جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مرسدس بنز CL۶۵ AMG


مرسدس بنز CL۶۵ AMG
قبل از پرداختن به مقاله شاید بهتر باشد که توضیح کوتاهی راجع به شرکت AMG داشته باشیم . در بین شرکتهائی که در زمینه تیونینگ ( بهینه سازی خودرو ) در کشور آلمان فعالیت دارند میتوان به شرکت AMG اشاره کرد . این شرکت تنها شرکتی است که به طور مستقیم با کارخانه مرسدس بنز همکاری داشته و برخی خودروهای اسپرتی این شرکت را تولید نموده و در ضمن خودروهای مرسدس بنز را نیز برای مسابقات DTM آلمان ( تورینگ ) آماده مینماید . شایان ذکر است که با توجه به روابط رسمی این دو شرکت ، محصولات AMG از ضمانت و خدمات پس از فروش مرسدس بنز بهره میبرند در حالی که محصولات رقبای آن از جمله برابوس (Brabus) و... نمیتوانند از این خدمات استفاده نمایند.
در نگاه اول این اتومبیل شبیه به دیگر مدلهای مرسدس بنز می ماند تا یك خودروی سوپر اسپرت ولی اشتباه نكنید ،CL۶۵ با موتور ۱۲ سیلندر و ۶۱۲ اسب بخاری خود تنها مغلوب اتومبیلهای استثنائی مثل فراری انزو یا مك لارنF۱ می گردد.
این مدل مستقیما تحت نظارت شرکت AMG تولید شده و با بهره گیری از دو توربوچارجر ، گشتاوری معادل Nm۱۰۰۰را در دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید میكند . برای انتقال چنین گشتاوری از گیربکس تمام اتوماتیک و سیستم الكترونیکی محدود کننده گشتاور استفاده شده تا از وارد آمدن صدمات ناشی از چنین نیروی حیرت آوری به گیربكس و سیستم انتقال نیرو جلوگیری نماید.
شتاب ۰-۱۰۰ km/h این خودرو با وجود وزن نسبتا زیاد آن تنها ۴&#۶۱۴۴۴;۴ ثانیه میباشد و در كمتر از ۱۳.۵ ثانیه سرعت آن به ۲۰۰ كیلومتر در ساعت میرسد.
نکته جالب توجه این است که امضاء تكنسینی كه مونتاژ هر موتور را در كارخانه بعهده داشته روی در پوش آن كه از جنس آلومینیوم و فیبر كربن است درج گردیده است . موتور مورد استفاده نمونه تغییر یافته موتور ۱۲ سیلندرSL۶۰۰ و Maybach به حجم cc ۵۵۱۳ میباشد كه AMG حجم آنرا به cc ۵۹۸۰ افزایش داده است . علاوه بر این از پیستونهای مخصوص ، محفظه ها احتراق بهینه شده ، میل سوپاپهائی با لیفت سوپاپ بیشتر و پمپ روغن و خنك كن روغن بزرگتر استفاده شده است . توربوچارجرهای استاندارد نیز با انواع بزرگتر تعویض شده و حداكثر فشار ایجاد شده به bar ۵ &#۶۱۴۴۴;۱ رسیده است كه با توجه به این مسئله از خنك كن هوا به آب ( Intercooler ) بزرگتری استفاده شده است .
CL۶۵ با وزن KG ۲۲۲۰ خود از لحاظ سیستم ترمز نیز بهینه سازی شده و از دیسكهای پره ای و سوراخ دار با قطر mm ۳۹۰ در جلو و mm ۳۴۸ در عقب بهره میبرد . كالیپرهای مورد استفاده در جلو از نوع ثابت و هشت پیستونی و در عقب چهار پیستونی میباشند . سیستم كنترل ( Active body roll control ) که وظیفه آن کنترل میزان متمایل شدن اطاق خودرو به سمت خارج پیچ میباشد در این مدل نسبت به وزن حساس بوده تا بتواند با در نظر گرفتن تعداد سرنشینان یا بار حمل شده به بهترین نحو عمل كند . رینگهای ۱۹ اینچی این خودرو در جلو مجهز به لاستیكهای ۱۹ZR/۴۰/۲۴۵ و در عقب ۱۹ZR/۳۵/۲۷۵ میباشد . تفاوت ظاهری CL ۶۵ با کوپه CL معمولی چندان محسوس نمیباشند و عبارتند از، ورودیهای هوای بزرگتر روی سپر جلو ، ركابهائی متفاوت و لبه كوچك روی درب صندوق عقب . سپر عقب نیز با توجه به وضعیت قرار گرفتن خروجیهای مجزای اگزوز در دو طرف تغییر یافته است.
در داخل خودرو نیز صندلیها تا حدی اسپرت تر شده و علاوه بر اهرم اتوماتیك معمولی می توان با استفاده از دكمه های روی غربیلك فرمان دنده را كم و یا زیاد كرد . سرعت سنج نیز تا km/h ۳۶۰ مدرج شده هر چند كه سرعت این خودرو نیز مثل دیگر انواع مرسدس بنز و AMG در حد km/h ۲۵۰ به طور الکترونیکی محدود شده است . در صورت تمایل ، مالكین CL۶۵ میتوانند با تعویض محدود کننده الکترونیکی حداكثر سرعت را بهkm/h ۳۰۰ افزایش دهند . گفته میشود كه این خودرو در صورت حذف محدود كننده قادر به دستیابی به km/h ۳۴۱ است ولی لاستیكهای آن برای چنین سرعتی مناسب نمیباشد.
فشار دادن پدال گاز در واقع مثل دكمه گاز در بازیهای كامپیوتری عمل نموده و CL۶۵ بطور باور نكردنی از دیگر خودروها فاصله میگیرد . با تمام این تفاسیر این خودرو مثل تمام دیگر خودروها در برابر قوانین فیزیك سر تعظیم فرود آورده و با توجه به ابعاد و وزن زیاد ، راننده برای سریع راندن آن به فضای وسیعی نیاز دارد . در صورت خاموش كردن سیستم حفظ پایداری ESP ، بهترین حالت برای سریع طی كردن پیچها منحرف نمودن محور عقب است كه البته همراه با دود غلیظ حاصل از هرز گردی چرخهای عقب خواهد بود . با وجود سیستم (Active Body Roll Control ABC فرمان آن در جاده های پر پیچ و خم سریع عمل مینماید . فرمان CL۶۵ نه بیش از اندازه تیز بوده و نه كند عمل میكند بلكه عكس العمل آن متناسب و متعادل بوده و بازی آن در هنگام حركت در خط مستقیم كه همیشه ضعف دیگر مدلهای مرسدس بنز بود است حذف گردیده است . گیربكس در كاهش دنده در هنگام نزدیك شدن به پیچها كمی كند عمل نموده و در ضمن تنظیم آن به نحوی است كه برای كاهش مصرف سوخت دنده را كمی زودتر از موعد تعویض مینماید.
این خودرو در جاده های پر پیچ و خم در برابر خودروهای اسپرت كوچك و سبك وزن مثل میتسوبیشی LANCER EVO و سوباروIMPREZA شانس زیادی ندارد ولی در بزرگراهها شتابگیری آن در دور متوسط خارق العاده است و به سادگی اکثر خودروها را پشت سر میگذارد . اگر این مدل شما را راضی نمیكند میتوانید كمی صبر نموده و مدل ۶۲۶ اسب بخاری MCLAREN SLK را كه توسط شركتMCLAREN مونتاژ شده و به دو برابر قیمتCL۶۵ عرضه خواهد شد را سفارش دهید که قادر به دستیابی بهkm/h ۳۳۶ است .
● MERCEDES BENZ CL ۶۵ AMG
▪ موتور: cc ۵۹۸۰ ، ۱۲V ، ۳۶ سوپاپ ، با دو توربو چارجر،
▪ حداکثر توان : ۶۱۲ اسب بخار
▪ حداکثر گشتاور : Nm ۱۰۰۰ در دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰
▪ انتقال نیرو : اتوماتیك (با قابلیت تعویض دستی دنده با استفاده از دکمه‌های روی فرمان) ، دیفرانسیل عقب
▪ شتاب ۱۰۰-۰ : ۴&#۶۱۴۴۴;۴ ثانیه
▪ حداکثر سرعت : km/h ۲۵۰ (محدود شده الكترونیكی )
▪ وزن : Kg ۲۲۲۰
تهیه شده توسط آقای رضا لواسانی
منبع : خودرو وب