چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

دگراندیشی و گفت وگو در تاریخ اسلام


دگراندیشی و گفت وگو در تاریخ اسلام
جدیدترین كتاب عبدالمجید معادیخواه رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی از سوی انتشارات «ذره» با عنوان تاریخ اسلام، عصر دگراندیشی و گفت وگو عصر علوی در ۱۵ فصل مستقل انتشار یافت. كتاب در واقع جلد ششم تاریخ اسلام است. جلد اول عصر بعثت، جلد دوم «گسترش قلمرو و خلافت اسلامی»، جلد سوم «روزگار عثمانی» و جلد چهارم الی ششم به «عصر علوی» اختصاص یافته است.
نویسنده در فصل اول كتاب تحت عنوان «تفاهم عصرها و گفت وگوی نسل ها» و در نتیجه گیری آن معتقد است: «رمز عقیم ماندن جنبش هایی كه تاریخ معاصر ما با آن آغاز شده است گسست نسل های جامعه است. در سرزمین هایی چون ایران روزی از عدالت خواهی مردم موجی برخاست كه به مشروطه خواهی انجامید. مشروطه خواهان پس از پیروزی به جان هم افتادند و در حالی كه دو گروه از زد و خورد به یكدیگر خسته شده اند، سومی آمد و زر را زد و برد جنبش مشروطه با كودتای سوم اسفند مصادره شد و دیكتاتوری بر روابط شهریار و شهروندان حاكم شد. دیری نپایید كه دوباره زمینه جنبشی در ستیز با دیكتاتوری شكل گرفت.
با این ویژگی كه نیروهای جوان و بالنده آن به هیچ روی تجربه های نسل گذشته را زادراه خویش نكردند چنین بود كه دیگر بار در نهضت نفت همان تجربه تلخی تكرار شد كه جنبش مشروطه را عقیم و مشروطه خواهان را ناكام كرد. سخن از كاستی غم انگیز و زیان بار است. نسل های پیشین هیولای روزگار را فرصت می دهد كه انرژی جوانی شان را فروبلعد. آنچه را به روشنی از سیره علوی نتیجه می گیریم، این نكته افتخارآفرین است كه ما را امام و الگویی است كه ۱۴ قرن پیش در اندیشه گسست نسل ها بوده است و در پیشگیری از این فاجعه كوشیده است. در نگاه و اندیشه علوی، نسل جوان را ویژگی هایی است چون: غرور، شتاب زدگی و ذائقه ای متفاوت با نسل كهن، این همه زمینه گفت وگوگریزی را چنان فراهم می كند كه به سادگی نمی توان تجربه های گذشته را به نسل آینده پیش كش كرد.»
نویسنده همه نیروی خود را وقف نگارش كتابی كرده است كه در آن هم نشانی از حرمت شكنی نباشد و هم زمینه نقد سالم را فراهم سازد. سرفصل های جلد ششم كتاب تاریخ اسلام به موضوعاتی همچون «تفاهم عصرها و گفت وگوی نسل ها، فرصت فرهنگ سازی، سكوی پرواز، پرده آخر، در تلاش برای گره گشودن از معمای نمایش، تجزیه جهان اسلام، حماسه تیغ درمانی، معمای جهادگریزی، پی افزودی بر نهروان، هنر در خدمت خشونت، سرنوشت مصر، بحران ها و تاخت و تازهای زنجیره ای، خشونت جنون آمیز، سایه ای از ابهام مضاعف و تولدی دیگر» می پردازد. كتاب در ۸۷۳ صفحه، ۱۱ هزار نسخه انتشار یافته است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید