شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
با رسول خدا صلی الله علیه واله در سایه قرآن
● مایوس نشوید!
در قرآن میخوانیم: «ای كسانی كه ایمان آوردهاید، مراقب خویش باشید، هنگامی كه شما هدایتیافتید، گمراهی كسانی كه گمراه شدهاند به شما زیانی نخواهد رساند، بازگشت همه شما به سوی خداست و شما را از آنچه انجام میدادید آگاه میسازد.» آیا این آیه با اصل «امر به معروف و نهی از منكر» منافات دارد؟ «جبیر بن نفیل» میگوید: در میان جمعی از یاران پیامبر اكرم (ص) نشسته بودم و از همه كم سن و سالتر بودم، صحبت از امر به معروف و نهی از منكر بود كه من با تمسك به این آیه خواستم ضرورت امر به معروف و نهی از منكر را زیر سؤال ببرم كه همگی یك صدا مرا سرزنش كردند و گفتند: آیهای از قرآن را بدون اینكه به معنایش پی ببری، از بقیه جدا كردهای؟!» آری! آیه فوق مربوط به شرائطی است كه امر به معروف و نهی از منكر كارساز نیست و تاثیری ندارد، در این مواقع است كه انسان نباید نگران گردد، زیرا وظیفه خویش را در حد مقدورش انجام داده و گمراهی آنها به وی زیانی نخواهد رسانید. پیامبر اكرم (ص) در باره آیه فوق، فرمود: «امر به معروف و نهی از منكر كنید، اما هنگامی كه دیدید مردم دنیا را مقدم كردهاند و بخل و هوی و هوس برآنها حاكم گشته و هركس تنها به رای خویش عمل میكند، (و به رای آمرین به معروف و ناهین از منكر وقعی نمینهند.) به خویش بپردازید و عوام را رها كنید.»
● یك سوم قرآن در دو سطر
گاه میشود كه یك كلمه، دنیایی از مفاهیم را در خود جمع میكند و گوینده با آن یك كلمه، دریایی از معارف را به دیگری منتقل مینماید، در مورد قرآن چنین ادعایی، گزاف نخواهد بود چرا كه كلمات و حروف آن از جانب حكیم علی الاطلاق، صادر شده است، با تمام اینها برخی از سورهها ویژگیهای ممتازی دارند، از جمله، «سوره توحید» است كه مطالبی ژرف پیرامون خداوند متعال دارد، و از آنجا كه اگر كل قرآن را در سه بخش (مبدا، معاد و آنچه میان این دو میباشد.) تقسیم كنیم، چكیده معارف مربوط به مبداء متعال در این سوره، متجلی گشته، لذا پیامبر اكرم (ص) آن سوره را برابر با یک سوم قرآن دانسته و خطاب به اصحاب خویش چنین میفرمود: «آیا از خواندن یك سوم قرآن در یك شب، عاجزید؟» یكی از حضار عرضه داشت: «ای رسول خدا! چه كسی توانایی آن را دارد؟» پیامبر (ص) فرمود: «سوره "قل هو الله" را بخوانید.»
● احترام ملائكه به قاری قرآن
انس با قرآن و تلاوت آمیخته با فهم معانی و مفاهیم آن، انسان را در آسمان معرفت الهی به پرواز درمیآورد و با ملائكه هم سنخ میكند و ملكوتیان به او عشق میورزند، افزون بر این برخی سورههای قرآن خواص ویژهای نیز به همراه دارند، از جمله در روایتی كه امام صادق (ع) نقل فرموده است چنین میخوانیم: «پس از آنكه رسول خدا (ص) بر جنازه «سعد بن معاذ» نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار فرشته كه در میان آنها جبرئیل نیز بود بر جنازه او نماز گزاردند. من از جبرئیل علت این احترام ملائكه را پرسیدم و او گفت: بخاطر اینكه او در همه حالات: در نشستن، ایستادن، سواره بودن، پیاده روی و رفت و آمد "قل هو الله احد" را تلاوت میكرد.»
● وای بر عیبجویان!
در قرآن میخوانیم: «ویل لكل همزهٔ لمزهٔ» (وای بر هر عیبجوی مسخرهكنندهای!) در حدیثی از پیامبر اكرم (ص) میخوانیم: «در شب معراج گروهی از اهل دوزخ را دیدم كه گوشت از پهلویشان میچیدند و به آنها میخوراندند، از جبرئیل در باره اینها پرسیدم: گفت: اینها گروهی از امت تو هستند كه كارشان، عیبجویی و تمسخر بود.» در باره «همزه» گفته شده كه از ماده «همز» به معنای «شكستن» میباشد، و عیبجویان در حقیقت در پی شكستن شخصیت دیگران هستند. در باره عیبجویان پیامبر اكرم (ص) در حدیثی، چنین فرموده: «آیا شما را از شریرترین مردم آگاه نسازم؟» گفتند: «آری، ای رسول خدا!» فرمود: «آنها كه بسیار سخن چینی میكنند و آنها كه در میان دوستان، جدایی میافكنند و آنها كه برای افرادپاك، عیب میتراشند.» و بالاخره در مورد كسانی كه به دیگران بیاحترامی میكنند فرمود: (اذل الناس من اءهان الناس) «ذلیلترین مردم، كسی است كه به مردم اهانت كند.»
● از كجا به دست آوردی و در كجا صرف نمودی؟
قرآن در باره كسانی كه برای ریاكاری اموالی را در «امور خیر» صرف میكردند و منت میگذاشتند میفرماید: «ا یحسب ان لم یره احد» (آیا گمان میكند كه كسی او را ندیده (و از نیت او آگاه نمیباشد)؟) آری، خدا میداند كه اینان چگونه و از چه راهی مال به دست آورده و در چه راهی و با چه نیتی صرف كردهاند. پیامبر اكرم (ص) نیز فرمودهاند: «در قیامت هیچ بندهای گام نمینهد، مگر آنكه از وی در باره چهار چیز، سئوال گردد: ۱- از عمرش، كه در چه راهی آن را سپری كرده. ۲- از مالش، كه از چه راهی بدست آورده، و در چه راهی مصرف نموده. ۳- از عملش، كه چه كارهایی انجام داده. ۴- از محبت ما اهل بیت (علیهم السلام).
● دست محبتبر سر یتیمان
در قرآن میخوانیم: «فاما الیتیم فلا تقهر» (... پس یتیم را تحقیر مكن.) پیامبر اكرم (ص) میفرماید: «هنگامی كه یتیم اشك ریزد، عرش خدا به لرزه در آید.» خداوند به فرشتگان میفرماید: «ای ملائكه من! چه كسی این یتیم را كه پدرش در خاك جای گرفته، گریان نموده؟» ملائكه میگویند: «پروردگارا! تو آگاهتری.» خداوند میفرماید: «ای ملائكه من! شما را گواه میگیرم كه هركس گریهاش را خاموش و قلبش را شاد سازد، در روز قیامت او را شاد خواهم كرد.» در حدیث دیگری از یكی از یاران پیامبر (ص) چنین نقل شده: «ما خدمت رسول خدا (ص) نشسته بودیم، پسركی نزد وی آمد و چنین گفت: «كودكی یتیم هستم با خواهری یتیم و مادری بیوه. از آنچه خدا به تو اطعام كرده به ما اطعام كن، تا خداوند از آنچه نزد اوستبحدی به توارزانی كند كه خشنود گردی.» پیامبر (ص) فرمود: ای پسر! چه زیبا سخن گفتی! سپس رو به «بلال» كرده، فرمود: «برو و از آنچه نزد ماست، بیاور.» بلال بیست و یك خرما با خود آورد، پیامبر (ص) فرمود: «هفت دانه برای تو. هفت دانه برای خواهر و هفت دانه برای مادرت.» «معاذ بن جبل» برخاست و دستی بر سركودك كشید و گفت: «خداوند یتیمی تو را جبران كند و تو را جانشین نیكوكاری برای پدرت قرار دهد.» پیامبر به معاذ فرمود: از این كار، چه هدفی داشتی؟» گفت: «محبت و رحمت.» پیامبر فرمود: «هر یك از شما كه عهده دار سرپرستی یتیمی گردد و حق آن را ادا كند و دستبر سر ویكشد، خداوند به عدد هر موئی، حسنهای برای او مینویسد و به هر موئی، سیئهای از او محو كند و به هرموئی، درجهای به او عطا نماید.»
● دست فقرا، دستخداست
در قرآن میخوانیم: «از اموال آنها صدقه (زكات) بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاكسازی و پرورش دهی...» «آیا نمیدانند كه تنها خداوند است كه توبه بندگانش را میپذیرد و صدقات را میگیرد؟!» زكات (كه از آن در آیات فوق به «صدقه» تعبیر شده است.) یكی از احكام مهم اسلامی است كه دارای فلسفه اخلاقی، اجتماعی، روانی و غیره میباشد. انسان را از پستیها و بخل، پاك میكند. و درختسخاوت و توجه به دیگران را آبیاری مینماید و فاصلههای طبقاتی مرتفع میگردد و سبب پیشرفت جامعه اسلامی خواهد گشت. جالب این است كه در آیه فوق، گیرنده صدقات (زكات)، خدا معرفی شده است. این تعبیر یكی از لطیفترین تعبیراتی است كه شكوه و عظمت زكات را بیان میدارد. لذا افراد نباید به كسی كه فقیر استبا دیده تحقیر بنگرند و با دادن زكات، شخصیت آنها را درهم شكنند بلكه با این نگرش كه در واقع، خدا گیرنده زكات استبا حالتخضوع، تواضع و ادب زكات را پرداخت نمایند. پیامبر اكرم (ص) میفرماید: «هیچ كس از شما صدقهای از كسب حلال و پاكیزه نمیپردازد. كه خداوند جز مال پاكیزه را نمیپذیرد. مگر اینكه خداوند با دست راستخویش آن را میگیرد، حتی اگر یك دانه خرما باشد، سپس در دستخدا نمو و رشد میكند تا از كوه هم بزرگتر میگردد.» در حدیث دیگری، پیامبر اكرم (ص) میفرماید: «صدقه پیش از آنكه در دست نیازمند قرار بگیرد، به دستخدا میرسد.»
صاحب اثر : سیدعلیرضا جعفری
منبع : مجله کوثر شماره ۲۹
منبع : مجله کوثر شماره ۲۹
منبع : سایت پیامبر اعظم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان انتخابات شورای نگهبان حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس نیکا شاکرمی
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران سازمان هواشناسی آتش سوزی یسنا باران فضای مجازی هلال احمر آموزش و پرورش
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن بانک مرکزی تورم قیمت دلار دلار ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان رضا عطاران بی بی سی تلویزیون صداوسیما موسیقی سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس آمریکا روسیه ترکیه اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا اتحادیه اروپا
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی تراکتور جواد نکونام لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اینستاگرام اپل ناسا گوگل صاعقه موبایل تلفن همراه عکاسی
استرس کبد چرب فشار خون گرما