شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


استانداردسازی واقعی را در گروه هتل های پارس به انجام خواهیم رساند


استانداردسازی واقعی را در گروه هتل های پارس به انجام خواهیم رساند
دكتر اسماعیل آهنی را پیشتر به عنوان یك سیاستمدار و دیپلمات می‌شناختیم، تا مدیری در عرصه‌ی صنعت گردشگری كشور. زمانی وی نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و زمانی دیگر سفیر جمهوری اسلامی در كشور روسیه، و در زمان دورتر یكی از فرماندهان سپاه، و در مقاطعی، نیز معاونت بعضی از وزرا در دولت‌های مختلف، و البته مدت كوتاهی نیز در گروه هتل‌های هما و… و امروز او را در راس یكی از مهمترین گروه‌های هتلی كشور می‌بینیم. دكتر آهنی چندی است كه مدیر عامل و عضو هیات مدیره شركت سرمایه‌گذاری هتل‌های پارس، متعلق به شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شده است. همین امر بهانه‌ای برای ما شد تا دنبال فرصتی باشیم برای گفتگویی با وی. و این فرصت چندی قبل در حاشیه‌ی گردهمایی تعدادی از مدیران این گروه در هتل پارس مشهد به دست آمد. استقبال وی از ما با روی گشاده و خندان، تاخیر۳۰ دقیقه‌ای وی را از خاطرمان برد. متن زیر حاصل این گفتگوی چند ساعته ماست كه با كمی خلاصه‌نویسی تقدیم شما خوانندگان محترم می‌كنیم. لطفاً مطالعه فرمائید.
● آقای دكتر شاید در حال حاضر توقع از شما این باشد كه ناگهان تغییرات زیادی در روند مدیریت مجموعه هتلهای پارس ایجاد كنید. معمولاً اینگونه بوده است كه تغییر مدیران با تغییر سیاست‌ها و روش‌ها همراه بوده است. می‌خواهم به عنوان اولین سوال از برنامه‌هایتان بپرسم…
▪ ابتدا از شما تشكر می‌كنم كه تشریف آوردید و این فرصتی است تا بتوانم توسط نشریه‌ی وزین مسافران در خصوص برنامه‌های گروه صحبت كنم. همانطور كه می‌دانید، برنامه‌ها در كوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد. ما در بحث طرح و برنامه، برنامه‌های كوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت داریم. گاهی اوقات برای تغییرات و بهبود روش‌ها برنامه‌های كوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد. البته، از برنامه‌های كوتاه‌مدت در حوزه‌ی آموزش می‌توان نتایج خوبی گرفت. برنامه‌های كوتاه‌مدت دیگری هم كه استوار بر روابط است نیز جواب می‌دهد. همین امروز را اگر در نظر بگیرید، می‌بینید كه همین برنامه‌های كوتاه‌مدت به خوبی جواب داده است. امروز در حالی كه سایر هتلهای مشهد با میانگین اشغال ۵۰% مواجه هستند، ضریب اشغال هتل پارس بیش از ۹۰ درصد است. و گاهی هم مجبور بوده‌ایم به علت ۱۰۰ درصد اشغال هتل تعداد زیادی از مهمانان هتل را پذیرش نكنیم. این اتفاق چگونه افتاده است؟ یكی از همین برنامه‌های كوتاه‌مدت و برخورداری از ارتباطات منسجم و منطقی با مراكز مختلف باعث این موفقیت شده است.
اما این كافی نیست. برنامه‌های كوتاه‌مدت نمی‌تواند به طور دائم ادامه داشته باشد. ما، برنامه‌های مختلف میان‌مدت و بلندمدتی را برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه امیدواریم این روند رو به پیشرفت را شتاب و قوام بیشتری بدهد. توجه دارید كه سبك هتلدرای ما سبك هتلهای اسلامی است. ما براساس اعتقاداتمان زندگی و كار می‌كنیم و بر همین اساس هم اقتصاد و سیاست‌مان را تعریف می‌كنیم. و در هیچ یك از هتلهای كشور، جذابیت‌های كه هتلهای فعال در خارج از كشور دارند را نداریم و هتل‌های پارس هم از این قاعده مستثنی نیست، اما، هتلهای گروه سعی در آن دارند تا هرآنچه كه دارند از بهترین‌ها باشد. مجموعه ورزشی هتل پارس مشهد واقعاً بی‌نظیر است. مجموعه‌ی ورزشی این هتل سال گذشته مقام اول را به دست آورد. در دیگر هتل‌ها هم به همین شكل است.
به دنبال آن هستیم تا استانداردسازی را به معنای واقعی آن در گروه هتل‌های پارس به انجام برسانیم. اگر هتل‌های پارس ۵ ستاره هستند، باید كلیه استانداردهای هتل‌های ۵ ستاره در ان رعایت شده باشد. شاید به همین علت است كه، در هتل ائل‌گلی پارس تبریز، مجموعه ورزشی وسیعی در حال احداث است كه حتی شهروندانی كه از خدمات هتل استفاده نمی‌كنند بتوانند از این مجموعه ورزشی بهره‌مند شوند.
برنامه‌های دیگری نیز پیش‌بینی شده است تا به مرور و در میان مدت بتوانیم به اهدافمان برسیم.
● درباره‌ی برنامه‌های میان مدت بیشتر توضیح دهید. مشخصاً چه فعالیتی‌هایی در این باره صورت گرفته یا خواهد گرفت؟
▪ ما برنامه‌های مجازی طراحی كرده‌ایم به نام سیستم V.O.D. این سیستم در همه‌ی هتل‌های پارس پیاده خواهد شد و برای آغاز این طرح هتل پارس اهواز را به عنوان پایلوت در نظر گرفته و این سیستم در آن هتل عملیاتی خواهد شد. شما بهتر می‌دانید كه به علت شرایط اقتصادی منطقه، مهمانان خارجی در اهواز زیاد هستند. مهمانان خارجی در اهواز اغلب كارشناسان و بازرگانانی هستند كه بعد از ساعت‌ها كار و مذاكره به هتل وارد می‌شوند. عمدتاً هم زبان ما را نمی‌دانند و شاید به تفریحات ما هم علاقه نداشته باشند. ما با این سیستم مهمان را به كشور خودش می‌بریم. به زبان مهمان و توسط اینترنت او را به صورت مجازی با انواع برنامه‌های تفریحی و بازی‌های جذاب سرگرم می‌كنیم. اگر علاقه‌مند باشد با كیبردی كه در اختیارش می‌گذاریم می‌تواند توسط اینترنت همه احتیاجات خود را از قبیل ایمیل و… به دست آورد. تقویت اتوماسیون اداری، گسترش و بهبود رزرویشن، هماهنگ سازی بین هتل‌ها، و… از دیگر برنامه‌های ماست، كه تلاش می‌كنیم به بهترین شكل آنها را به انجام برسانیم.
● در كنار بهبود كیفیت خدمات، آیا بحث گسترش هم مطرح است؟
▪ به نكته‌ی خوبی اشاره كردید. بله گسترش فعالیت‌های هتلداری یكی از اهداف مهم شركت است. به عنوان نمونه زمین وسیعی در حاشیه زاینده‌رود اصفهان با كاربری هتل در اختیار داریم كه مقدمات آن هم به انجام رسیده است. استاندار اصفهان هم شدیداً علاقه‌مند است كه این پروژه هرچه زودتر به انجام برسد. اجلاس وزرای نفت در اصفهان واقعاً نشان داد كه این شهر به هتل‌های ۵ ستاره‌ی بیشتری نیاز دارد. در تهران هم با توجه به مذاكرات خوبی كه با مشاركت‌های مردمی شهرداری تهران داشتیم، زمین بزرگی از تپه‌های عباس‌آباد پشت مصلی پیش‌بینی شده است، تا بزرگترین هتل خاورمیانه را در آنجا تاسیس كنیم. در اهواز هم با توجه به اینكه هتل پارس اهواز كوچك است با هماهنگی‌های به عمل آمده با استانداری خوزستان و سازمان تامین اجتماعی استان نزدیك به ۲ هكتار زمین برای هتل سازی در اختیار خواهیم گرفت. امروزه، هتل‌های پارس در كشور مشتریان خاص خود را دارد و تمام سعی ما بر این است تا در آینده هرچه بیشتر این مشتریان را افزایش دهیم. البته، با رعایت تمام استانداردهای بین‌المللی. ما به دنبال آن هستیم تا ایران عزیز دارای بهترین اماكن اقامتی در منطقه باشد. كه همین امر باعث ایجاد انگیزه در گردشگران خارجی برای سفر به ایران نیز خواهد بود.
● شهرهای دیگری هم در برنامه‌ی گسترش فعالیت‌ها هستند؟
▪ بله. اردبیل و سرعین برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های آب‌درمانی و احتمالاً محلات هم در برنامه گسترش فعالیت‌ها هستند.
▪ سیاست‌گذاری و استراتژی این فعالیت‌ها را كدام مركز كنترل و هدایت می‌كند؟
سیاست‌گذاری و استراتژی شركت هتل‌های پارس عملاً در شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تعیین می‌شود كه این شركت به اختصار شستا نامیده می‌شود. البته اگر شستا تنها به كسب سود و درآمد فكر می‌كرد، هرگز به هتل‌سازی اقدام نمی كرد، چرا كه امروز فعالیت‌های بسیار دیگری می‌شود انجام داد تا با این سرمایه‌گذاری دهها برابر منفعت كسب كرد. مثلاً فعالیت در بخش پتروشیمی، اما سیاست شستا در جهت همكاری با دولت جمهوری اسلامی ایران و ارایه خدمات است كه ممكن است درآمد كمتری هم داشته باشد، اما مستقیماً به مردم خدمت می‌كند و رضایت آنها را جلب می‌كند.
● از دیگر فعالیت‌های شركت بگویید.
▪ اجازه بدهید نكته مهمی را خدمت شما و خوانندگان محترم نشریه مسافران عرض كنم. امروز یكی از بزرگترین معضلات صنعت هتلداری كشور مهمانسراهای دولتی است. وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و… در بعضی از نقاط كشور به خصوص در همین شهر مشهد اقدام به تاسیس مهمانسراهایی كرده‌اند كه اغلب آنها حتی در شان كارمندانشان هم نیست. ظاهراً می‌خواهند با هزینه‌ای كم رضایت پرسنل خود را جلب كنند. كه البته این روش مناسبی نیست. ما در شركت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی بن سفر را طراحی و اجرا كرده‌ایم كه در اختیار همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و… قرار می‌دهیم. پرسنل این مراكز می‌توانند از بهترین خدمات بهره‌مند شوند. و این در حالی است كه در اكثر این مهمانسراها از خدمات مناسب خبری نیست. من فكر می‌كنم باید فكری اساسی درباره‌ی این مهمانسراها كرد. پارس كارت هم یكی دیگر از خدمات ما خواهد بود كه در آینده نزدیك بیشتر درباره‌ی آن خواهیم گفت. فقط به صورت خلاصه عرض كنم كه، این كارت‌ها با اعتبارهای مختلف در اختیار افراد قرار خواهد گرفت تا آنها با آسودگی و بدون نیاز به حمل پول و … نسبت به سفر و تامین هر آنجه نیاز دارند اقدام كنند.
● امیدوارم در آینده بتوانیم بیشتر با فعالیت‌های شما آشنا شویم.
▪ من هم از شما متشكرم.
دكتر اسماعیل آهنی
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید