پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
بهترین راه تبلیغ
به عمل کار برآید- به سخندانی نیست (سعدی)
مسلمانان با عملکرد خود میتوانند به معنای واقعی دین اسلام، شیعه و ولایت فقیه دست پیدا کنند و حقیقت دین اسلام را به اطرافیان و جهانیان نشان دهند. لزومی ندارد دین اسلام و مذهب شیعه را برای دیگران تعریف کنیم و توضیح دهیم بلکه بهتر است با عملکرد خود معرف دین و مذهبمان باشیم. همانطور که پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، اهل بیت(ع) و امام راحل(ره) دین اسلام و مذهب شیعه را با عملکرد خود به جهانیان نشان دادند. اگر بخواهیم از عدالت، اخلاص، اخلاق و توحید سخن بگوییم باید در عمل به آنها بپردازیم تا دیگران از حاصل عملکرد ما بهرهمند شوند. یعنی دین اسلام را در عمل باید تبلیغ کرد نه در شعار دادن. این نام مثل خطی است که به تنهایی ارزشی ندارد، اما همین خط در محدوده عملکرد یک نقاش، در گستره یک تابلوی نقاشی ارزش و معنا پیدا میکند. پس با توجه به این اصل میتوان گفت:عمل کردن به دین اسلام، به قرآن و عدالت بزرگترین و تاثیرگذارترین راه برای معرفی آن به دیگران است. این شیوه از بهترین انواع تبلیغ به حساب میآید. امام صادق(ع) میفرماید: “مردم را به سوی حق دعوت کنید اما نه با گفتارتان بلکه به وسیله عملتان تا پرهیزگاری و کوشش، نماز ونیکی را در شما ببینند که این است حقیقت دعوت و تبلیغ.”(۱)
مبادا روزگاری فرا رسد که از اسلام و شیعه فقط نامش و از قرآن فقط کاغذ و نوشتههایش باقی بماند.
دنیای امروز ایجاب میکند که دین اسلام با روش و عمل نشان داده شود و مبادا خدای ناکرده از نام اسلام برای رسیدن به قدرت و منافع دنیوی استفاده شود.
پیامبر اعظم (ص) میفرماید:
“بگویم بدترین مردم کیست؟همانکه تنها غذا میخورد و به کسی چیزی نمیدهد و تنها سفر میکند و بنده خویش را میزند. اینک میخواهی بگویم بدتر از او کیست؟ همان که از شرش میترسند و به خیرش امید نمیبرند. حال میخواهی بگویم از این بدتر کیست؟! همانکه آخرت خویش را به دنیا میفروشد. میخواهی بگویم چه کسی از این نیز بدتر است؟! آن کس که دین را وسیلهای کرده است برای خوردن دنیا.”(۲)
زیبایی حقیقی و جذابیت دین اسلام در روش و عملکرد است که آشکار میگردد، نه در گفتارها و نوشتارها یا پلاکاردها، لذا مسلمانها باید در عمل، زیبایی و جذابیت اسلام را نشان دهند نه با کلماتی به ظاهر زیبا.
شعار دادن و تبلیغ محض به دین اسلام ضربه میزند و به مرور زمان گفتهها و نوشتهها معنای حقیقی خود را از دست میدهند. مبادا روزی فرا رسد که قبول آن هم برای مردم دشوار گردد و از دین اسلام و شیعه دیگر حقیقتی باقی نماند و معنا و مشی آن به افسانه تبدیل شود. پس با اعمال شایسته است که دین اسلام پابرجا میماند. در حالی که با اعمال ناپسند، دین ضربه میبیند و حتی به فراموشی سپرده میشود. امروزه مشاهده میشود خیلیها فقط به تبلیغ ظاهری در دین اسلام میپردازند که با سکوت کردن در مقابل چنین تفکرات و کنشهایی حقیقت عمل کشته میشود.
دین بدون عمل همانند زمین وسیعی است که در آن چاه آبی وجود دارد، ولی خشک است زیرا کسی نیست که در آن زمین کار کند و آن را به کشتزار یا باغی تبدیل نماید.
لذا این زمین، خشک و بدون محصول است، حال هرچه تبلیغ کنیم و بگوییم اینجا کشتزار یا باغ است کسی حرفمان را باور نمیکند و نمیپذیرد زیرا جز زمین خشک چیز دیگری مشاهده نمیشود. این تبلیغ به ضد تبلیغ تبدیل میشود.
حضرت علی(ع) میفرماید:”اسلام را طوری تعریف کنم که دیگری قبل از من تعریف نکرده باشد: اسلام زیر بار رفتن است و زیر بار رفتن، یقین است و یقین، تصدیق است و تصدیق، اقرار است و اقرار، انجام است و انجام همان عمل است.”(۳)
ارائه راهکارها و روش تبلیغ در دین
دین اسلام را باید با عمل به آن، به دیگران آموزش داد. برای مثال اگر پدری هر روز صبح برای نماز بلند شود و نماز صبح را به جای آورد، از دروغ، مال حرام، غیبت، تهمت، غرور و شهوت آن اعمالی که دین اسلام نهی میکند، بپرهیزد فرزندش در خانواده اعمال پدر را میبیند و به او ایمان میآورد. در حقیقت فرزند به پدر ایمان نمیآورد، او به دین اسلام ایمان میآورد ولی از راه غیرمستقیم. در این حالت پدر میتواند فرزند را به همان اعمال تشویق کند و با عمل مکرر خود فرزندش را تربیت نماید. در حقیقت پدر الگویی برای فرزند خود شده است.
اگر معلم یک دبستان را در نظر بگیریم، او با روشها و کردارها و اعمال خود میتواند دین اسلام را به خوبی به شاگردانش معرفی کند. شاگردانش را به درستکاری، اخلاق خوب و دوری از مال حرام و پرهیز از غیبت تشویق نماید.
در سطح کلان جامعه نیز باید الگوهایی مناسب و شایسته برای مردم ارائه گردد تا افراد ضمن تخلق به رفتار شایسته و دین مدارانه، بتوانند خود نیز در آینده الگوهای مفیدی برای تداوم راه شناخت اسلام و ایجاد زمینهای برای تعالی جامعه اسلامی باشند.
حضرت علی(ع) میفرماید: “کسی که خود را تعلیم دهد و تربیت کند از نظر احترام از آموزگار و تربیت کننده مردم سزاوارتر است.”(۴)
ثارالله محمدعلی بخارایی
پینوشتها:
۱- وسائل، ج۱، ص ۱۹۴
۲- نهجالفصاحه، ص ۲۸۴، سخن ۲۷۵۱ (ح ۴۶۴)
۳- نهجالبلاغه خطبه ۱۲۰، ص ۸۹۷
۴- نهجالبلاغه خطبه ۷۱، ص ۸۷۲
پینوشتها:
۱- وسائل، ج۱، ص ۱۹۴
۲- نهجالفصاحه، ص ۲۸۴، سخن ۲۷۵۱ (ح ۴۶۴)
۳- نهجالبلاغه خطبه ۱۲۰، ص ۸۹۷
۴- نهجالبلاغه خطبه ۷۱، ص ۸۷۲
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
زلزله تهران فضای مجازی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت دستگیری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی سایپا ایران خودرو کارگران روز کارگر حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال سپاهان استقلال تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول شبکه های اجتماعی دبی اینستاگرام تبلیغات اپل گوگل وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت ویتامین قهوه داروخانه