواهد زد.
کسی چه می‌داند شاید این ادعای بزرگ گوشی سازان دنیا نیز روزی جامه عمل بپوشد.
اما تولیدکنندگان رایانه چه بخواهند چه نخواهند گوشی سازان را در پیش روی خود دارند. شرکت‌هایی که از پشتوانه علمی، فنی و اقتصادی زیادی نیز برخوردارند و برندهایی همچون نوکیا، سامسونگ، موتورولا و ... در این عرصه حضور دارند. همزمان با تلاش پیشگام تولید گوشی در دنیا یعنی نوکیا که به نوعی نیز مسیر بعدی گوشی‌ها را تعیین می‌کند، حرکت عظیمی برای گره زدن موبایل با اینترنت در دنیا آغاز شده است. این حرکت اگرچه از سال‌ها قبل تر به شکلی آغاز شده بود ولی هفته گذشته نوکیا رسما پرده از مسیر بعدی خود برداشت.
● OVI ؛ این نام را فراموش نکنید
هفته گذشته نوکیا در جریان یک نشست خبری در دوبی و دعوت از نمایندگان رسانه‌های منطقه رسما خبر از بهره‌برداری از یک پورتال جدید در دنیای مجازی داد.
درگاهی که به پشتوانه صدها میلیون کاربر نوکیا ایجاد خواهد شد تا به عبارتی گذشته از پاسخ به نیازهای کاربران این شرکت در واقع این بار دروازه‌ای برای ورود کاربران سیار به دنیای مجازی باشد. این پورتال از نامی فنلاندی یعنی سرزمین تولد نوکیا بهره می‌گیرد. OVI عنوان پورتالی است که آمده تا سهم بزرگی از دنیای مجازی یعنی اینترنت را از آن خود کند. OVI به زبان فنلاندی یعنی در. علت انتخاب این نام سه حرفی وجه تسمیه آن به زبان فنلاندی، به خاطر سپاری آسان و کوتاه بودن آن اعلام شد.
● فلسفه شکل گیری OVI
اما "اوی" یعنی این در فنلاندی آمده تا چه کند؟ این پورتال در واقع آمده تا پنجره دسترسی کاربران تلفن‌همراه به دنیای مجازی باشد. امروز که عمری طولانی از عمر عرضه تلفن‌همراه به دنیا می‌گذرد، کاربران نیز به موازات آن نیازهای جدید و متنوع‌تری نیز پیدا کرده‌اند. این نیازها نیز عرصه متنوعی از دریافت موسیقی از اینترنت تا به روزرسانی نرم افزارهای امنیتی گوشی‌ها را در بر می‌گیرد. امروز نوکیا به تنهایی بالغ بر یک میلیارد از بازار کاربران موبایل را در اختیار دارد. بر اساس آمار در دنیای واقعی نیز بالغ بر ۳۵۰ هزار نقطه تجاری در دنیا محصولات نوکیا را به مردم عرضه می‌کنند.
اما در دنیای مجازی وضع چگونه است. آیا نوکیا توانسته در این فضای نه چندان جدید التاسیس که به نیازهای مخاطبان زیادی نیز جواب می‌دهد، چنین پایگاهی را داشته باشد؟
آیا زمانی که مصرف کنندگان گوشی‌های نوکیا برای خرید یا حتی استفاده از خدمات ساده‌ای همچون تن‌های جدید برای گوشی خود به اینترنت مراجعه می‌کنند، بلافاصله و در نخستین جست و جو به سایت نوکیا هدایت می‌شوند یا آن که ده‌ها و بلکه هزاران سایت دیگر در این میان قرار دارند که به کاربران، خدمات الکترونیکی می‌دهند.
خدماتی که گاه نه تنها مفید هم نیستند بلکه گاهی مضراتی را نیز برای کاربران در پی خواهند داشت.
اصلا چرا خود نوکیا نباید از در اختیار داشتن صدها میلیون کاربر خود که میلیون‌ها نیاز الکترونیکی را در اینترنت جست و جو می‌کنند، بهره گیری نکند؟!
به راستی اگر سایتی به صورت رسمی و با پشتوانه یک برند بزرگ که به تمامی نیازهای الکترونیکی و رو به رشد کاربران تلفن‌همراه پاسخ دهد، ایجاد شود، آیا وب سایت موفقی از آب در نخواهد آمد؟ در واقع مجموعه این پرسش‌ها، ظرفیت‌های دست نخورده و میلیاردها کاربر موبایل سرگردان در دنیای مجازی بود که نوکیا را به فکر ایجاد یک پلات‌فورم مجازی به نام "اوی" انداخت. "اوی" در واقع پورتالی است که با پشتوانه غولی به نام نوکیا و صدها میلیون کاربر آمده است تا سهم خود را از اینترنت بگیرد. "اوی" آمده تا حتی جای بزرگان اینترنتی را نیز تا حدودی تنگ کند و برای همین بود که وقتی تومی موستونن، قائم مقام بخش نرم افزار و خدمات نوکیا در برابر این پرسش قرار گرفت که آیا "اوی" قصد رقابت با غول‌هایی همچون گوگل و یاهو را نیز دارد، با تکان دادن سر این موضوع را تایید کرد. "اوی" حتی برای نوکیا پولسازی هم خواهد کرد. این درآمدزایی نیز بخش گسترده‌ای از نمایش تبلیغات گرفته تا فروش خدمات الکترونیکی را نیز در بر می‌گیرد.
اگرچه مدیران نوکیا زمینه را برای ورود رقبای خود نیز در پلات‌فورم اوی محدود ندانسته و گفتند اگر رقبا هم بخواهند می‌توانند در این سایت مشارکت کنند.
● خدمات اوی چیست؟
پرسش بعدی در مورد این درگاه فنلاندی خدماتی است که در پس این سایت جدید، قابل ارایه به مشترکان خواهد بود. اگرچه سایت OVI فعلا با شکل و شمایلی ساده به نظر می‌رسد لیکن با توجه به فحوای کلام مدیران نوکیا، بزرگی این شرکت و آینده‌ای که برای این سایت پیش بینی شده بعید است که در پس آن نیز سادگی ظاهر آن باشد.
قطعا در پس این سایت و طرح‌های توسعه‌ای آن اوی می‌رود تا به سبک محتاطانه فنلاندی‌ها یعنی حرکت آهسته و پیوسته به یکی از برندهای مطرح دنیای مجازی تبدیل شود.
لیکن فعلا خدماتی که در اوی عرضه می‌شود حول خدماتی همچون موسیقی، نقشه‌ها، نسل جدید بازی‌های موبایلی، جابجایی اطلاعات و برخی از نرم افزارهای اشتراکی می‌چرخد. علت آغاز حرکت نوکیا با خدماتی که ذکر شد نیز به بررسی‌ها و بازخوردهای دریافتی این شرکت از رفتارشناسی کاربران تلفن‌همراه و در واقع پر مصرف ترین خدمات مورد نیاز کاربران باز می‌گردد. برای مثال امروزه با شناخت نیازهای کاربران در استفاده از نقشه‌های موسوم به GPS، نقشه بیش از ۲۰۰ کشور جهان را در خود جای داده که بالغ بر ۷۰ کشور امکان بهره‌برداری از آن را دارند. عرصه موسیقی و بازی‌های رایانه‌ای هم که سیل زیادی از کاربران در سراسر جهان را مجذوب خود کرده از دیگر بخش‌هایی است که در فاز نخست اوی مورد توجه گردانندگان آن قرار گرفته است.
● چرا خاورمیانه
اما چرا اوی حرکت خود را از خاورمیانه آغاز کرده است. در واقع اعلام رسمی آغاز به کار این پورتال که قصد دارد سهم بزرگی از اینترنت را از آن خود کند باید فلسفه‌ای داشته باشد.
بر اساس آمار و تحقیقات نوکیا، میزان استفاده از موسیقی و بازی‌ها در منطقه خاورمیانه از تمام نقاط دنیا بیش‌تر است. بنابراین خاورمیانه انتخاب هوشمندانه‌ای برای معرفی سرویس جدیدی است که مردم آن منطقه مانند غذا در پی دست یافتن به آن هستند! به همین جهت نوکیا هفته گذشته علاوه بر اوی خبر از عرضه خدمات نوکیا Maps در منطقه خاورمیانه را داد که کشورهای عربستان، عمان، امارات، بحرین، قطر، مصر و کویت را در مجموعه خود دارد و نکته جالب تر آنکه این نقشه‌ها به راهنمای صوتی مجهز هستند که علاوه بر زبان‌های رایج یعنی انگلیسی، عربی و فرانسه، برای نخستین بار از دو زبان فارسی و اردو نیز پشتیبانی می‌کند. به هر تقدیر منطقه خاورمیانه و آفریقا با رشد شتابانی در حال رشد بوده و خواسته‌های تنوعی دارند.
● چرخش بزرگ
اما شاید این پرسش نیز ایجاد شود که تمام گوشی‌های نوکیا شاید قابلیت چنین دسترسی را به خدمات پیشرفته و جدید نوکیا ندارند. این نیز موضوعی بود که از نگاه مدیران نوکیا غافل نمانده است. مدیران نوکیا تاکید داشتند که حجم عظیم کاربران و مشترکان تلفن‌همراه که با شتاب رو به گسترش نیز هستند، دایما به تعویض گوشی خود نیاز پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر حتی اگر بر فرض قریب به پنجاه درصد دارندگان گوشی نوکیا نیز فعلا قادر به استفاده از خدمات جدید این شرکت نباشند در آینده‌ای نه چندان دور صد در صد کاربران این شرکت که در آینده شاید نزدیک به دو میلیارد نفر از مردم دنیا را در بر بگیرد با اوی و خدمات آن آشنا بوده و از مشترکان این سایت به شمار خواهند رفت!
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید