یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
مسئول این مرگ و میرهای خاموش کیست؟
سالانه یک میلیون خودرو در کشور تولید و راهی خیابانها میشود؛در کنار این خودروهای آلاینده هوا با آن خودروهای فرسوده ای که مثل لوله جهنم دود تولید میکنند،وجود صنایع آلاینده در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران موجب شده است که وضعیت سلامتی شهروندان گاه در حد هشدار قرار بگیرد.
در حالی که پیش از این برخی از کارشناسان از مرگ روزانه ۲۷ شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داده بودند،روز گذشته مشاور محیط زیست تهران ؛هادی حیدرزاده در نشست مشترک خود با خبرنگاران از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سقط جنین در مناطق بسیار آلوده شهری خبر داد.
وی گفت: بر اساس یک تحقیق دانشگاهی، سقط جنین در شهرهای آلوده مانند تهران خصوصا در مناطقی که آلودگی هوا بالاست حدود ۴۰ درصد بیش از سایر شهرهاست و با توجه به این که سقط جنین عمدی جرم است، در عمل باید مسئولان افزایش آلودگی هوا در تهران مجرمان این قتلها محسوب شوند.به گزارش سیاست روز،پیش از این نیز تحقیقات تیم سوئیسی دانشگاه برن نشان داده است که آلودگی هوا نیاز جنین را به تنفس افزایش می دهد و جنین به جای ۴۲ بار نفس کشیدن در دقیقه باید ۴۸ بار عمل دم و بازدم را انجام دهد.
در این بررسی ۲۴۱ جنین در سه وضعیت آلودگی هوا از نظر نسبت اوزون، میزان دی اکسید ازت و ذرات معلق در هوا مورد ارزیابی قرار گرفتند.
این بررسی نشان داد به نسبت افزایش آلودگی هوا میزان تنفس جنین نیز افزایش داشته است که تاثیرات منفی بر روی دستگاه تنفسی در سنین پایین و به دنبال آن افزایش بیماریهای دستگاه تنفسی در سن رشد و کاهش عمر را در پی خواهد داشت.
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در خصوص پرونده آلودگی هوای تهران که در دادستانی مطرح است، گفت: جلساتی را سال گذشته در این خصوص در دادستانی داشتهایم و مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری شهرداری تهران نسبت به انجام پروژه ای در زمینه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اقدام کند که فکر نمیکنم تاکنون در این زمینه اقدامی از سوی وزارت بهداشت، صورت گرفته باشد.مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به ضرورت تغییر ساختار در موضوع آلودگی هوا افزود: باید پیش از رسیدن به وضعیت اضطرار مانورهای لازم برگزار شود تا آمادگی دستگاهها مشخص شود نه این که همانند سالهای گذشته یک روز بعد از شرایط اضطراری آلودگی هوا تازه تشکیل جلسه دهیم آن هم با حداکثر تعداد غایبین!
وی با تاکید بر این که صورت مسئله در زمینه رفع آلودگی هوای تهران مشخص است، افزود: ۸۰ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به منابع متحرک است و باید تلاش کنیم تا این سهم کاهش یابد.
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست گفت: مهمترین روش کاهش این آلودگی، کاهش سفرهای درونشهری است که این امر با گسترش حمل و نقل و مترو و رسیدن به شهر الکترونیک امکان پذیر است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چه دستگاهی میتواند بهترین مدیریت را بر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد، گفت: از نظر ما سازمان حفاظت محیط زیست بهترین گزینه، قانونی برای این امر است اما در صورتی که دولت بخواهد مسئولیت این کمیته را به شهرداری تهران واگذار کند در صورت تفویض اختیارات کامل و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، شهرداری تهران آمادگی پذیرش آن را دارد.
وی با ابراز تأسف نسبت به تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران بعد از چندین ماه و بدون نتیجه بودن آن، اظهار داشت: جای تأسف است که سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال هبه کردن وظیفه قانونی خود به دستگاه دیگر است. در صورتی که به اعتقاد من تنها این سازمان میتواند مدیریت کمیته مذکور را داشته باشد البته منوط بر این که فعالیت کمیته بر خلاف گذشته به اولویت اول سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شود.
حیدرزاده با تأکید بر این که اگر قرار است وظایف و فعالیت این کمیته واگذار شود بهتر است هر چه سریعتر این اقدام انجام گیرد؛در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا امکان واگذاری مسئولیت این کمیته به شهرداری تهران وجود دارد، گفت: اظهاراتی در این رابطه شنیدهام اما باز هم تکرار میکنم که خود سازمان بهترین گزینه برای مدیریت کمیته در صورت تغییر نگرش آن نسبت به فعالیت سازمان است. با این وجود شهرداری تنها در صورتی حاضر به پذیرش مسئولیت این کمیته است که کلیه اختیارات و منابع آن نیز به شهرداری واگذار شود در غیر این صورت شهرداری حاضر به پذیرش این مسئولیت نیست..وی به وضعیت گازوئیل توزیعی در کشور اشاره کرد و گفت: اخیرا شنیده شده است، قرار است خودروهای سواری دیزلی تولید و وارد شود که ورود این خودروها به چرخه حمل و نقل به دلیل گازوئیل ۷ هزار PPM توزیعی میتواند برای تهران بسیار خطرناک و فاجعه باشد و موجب افزایش شدید آلودگی هوا شود.
مشاور محیط زیست شهردار تهران راهاندازی سیستم BRT را بسته زیست محیطی شهرداری تهران در سال گذشته عنوان کرد و گفت: امسال تا روز هوای پاک شهرداری تهران با شعار <ایمنی، سلامت و محیط زیست با معاینه فنی خودرو> فعالیتهای زیست محیطی خود را پیگیری خواهد کرد.
وی در بخش دیگر اظهارات خود در رابطه با خبر مربوط به تولید سواریهای دیزلی توسط یکی از شرکتهای خودروساز گفت: راهاندازی خط تولید چنین خودرویی؛ عدم فعالیت کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا را بیشتر نمایان میکند. اگر در برخی از کشورها سواریهای دیزلی تولید میشود به واسطه آن است که گوگرد گازوئیل مصرفی آن ۵۰PPM است. بنابراین تولید چنین خودرویی در کشور ما که میزان گوگرد موجود در گازوئیل آن ۷ هزار PPMبرای اتوبوسهای شرکت واحد شهر تهران ۵۰ PPM است منطقی نیست.
منبع : روزنامه هموطن سلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست