دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
نیاز به شناخت مخاطب ”عینی“
سادهترين تعبير از مفهوم مخاطب احتمالاً همان است که شالوده اشکال متنوع رتبهبنديها را تشکيل مىدهد. در اينجا سؤالهايى که مطرح مىشوند تقريباً همگى از آنچه ديدگاه نهادي - ديدگاه صنايع رسانهاى - ناميده مىشود، نشأت مىگيرند. مطابق نظر آنگ، شناخت نهادى مربوط به مخاطبان تلويزيوني، است که سازمان رسانهاى آن را به عنوان مقولهاى عينى شده از آنهايى که بايد کنترل شوند، مىسازد. در وهله اول اين خود تأمينکنندگان محتواى رسانهها و ارتباطگران هستند که نياز دارند بدانند پيامهايشان به چندنفر و چه کسانى رسيده است. اين رويکردى است که تاحد زيادى در اغلب تحقيقات ارتباطات جمعى - به ويژه آنگاه که تحقيق با هدف برآورد اثرات رسانهها يا مطالعه برخى مشکلات اجتماعي مرتبط با رسانهها انجام گرفته - مدنظر بوده است. هنوز هم مدل غالب در اثر پژوهشى رسانهاى يا ارتباطات برنامهريزى شده خواستار شناخت دقيق اين نکته است که چه کسانى از شرائط تخمين اثرات رسانهاى و ميزان موفقيت ارتباطى است. |
تأمينکننده محتواى رسانهها براى امور مالي، سياستگذاري، سازماندهى و برنامهريزى نياز فراوانى به کسب اطلاعات وسيع در مورد بُرد رسانهها (که در عين حال معيارى است براى سنجش ميزان توجه مخاطبان) دارند. اين ملاحظات منجر به ايجاد منافع فزاينده مخاطبان متعارف مىشود. اين مفهوم ريشه در تئاتر و سينما دارد و به جمع نظارهکنندگان قابل شناسايى و مجذوب حاضر در سالن اشاره مىکند. اعتقاد به وجود چنين مخاطبانى براى کار روزمره رسانهها بسيار ضرورى است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام دولت مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس بارش باران آتش سوزی
حقوق سربازان سلامت قیمت شکر خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
فناوری کره زمین
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی مریم میرزاخانی ایلان ماسک ناسا اپل تبلیغات نوآوری گوگل
زنان کاهش وزن درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی