پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

۱۰ موتورسیکلت برتر سال


۱۰ موتورسیکلت برتر سال
انتخاب ده موتور سیکلت برتر در هر سال امری است که سال به سال مشکل تر می گردد، چرا که در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۰۰۰ مدل موتور سیکلت در نمایشگاه های فروش عرضه شده و امروز پیدا کردن یک موتور سیکلت بد کاری بسیار دشوار است و دشوارتر از آن پیدا کردن بهترین از هر گروه و هر کلاس است. برای سال ۲۰۰۶ شش کشور مختلف و یازده کمپانی سازنده انتخاب شدند و بدین ترتیب یک دنیای واقعی از موتور سیکلت گرد آوری شد. حال ده موتور سیکلت برتر جهان در سال ۲۰۰۶ را به علاقمندان معرفی می کنیم.
● بهترین سوپر با یک جهان در سال ۲۰۰۶
▪ سوزوکی GSX-R۷۵۰
این موتور سیکلت توانمندی موتور سیکلت های یک لیتری با نیروی تولیدی ۱۶۰ اسب بخار را داشته، زیبایی صدای تولیدی از اگزوز ان همانند موتور سیکلت های کلاس ۶۰۰ سی سی بوده و قادر است نیرویی برابر ۱۱۰ اسب بخار به چرخ عقب منتقل کند.
البته از نقطه نظر یک موتور سیکلت مسابقه ای مخصوص پیست، انواع ۶۰۰ سی سی که سبکتر بوده و قابلیت هدایت بهتری دارند، به این موتور سیکلت ترجیح داده می شوند ولی سوزوکی R۷۵۰ یک محصول چند منظوره بوده بطوریکه هم مناسب جاده ها و خیابان های معمولی است و هم قابلیت استفاده در پیست مسابقه را داراست.
به هر حال باید از کمپانی سوزوکی به خاطر ارائه چنین موتور سیکلتی تقدیر به عمل آورد.
● بهترین موتور سیکلت خیابانی کلاس آزاد Open Street Bike جهان در سال ۲۰۰۶ :
▪ کاوازاکی X۷-۱۴
انتخاب موتور سیکلتی با نیروی تولیدی ۲۰۰ اسب بخار در این کلاس بسیار عجیب است.
دلیل اینکه چرا سریعترین و قویترین مدل Ninja که قادر است مسافت ۴۰۰ متر را سریع تر از هر موتور سیکلت تولید انبوه جهان طی می کند، در کلاس سوپر بایک مورد مقایسه قرار نگرفته، قابلیت هدایت و کنترل آن است. این موتور سیکت علی رغم جثه بزرگ خود به طور باور نکردنی چابک است.
بهترین موتور سیکلت خیابانی میان وزن Middle Street Bike : دیوتونا ۶۷۵ هیچ گاه کمبود و نقصان در قابلیت هدایت مدلهای دیوتونا وجود نداشته ولی شاسی ۶۷۵ به همراه سیستم فنربندی و ترمزهای بسیار عالی ان سطح تازه ای از راحتی و قابلیت هدایت را به ارمغان آورده است. دیوتونا ۶۷۵، موتور سیکلتی بسیار قدرتمند برای جاده ها و پیست مسابقه است.
بهترین موتور سیکلت استاندارد: تریومف اسپید تریپل SPEED TRIPLE انگلیسی ها یک موتور سیکلت اسپرت بسیار چابک را از قاب های پوششی آن خارج کرده و فرمان بزرگتر و بلندتری را روی آن قرار داده اند و بدین ترتیب یک جنگنده خیابانی یا همان بهترین موتور سیکلت استاندارد را به وجود آورده اند.
● بهترین موتور سیکلت خیابانی میان وزن:
▪ Middle Street Bike
دیوتونا ۶۷۵ هیچ گاه کمبود و نقصان در قابلیت هدایت مدلهای دیوتونا وجود نداشته ولی شاسی ۶۷۵ به همراه سیستم فنربندی و ترمزهای بسیار عالی ان سطح تازه ای از راحتی و قابلیت هدایت را به ارمغان آورده است. دیوتونا ۶۷۵، موتور سیکلتی بسیار قدرتمند برای جاده ها و پیست مسابقه است.
● بهترین موتور سیکلت استاندارد:
▪ تریومف اسپید تریپل SPEED TRIPLE
انگلیسی ها یک موتور سیکلت اسپرت بسیار چابک را از قاب های پوششی آن خارج کرده و فرمان بزرگتر و بلندتری را روی آن قرار داده اند و بدین ترتیب یک جنگنده خیابانی یا همان بهترین موتور سیکلت استاندارد را به وجود آورده اند.
● بهترین موتور سیکلت اسپرت ـ مسافرتی:
▪ ب ام و K۱۲۰۰GT
سال گذشته، یاماها ۱۳۰۰ FJR نتوانست مقام و ایگاه خود را حفظ کند و به جای آن ب ام و K۱۲۰۰GT برنده شد. سیستم فنربندی با قابلیت تنظیم الکترونیکی، سیستم گرم کننده فرمان، طلق بادگیر جلو با قابلیت تنظیم برقی و جامه دان های کناری با فضای کافی از دلایل اصلی انتخاب این موتور سیکلت بودند. موتور ۴ سیلندر خطی این ب ام و توان تولید قدرتی معادل ۱۵۲ اسب بخار را دارد.
● بهترین موتور سیکلت کرویزر :
▪ یاماها استاررودلانیر ROAD LINER
استاررودلاینر موتوری واقعا بزرگ جثه است ولی خوشبختانه استفاده از یک شاسی محکم و آلومینیومی، پایین بودن نقطه ثقل، کیفیت بسیار بالای فنربندی و طراحی خاص در جهت تمرکز هر چه بیشتر وزن باعث شده که احساس و قابلیت هدایت آن از نظر سوار کار به گونه ای باشد که او فکر کند هدایت موتور سیکلت کوچکتری را به عهده دارد.
● د.بهترین موتور سیکلت مسافرتی جهان :
▪ هوندا گلودونیک GL۱۸۰۰
از نظر مکانیکی تفاوت زیادی بین این مدل و مدل سال قبل آن وجود ندارد ولی هوندا بالاخره تجهیزاتی را که قول آن را داده بود برای این موتور سیکلت در نظر گرفت این تجهیزات عبارتند از سیستم هدایت ماهواره ای یا GPS، سیستم گرمایشی برای فرمان و همین طور سیستم گرمایش برای نشیمنگاه و پشت صندلی ترک نشین و اینها دلایل اصلی انتخاب آن بودن
● بهترین موتور سیکلت اسپرت دو منظوره :
▪ هسکوارنا TE۵۱۰
در این کلاس سه تولید کننده و سازنده با ارائه مدل های جدید، گرمی خاصی را ایجاد کرده اند و بعد از سواری آنها مشخص شد که پیشرفت های زیادی در زمینه این گروه از موتور سیکلت ها به وقوع پیوسته است. در این کلاس موتور سیکلت های مختلفی از نظر حجم موتور وجود دارند که از ۲۵۰ سی سی شروع شده و تا ۱۲۰۰ سی سی ادامه پیدا می کند. سر آمد آنها در سال جاری مسکوارنا بود که مجوز استفاده در ۵۰ ایالت آمریکا را نیز بدست آورده است.
در ضمن KTM ۴۰ EXC به عنون برترین موتور سیکلت ENDURA معرفی شد و هوندا CRF ۴۵۰ R نیز عنوان موتور سیکلت کراس برتر را بدست آورد که این دو مورد ذلرلی سیستم ساده تری نسبت به موارد پیشین می باشند.
نویسنده : ماهنامه خودرویاب ـ شماره ۲و۳ ـ مهندس مهدی لطفی
منبع : carx1