پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

پیتر بروک


پیتر بروک
بروک کار خود را درسینمای انگلستان با یک اقتباس از کار هزلی جان گی به نام Beggars Opera (۱۹۵۳ ) با شرکت لورنس الیویه در نقش مک هیت راهزن شروع کرد . فیلم انگلیسی بعدی بروک ، Lord of the Flies ( ۱۹۶۳ ) ، یک اقتباس از کار کلاسیک و ادبی ویلیام گلدینگ درباره سقوط اجتماع بود . فیلم به دلیل این که نه تنها بازیگران آماتور در آن ایفای نقش کرده بودند بلکه با دست اندرکاران آماتور سینما نیز کار شده بود و داستان گروهی از بچه ها بود که در یک مدرسه عمومی، در یک جزیره گرمسیری محصور بودند ، بسیار غیر طبیعی بود .
تقلای اولیه آنها برای رهایی به زودی تبدیل به یاس می شود و کشمکش کشنده قدرت بین دو گروه ، یکی متمدن و پایبند به فضائل انسانی و دیگری وحشی و زورگو در می گیرد . هر چند فیلم در نمایش اولیه توجه چندانی را جلب نکرد ، اما برای نا تورالیسم موثر ، تدوین ماهرانه و اقتباس سینمایی موثر از رمان گلدینگ، به تدریج تبدیل به یک فیلم کالت شده است .
دو کار تئاتری مشهور تر بروک برای کمپانی Royal Shakespeare در دهه ۶۰ ، The Marat-Sade نوشته مدرنیست آلمانی Peter Weiss و شاه لیر شکسپیر است که فیلم آن نیز تقریبا با همان بازیگران روی صحنه ساخته شده است . از همه اینها شاه لیر ( ۱۹۷۰ ) به طور قابل بحثی عالی ترن کار بروک در سینمای انگلستان است . کار های تئاتری بروک تحت تاثیر تئاتر حماسی برتولد برشت و نگاه تیره اجتماعی محقق لهستانی آثار شکسپیر ، جان کت(Jon Kott ) بوده است.
تکنیک های French nouvelle vangue ( سبک غالب سینمای فرانسه در دهه ۵۰ و ۶۰ یعنی تدوین گسسته ، زوایای دوربین غیر عادی ، تصویر های سیاه و سفید دانه دار و چشم انداز لم یزرع یوتلند شمالی (North Jutland ) در دانمارک ،جایی که فیلم در آنجا ساخته شد ، این کار را تکمیل می کند . بسیار ی از منتقدان برخورد سردی با فیلم داشتند ولی هم اکنون فیلم می تواند به عنوان یک دست آورد بزرگ دیده شود : یک بررسی زیرکانه فرا سینمایی که محدودیت های بین سینما و تئاتر را بررسی می کند ، به عنوان مثال وقتی که پل اسکوفیلد( Poul Scofield ) در نقش شاه لیر در حال مرگ به طور واقعی از قاب بیرون می افتد .
منبع : سیمرغ