شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

فناوری موبایل نسل سوم و نسل آینده


فناوری موبایل نسل سوم و نسل آینده
بخش خدمات دولتی و اولین مشتریان معمولا آخرین بخش‌هایی بوده‌اند که از تحولات در فناوری‌های نوین بهره‌مند شده‌اند. این روند مطمئنا تغییر خواهد کرد. اکنون به دنبال وقوع مجموعه‌ای از فجایع زیست‌ محیطی گسترده و تاکید بیشتر بر امنیت، اجرای قانون و خدمات اورژانس بعد از حادثه ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱، افکار عمومی متحول و بازنگری شده‌اند.
یکی از کارآمدترین فناوری‌هایی که به‌تازگی در این بخش استفاده می‌شود فناوری موبایل نسل سوم یا همان «جی۳» است.
در حالی‌که منتقدین فناوری «جی۳» به انتقاد از هزینه‌های این فناوری و توانایی آن در جذب مصرف‌کنندگان پرداخته‌اند، اولین مشتریان و کارکنان بخش‌های بهداشت، اجتماعی و دیگر حوزه‌های دولتی، مزایای فوق‌العاده این فناوری را در کار خود به درستی تشخیص داده‌اند و معتقدند که این تکنولوژی تاثیر مثبتی بر محیط کارشان گذاشته است.
با توجه به نرخ بسیار سریع‌تر «بیت» این فناوری، «جی۳» به اپراتورها و طراحان نرم‌افزار امکان می‌دهد تا به عرضه و تولید کاربردهایی با ارزش افزوده بالا و طول باند فشرده بپردازند. نتیجه این دستاورد، دسترسی به دستگاه‌های موبایل با باند وسیع در هر نقطه یا حوزه تحت پوشش شبکه است. بدین نحو، شما نه تنها در اداره خود یا در محوطه دانشگاه به اینترنت یا پست‌‌الکترونیکی دسترسی خواهید داشت، بلکه می‌توانید در همه مناطق کشور بدون هیچ وقفه‌ای از این امکانات برخوردار شوید. این کار در بحرین میسر است، چون سراسر این کشور از فناوری «جی۳» بهره‌مند است.
کاربردهای سرگرم‌کننده و تجاری فناوری «جی۳» نیز شناخته‌ شده‌اند. صداهای مختلف زنگ تلفن و وال‌پیپر (Wallpaper)، انتقال آسان کلیپ‌های صوتی و ویدئویی، ارسال و دریافت پست الکترونیکی و فایل‌های الصاق شده به آن، جست‌وجو در اینترنت، دسترسی به بازی‌های گرافیکی چند نفره و پخش ویدئویی MMS از جمله کاربردهای این فناوری هستند. اما این کاربردهای نجات بخش فناوری «جی۳» در بخش خدمات عمومی، خدمات درمانی، خدمات اجتماعی و خدمات‌دهی به اولین مشتریان می‌باشد که واقعا بهت‌آور و هیجان‌انگیز هستند.
دسترسی به این فناوری مهم موبایل از اهمیت خاصی برای کارکنان دولتی (که بیش از ۲۰درصد اوقات، بیرون از اداره هستند)، مددکاران اجتماعی و اولین گروه مشتریان برخوردار است. متاسفانه، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که حتی در بازارهای توسعه یافته، کمتر از یک‌درصد مشتریان اولیه و کارکنان دولتی به داده‌های موبایل دسترسی داشته‌‌اند.یک مددکار اجتماعی با دسترسی به فناوری «جی۳» می‌تواند در بازدید از خانه‌ها به سرعت به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجعه کرده و دیگر نیازی به مراجعه به پرونده‌ها در اداره نخواهد بود. به علاوه، این مددکار اجتماعی می‌تواند تصاویر یا کلیپ‌های ویدئویی را ضبط و ذخیره کند. دسترسی به چنین فناوری موبایلی، کارآیی و تعداد بازدیدهای بازرسان تاسیسات و ساختمان‌ها و بخش بهداشت دولتی را افزایش داده و بدین نحو استانداردهای بهداشتی را بهبود بخشیده، در هزینه‌های دولتی صرفه‌جویی نموده و کیفیت خدمات دولتی را بهینه‌سازی می‌کند.
پرسنل نیروهای انتظامی هم از فناوری «جی۳» بهره چندانی نبرده‌اند. افسران پلیس گزارش‌های متعددی نوشته و با صدها برگه اطلاعات سروکار دارند که اغلب از منابع مختلفی نشات می‌گیرند. به‌سادگی می‌توان نشان داد که چگونه فناوری «جی۳» به افسر پلیس کمک می‌کند تا کارهای اداری را ساده و سریع کند. دسترسی سریع به عکس‌های باکیفیت و بزرگ و دستیابی به پایگاه‌های اطلاعاتی نیروی انتظامی می‌تواند در مواقع مرگ و زندگی و در صورت نیاز به شناسایی سریع مظنونان و خودروها، کمک شایان توجهی به افسر پلیس به حساب آید.
یک اداره پلیس در شهر لیما (پرو) از فناوری «جی۳» بهره می‌برد تا قابلیت نظارت نیروی پلیس را بهبود بخشد، براین اساس یک شبکه «جی۳» مورد استفاده قرار گرفت تا مانیتورهای تنظیم شده در داشبورد خودروی گشت را به دوربین‌های ویدئویی مستقر در اقصی نقاط شهر، متصل کند. این روند به افسران پلیس کمک می‌کند تا حتی در شب مناطق دورافتاده را تحت‌نظر داشته و دوربین‌های ویدئویی را همان‌طور که از مرکز پلیس حرکت می‌دادند، جابه‌جا کنند.
علاوه بر نیروی انتظامی، دیگر مشتریان اولیه مانند ماموران آتش‌نشانی و کارکنان بخش خدمات پزشکی اورژانس هم می‌‌توانند از فناوری «جی‌۳» بهره‌مند شوند. ماموران آتش‌نشانی می‌توانند نقشه‌های کامل ساختمان‌ها را ذخیره کرده تا امن‌ترین راه‌های خروج را شناسایی کنند، از دستگاه‌های سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS)‌ استفاده کنند تا پرسنل را در داخل ساختمان ردیابی کنند و از تجهیزات بیومتریک بهره ببرند تا علایم حیاتی کارگران را تحت نظارت داشته باشند. تکنسین‌های بخش خدمات اورژانس پزشکی می‌توانند از طریق ویدئو با مراکز درمانی ارتباط داشته تا انواع بیماری‌ها را تشخیص دهند و بیماران را مداوا کنند. بخش بیماری‌های پوست و مو در کلینیک «هیومانیتاس» (Humanitas) واقع در میلان، از فناوری «جی‌۳» بهره می‌برند تا پزشکان به تشخیص بیماری از راه دور و از طریق ویدئویی، تلفنی (با ضریب دقت ۸/۸۸درصد) اقدام نموده و تداوم مداوا را نظارت کنند. همه کاربردهای فوق، باعث رشد فزاینده مشترکان جهانی فناوری «جی‌۳» شده است. تعداد این مشترکان فقط در سال ۲۰۰۴، از ۷/۲میلیون به نزدیک ۱۵میلیون نفر افزایش یافته است.
شرکت نوکیا از بیش از ۶۰شبکه تجاری «جی‌۳» در جهان پشتیبانی می‌کند. تعداد مشترکان این شبکه‌ها هر ماه یک میلیون نفر افزایش می‌یابد و این نرخ رشد سرسام‌آور احتمالا طی ۲ یا ۳سال آینده فناوری «جی‌۳» را به فناوری رایجی تبدیل خواهد کرد. در سال ۲۰۰۵، شرکت نوکیا ۱۰نوع گوشی مجهز به فناوری «جی‌۳» من‌جمله مدل‌های Nokia۶۶۳۰، Nokia۶۶۸۰، N۹۰ و N۷۰ را عرضه کرده که به دنبال موفقیت اولین محصول مجهز به فناوری «جی۳» شرکت نوکیا، مدل ۶۶۵۰ در اختیار مشتریان قرار گرفته‌ است.
بنابراین بار دیگری که شما یک کلیپ ویدئویی را در تلفن مجهز به فناوری «جی‌۳» ذخیره می‌کنید، به یاد داشته باشید که همین فناوری سرگرم‌کننده به نجات جان انسان‌‌ها یا تامین امنیت شما و شهرتان نیز کمک قابل توجهی می‌کند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران