پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


یو اس ای تو دی


یو اس ای تو دی
«یو اس ای تو دی» روزنامه ای آمریکایی در سطح ملی است که اتحادیه گانت (Gannett Company) آن را منتشر می کند. مؤسس این روزنامه «آلن آل نیوهارت» است. «یو اس ای تو دی» در مقایسه با سایر روزنامه ها در آمریکا ( به طور متوسط بالغ بر ۲/۲۵ میلیون نسخه در هر روز هفته) بالاترین شمارگان را دارد.
همچنین، در بین روزنامه های با قطع بزرگ انگلیسی زبان، بعد از نشریه «تایمز آو ایندیا» در سراسر جهان، قرار دارد. ارقام و شمارگان این روزنامه، موضوعی مورد اختلاف است. به طور نمونه، اگر چه این روزنامه برای توزیع، قراردادهایی با هتلها بسته است، ولی مشتریان این هتلها خریدار مستقیم روزنامه نیستند.
«یو اس ای تو دی» در تمامی پنجاه ایالت آمریکا توزیع می شود و تلاش می کند شیوه مجزا و منحصر به فرد توزیعش در بین سایر روزنامه های آمریکایی را حفظ کند.
این روزنامه در سال ۱۹۸۲ با هدف تدارک جایگزین برای نشریات مفصل و سراسر نوشتاری و به نسبت کمتر رنگی آن زمان، مانند «وال استریت ژورنال» و «نیویورک تایمز»، به صورت تمام رنگی و مشخص با شکلها و طرحهای بزرگ، نمودارها و عکسها تأسیس شده است. از مشخصه های «یو اس ای تو دی» این است که با یک چارچوب روزنامه ای منحصر به فرد، یعنی لبه های منحنی شکل که آن را از یک فرم روزنامه ای خارج می سازد، عرضه می شود.
«یو اس ای تو دی» نثری ساده دارد که به ندرت تابع رعایت دستور زبان در نوشتن مطالب است. هر پاراگراف دربرگیرنده سه جمله مختصر است و این روش برای مخاطب آن خواندن را آسان تر می کند. در نتیجه، به خاطر سادگی و درک ساده مطالبش، به غذاهای fast food مانند مک دونالد (مک دونالد که در حال حاضر یکی از توزیع کنندگان آن است) تشبیه شده است به گونه ای که در روزهای اولیه تأسیس، با نسبت دادن به این روزنامه ها با مضامینی چونmacpaper macnewspaperمورد تمسخر قرار می گرفت، هر چند دیگر مشخصه های این روزنامه مانند نوع نگارش به کار رفته، گرافیک و استفاده از عکسهای کوچک، از سوی سایر روزنامه های آمریکایی مورد تقلید قرار گرفته است. یکی دیگر از ویژگیهای یو اس ای تودی، معروف بودن آن به انجام نظرسنجی های موضوعات مختلف؛ در سطح کشور است. با وجود شمارگان به نسبت بالا و محبوبیت این روزنامه در بین مردم، یو اس ای تو دی در مارس ۲۰۰۴ با یک رسوایی بزرگ مواجه شد و آن زمانی بود که فاش شد، «جک کلی» خبرنگار با سابقه روزنامه و نامزد دریافت جایزه پلیتزر، اقدام به جعل گزارشهای مختلف کرده است.
خوانندگان این روزنامه با حیرت دریافتند ادعای جک کلی، مبنی بر اینکه او طی دو دهه گذشته نقاط مختلف دنیا را در نوردیده و با ۳۶ تن از سران کشورهای مختلف جهان مصاحبه کرده و دهها جنگ را تحت پوشش خبری خود قرار داده است، در واقع تنها اظهارات یک متقلب بالفطره و یک حقه باز بوده است. وی در خلال سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳، صدها روایت داغ از خود خلق می کند و دست بر قضا همیشه درست در محل وقوع هر ماجرایی حضور داشته و هر بار با خود داستانهایی شورانگیز و استثنایی به همراه می آورد. او در یکی از گزارشهایش مدعی می شود خود شخصاً شاهد سوءقصدی در یک پیتزا فروشی در بیت المقدس بوده و مشروحاً ماجرای سه نفر که در کنار او در حین خوردن پیتزا، ناگهان در اثر انفجار سرشان از بدن جدا شده و پیکرشان به خیابان پرتاب می شود را نقل می کند.
تقلبی ترین گزارش او، که در دهم مارس ۲۰۰۰ به چاپ رسید، در رابطه با کوبا بود. جک کلی تصویر زنی به نام ژاکلین را که کارگر هتل بود چاپ کرده و ماجرای فرار مخفیانه او به وسیله یک قایق قراضه و مرگ فجیع اش در تنگه فلوریدا را نقل می کند.
در حالی که این زن، که «یامیلت فرناندز» نام دارد، در واقع زنده است و هرگز چنین ماجرایی را از سر نگذرانده است.بلیک موریسون، روزنامه نگار دیگری از این روزنامه با وی ملاقات کرده و مشخص شده است که این ماجرا به کلی ساختگی بوده است.گ افشای این تقلبات، که یکی از بزرگترین رسواییهای ژورنالیسم در آمریکا محسوب می شود، به برکناری کارن جورگسون، رئیس هیأت تحریریه، و دو تن دیگر از مسؤولان برجسته روزنامه برایان گالاگر، معاون جورگسون، و هال ریتر مسؤول خبر، منجر شد.
منبع : روزنامه قدس