سه شنبه, ۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 28 May, 2024
مجله ویستا
منتظر می شویم تا باد در علفزار بپیچد
نوشتن در مورد فیلمی چون «جایی در دوردست» سخت است و دشوار؛ از طرفی با فیلمی روبه روئیم كه كارگردانی فكر شده ای را به عنوان سند خوب بودنش به ما نشان می دهد. جای بسی خوشحالی است كه دیگر تماشاگر پیگیر این سینما می تواند با خیال راحت ساخته شدن فیلمی مثل «پر پرواز» را به یاد نداشته باشد. می تواند اصلا كتمان كند كه روزگاری بودجه ای در این سینمای مختصر صرف ساخت اثر اذیت كننده ای چون «پر پرواز» شده.
اصلا «پر پرواز»ی وجود ندارد. می تواند این خطای از سر ناچاری را، این فرزند حرامزاده را (باور بفرمایید این لقب را خود خسرو معصومی به فیلمش داده) با آسودگی از كارنامه فیلمساز كاربلدی چون خسرو معصومی پاك كند و به كیفی كه از دیدن «رسم عاشق كشی» سخاوتمندانه و بی دریغ به او اهدا شده فكر كند. اما دومین اثر از سه گانه معصومی كه همچنان تاكید می كنم كارگردانی اش خوب است و ریتمش خوب است، بازی های بازیگران مكملش خوب است و زحمتی كه پای ساختش كشیده شده قابل ستایش و احترام، دلچسب نیست، گرم نیست و فكر كنم هیچ برقی از هیچ سری نمی پراند.
معمولی است بعضا كلیشه ای از نوع آزاردهنده اش بازی پسرو دختر جوان فیلم تعریفی ندارد. با حال نیست و این برای فیلم خیلی بد است یعنی خیلی گران تمام می شود. چون فیلم خودش خواسته كه تا حد زیادی به باحال بودن این دو وابسته باشد.
عباس امیری هم كه در شمای همیشگی اش (مرد مقتدر) ظاهر شده پس خوب بودن او تقریبا به خاطر خوب بودن شمای همیشگی اش است. البته صحنه هایی از فیلم هست با حضور او كه متاسفانه خیلی توی ذوق می زند. صحنه های خزینه را منظورم است كه در آن امیری به شكل خنده آوری شبیه مارلون براندو شده. اما حضور كلی او مثل تقریبا همیشه نقطه قوتی است برای فیلم.
اما پس از همه این آسمان و ریسمان هایی كه بافتم باید بگویم كه حیف است وقتی می خواهیم از تلاش صادقانه و قطعا بی شائبه خسرو معصومی و همكارانش حرف بزنیم به طرز خودخواهانه ای با اعمال سلایق شخصی مان در مورد فیلم منفی بافی كنیم. باید گفت كه «جایی در دور دست» در حداقل ترین نگاه می تواند مدرس پشتكار برای سینمای ایران باشد. مصداقی برای این جمله كه برای فیلم ساختن اتفاقا بد نیست كمی زحمت بكشیم و این به هیچ وجه امتیاز كمی برای یك فیلم نیست كه سختكوش شناخته شود.
از فیلم های سختكوش غالبا با احترام یاد می شود. فیلم از لوكیشن خیلی خیلی خوبش هم به بهترین شكل (در حد بضاعتش) استفاده می كند به این معنی كه لوكیشن در این فیلم موضوعیت دارد، حضور دارد و بدون آن فیلم چیزی كم دارد. دو خط داستانی فیلم نیز اگر خیلی هم خوب به هم چفت نشده باشند لااقل ربط قابل قبولی به هم دارند و حالت شان نسبت به هم موازی نیست.
مولفه ها و عناصر داستانی فیلم به «رسم عاشق كشی» معصومی شباهت های زیادی دارد كه البته شاید بهتر است یادمان باشد كه «جایی در دوردست» قرار بوده دومین فیلم از یك سه گانه باشد اما اشكال كار اینجاست كه معصومی چنان روی لفظ سه گانه زوم كرده كه تا حدودی به بی هویتی «در جایی در دوردست» به عنوان فیلمی مستقل انجامیده در واقع «جایی در دوردست» را انگار باید به عنوان جزیی از كل دید. یك سوم از فیلمی كامل، اپیزودی از فیلم سه اپیزودی و خلاصه هر چه كه منظور را برساند. این تا حدودی باعث شده ارزش های فیلم دیده نشود و یا معمولی و سرسری گرفته شود.
خب، البته شاید هم باید منتظر باشیم تا معصومی در «باد در علفزار می پیچد» كه گویا قرار است تكمله این سه گانه باشد غافلگیرمان كند. به هر حال تا به حال دو عنصر عشق و جرم (قاچاق چوب) عناصر تكرار شونده مجموعه معصومی بوده. به هر حال هر چه هست خسرو معصومی نشان داده كه به شدت دلداده دو فیلم اخیرش است و تشخیص این موضوع هم اصلا سخت نیست. كافی است به انرژی پنهانی كه در گوشت و خون فیلم هایش جاری است توجه كنید.
علیرضا نداف
منبع : روزنامه جوان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری 1403 رئیسی
هواشناسی قتل سلامت تهران افزایش حقوق بازنشستگان پلیس دستگیری شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان هواشناسی آتش سوزی
حقوق بازنشستگان قیمت دلار بانک مرکزی دولت سیزدهم خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن بورس بازار خودرو تورم بازنشستگان
ابراهیم رئیسی تلویزیون بازیگر تالار وحدت سینما رسانه ملی موسیقی سینمای ایران سریال قرآن کریم
اینترنت دانشگاه آزاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی رفح فلسطین غزه جنگ غزه روسیه آمریکا حماس نوار غزه چین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران بازی جواد نکونام مهدی طارمی تیم ملی والیبال ایران استقلال خوزستان والیبال باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی سامسونگ اینستاگرام اپل گوگل اسنپ ایلان ماسک شرکت های دانش بنیان ماهواره
سازمان غذا و دارو افسردگی تجهیزات پزشکی استرس سکته مغزی نمک