سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


نشان پدر


نشان پدر
در موسیقی ایران واژه خاندان هنر بی‌درنگ ذهن را به سوی خانواده تارنواز فراهانی در دوره قاجار پرواز می‌دهد، خانواده‌ای که با شاه ولی فراهانی آغاز می‌شود، سپس فرزندش آقا علی‌اکبر فراهانی با تاری به‌نام «قلندر» راه پدر را ادامه می‌دهد.
میرزاعبدالله و میرزا حسین قلی نیز راه پدر را ادامه داده و فرزندان آنها یعنی استاد احمد عبادی، علی‌اکبرخان شهنازی و عبدالحسین شهنازی هم همین طور. آنچه امروزه به نام ردیف موسیقی ایرانی می‌شناسیم و شالوده موسیقی اصیل را تشکیل می‌دهد حاصل همدلی و شور و حال پسرانی است که پای در جای پای پدران خود نهاده‌اند. در روزگار معاصر نیز کم‌وبیش این همدلی بین فرزندان و پدران ادامه دارد.
● خاندان هنر امروز
واژه خاندان هنر در این روزگار بی‌شک زیبنده خانواده کامکار است. آنچه امروزه به عنوان گروه موسیقی کامکارها می‌شناسیم فرزندان، نوه‌ها و عروس‌های مرحوم استاد حسن کامکار نوازنده چیره‌دست ویولن هستند. اولین تمرین‌های خانواده کامکار در سال ۱۳۴۴ و در کنار حوض خانه استاد حسن کامکار آغاز شد. در سال ۱۳۴۸ نخستین کنسرت‌های این خانواده در محدوده محل سکونتشان برگزار شد. آنها از سال‌های اواخر دهه ۵۰ رسما فعالیت خود را با نام «گروه کامکارها» آغاز کردند. صبا، هانا، نی‌ریز و سیاوش کامکار نسل جدید این خانواده هستند که در کنار بزرگانی چون ارسلان، اردوان، هوشنگ، پشنگ، بیژن و قشنگ کامکار به عرضه هنر خود می‌پردازند.
● پسر آواز ایران
همایون شجریان چهارمین فرزند استاد محمدرضا شجریان شاید در میان همه فرزندان مردان اهل هنر سخت‌ترین راه را پیش رو داشته باشد. او نامی را به دنبال خود یدک می‌کشد که خروج از زیر سایه سنگین آن کار ساده‌ای نیست. همایون شجریان از سال ۱۳۷۰ پدر را در کنسرت‌ها با ساز تنبک همراهی می‌کند.
در آلبوم «آهنگ وفا» عدم توانایی در تشخیص صدای او از پدر به ویژه برای آنهایی که گوش موسیقایی چندان حرفه‌ای ندارند، نشان از تربیت تاثیرگذار پدر بر یک استعداد خدادادی دیگر در این خانواده است. وی در اواخر دهه ۷۰ به همخوانی با پدر روی آورد. او آواز را نزد بهترین آوازه‌خوان ایران فراگرفته است و با انتشار چندین آلبوم و برگزاری چند کنسرت، یکی از امیدهای آواز ایرانی است.
● وارث ضربه‌های قلندرانه
آیا می‌شود یاد تنبک کرد و یاد استاد ناصر فرهنگ‌فرنیا نیفتاد؟ او بسیار زود از موسیقی ایران رفت و نوای قلندرانه سازش را در گوش‌ها جاویدان کرد. آرش فرهنگ‌فر یادگار او در روزگار ماست. آرش فرهنگ‌فر در خرداد سال ۱۳۵۲ پا به جهان گذاشته و تنبک را نزد پدر خود فرا گرفته است. او یکی از اعضای گروه آبیلار است که البته در گروه‌های مختلف دیگر نیز به همکاری می‌پردازد. او با بزرگانی چون داریوش طلایی و پرویز مشکاتیان همکاری کرده است. ساز زدن آرش فرهنگ‌فر و حتی نشستن او و حالت چهره‌اش همه و همه بیننده را به یاد پدر هنرمندش می‌اندازد.
● دوقلوهای هنر
صبا و نیما علیزاده فرزندان دوقلوی استاد حسین علیزاده از نخستین سال‌های زندگی ساز را شناختند. صبا علیزاده نقل می‌کند که پدرش را همواره یا پشت پیانو یا در حال نواختن تار و سه‌تار به یاد می‌آورد. صبا علیزاده پیانو و تنبک را فرا گرفته است اما او را بیشتر با ساز کمانچه می‌شناسیم. نوای سه‌تار نیما علیزاده نیز در کنسرت مشترک با پدرشان در قالب گروه هم‌آوایان در یادها مانده است. آنها تجربه‌هایی هم در زمینه تلفیق موسیقی شرق و غرب دارند.
● سرانجام در راه پدر
مژگان شجریان کوچکترین فرزند دختر استاد محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۸ دیده به جهان گشود. ۱۰ سال بیشتر نداشت که اولین مشق‌های سه‌تار را نزد محمدرضا لطفی و حسین علیزاده آغاز کرد. ردیف نوازی را نزد پرویز مشکاتیان و مهربانو توفیق فرا گرفت. وی نخستین اجرای خود را با سیما بینا در سال ۱۳۷۰ تجربه کرد اما برای آنکه همچون برادرش لذت همراهی پدر را تجربه کند ۱۷ سال زمان نیاز بود. سرانجام پاییز امسال نوازنده سه‌تار استاد شجریان را در کنسرت گروه شهناز همراهی کرد. او پیش از این طراحی صحنه کنسرت‌ها و جلد سی‌دی‌های پدرش را نیز انجام می‌داد.
● دست‌پرورده استاد سنتور
آیین مشکاتیان نوجوان خوش‌ذوقی است که پدرش پرویز مشکاتیان و مادرش افسانه شجریان است. پدر و پدربزرگ و دایی و خاله او بخشی جداناشدنی از تاریخ موسیقی این سرزمین هستند و اینگونه است که او راهی ندارد مگر آنکه در وادی هنر پای بگذارد. آیین مشکاتیان اولین تجربه حرفه‌ای خود در کنسرت گروه عارف امسال با ساز دف آغاز کرد. او چندی است که نواختن سنتور را نزد پدر آغاز کرده و می‌رود تا سنتورنوازی را در خانواده مشکاتیان موروثی کند.
● پسر شوالیه آواز ایران
حافظ ناظری پسر آواز شوالیه ایران، فراگیری موسیقی را از هفت سالگی آغاز کرد و خیلی پیشتر از آن فراگیری آواز را نزد پدر آغاز کرده بود. حافظ ناظری از نوجوانی پدر را در کنسرت‌های خارج از کشور همراهی می‌کرد.
اولین حضور جدی او روی صحنه در ایران به کنسرت ۷۷ پدرش با گروه کامکارها باز می‌گردد. حافظ ناظری به فراگیری موسیقی ایرانی بسنده نکرده و برای آموختن موسیقی کلاسیک و موسیقی روز جهان به آمریکا سفر کرد. وی در سال ۲۰۰۵ از کالج موسیقی مانز فارغ‌التحصیل شد. او مطالعات گسترده‌ای روی موسیقی شرق و غرب و اشتراکات آن انجام داده است که کاست رومی براساس اشعار مولانا حاصل این پژوهش‌هاست. تز دکترای حافظ، سمفونی است که بر روی اشعار فردوسی در شاهنامه ساخته است.
● پسران تنبور
تهمورس و سهراب پورناظری فرزندان تنبورنواز بزرگ منطقه کرمانشاه، کیخسرو پورناظری هستند که هم به‌طور مستقل و هم در قالب گروه شمس زیر سایه پدر به فعالیت مشغولند. تهمورس پورناظری در بهمن ۱۳۵۵ متولد شده و هنوز به ۲۰ سالگی نرسیده بود که نخستین اثر مستقل خود را در مقام آهنگساز با عنوان آوای باران روانه بازار کرد. وی تار، سه‌تار و تنبور را به چیره‌دستی می‌نوازد. سهراب پورناظری در سال ۱۳۶۲ متولد شد. تنبور را نزد پدر و کمانچه را نزد اردشیر کامکار فرا گرفت. او علاوه بر همنوایی با پدر و برادر در گروه تنبور شمس به تدریس موسیقی نیز مشغول است.
● دختری در نوای کمانچه
آساره شکارچی فرزند استاد علی‌اکبر شکارچی ردیف‌دان و برجسته‌ترین کمانچه کش خطه لرستان است که راه پدر را ادامه داده است. او متولد سال ۱۳۶۰ است و از هفت سالگی موسیقی را با شاگردی تنبک نزد مرحوم داریوش زرگری آغاز کرده است. هفده ساله بود که تعلیم کمانچه را نزد پدرش آغاز کرد پس از هنرستان موسیقی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۸۱ مقام نخست ردیف نوازی را در جشنواره موسیقی آن سال به دست آورد. صدای کمانچه او به پدر بسیار نزدیک است و به همراهی استاد شکارچی دونوازهای بسیار زیادی داشته‌اند.
● امید تار
امید لطفی فرزند یگانه تار ایران زمین است که از طرف مادر نیز تبارش به خاندان هنرپرور کامکار می‌رسد. امید لطفی در سال ۱۳۵۶ دیده به جهان گشود. او بیش از آنکه فرصت شاگردی پدر هنرمند خود را داشته باشد از مادر و دایی‌های هنرمندش هوشنگ و ارسلان کامکار آموخته است. از این رو او در نواختن سه‌تار متبحرتر از تار است. امید لطفی اگر چه تا پا گذاشتن در جای پای پدر راهی طولانی را در پیش دارد اما هنگام نواختن گاه شفافیت ریز‌های «سینه مال» پدر را به یاد می‌آورد.
غزال صادقی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید