شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
توانمندسازی پدر و مادر با آموزش
والدین امروز یا بایستی توانمند باشند یا منتظر عواقب عقب افتادن از فرزندانی باشند كه با زبانی متفاوت از زبان والدین خود صحبت می كنند. نیم نگاهی به تحولات آرام در جامعه ارتباطی كه با ظهور مراكزی از جمله: گیم نت ها، كافی نت ها، موبایل فروشی ها، فروشگاه های كامپیوتری و... خود را نشان می دهد، به اولیا و مربیان این هشدار را می دهد كه یا خودتان را با شرایط جدید وفق داده، سریع یاد بگیرید، زبان فرزندان خود را بفهمید، مطابق زمان فرزند تربیت كنید، درباره هدف های تربیتی و جهت های آن به تفاهم برسید، آرمان مشترك تربیتی بین خانه- مدرسه و جامعه پیدا كنید و یا ناخواسته میدان را به نفع سلطه فرهنگی- تربیتی غول های رسانه ای خالی كنید.
میلیون ها پدر و مادر جدید همه ساله عهده دار شغلی می شوند كه از جمله دشوارترین مشاغل دنیاست: صاحب نوزاد شدن، موجود كوچك و به كلی درمانده، قبول مسئولیت كامل در مقابل سلامتی جسمانی و روانی او و تربیت كردن او به گونه ای كه تبدیل به شهروند موثر و مفید گردد. از این كار دشو ارتر چه كاری را سراغ دارید؟ با همه این اوصاف چند نفر از والدین برای تقبل این مسئولیت خطیر آموزش می بینند؟
آموزش خانواده به معنی مداخله های تربیتی با هدف كمك به خانواده ها برای رفع مشكلات كودكان خود می باشد؛ به طور معمول والدین نیاز به یادگیری روش های خاصی از لحاظ رفتاری دارند تا بتوانند در تربیت كودكان خود به گونه ای موثر عمل نمایند. خوب است به جای كلمه آموزش خانواده از كلمه توانمندسازی خانواده ها استفاده كنیم. آموزش فقط از انتقال مهارت ها صحبت می كند، ولی توانمندسازی با شریك قرار دادن والدین در امر تعلیم و تربیت آنها را در تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها، هدف گزینی ها، جهت ها و... مشاركت می دهد و باعث می شود كه والدین خود را همیشه مسئول تربیت فرزندان خود دانسته و مدرسه را فقط یك بال فرض كنند كه با بال خانه فرزندان را به پرواز درمی آورند و باعث اوج گیری، شكوفایی، توسعه انسانی و در نهایت رسیدن به منزلت اصلی انسانی كه خلیفه الله است می شود و اجازه دخالت به مربیان جهت دخالت در فرآیند تربیتی كودك در خانه.
اصل توانمندسازی والدین باعث بهبود مستمر كاركرد خانه، مدرسه و در نهایت جامعه می شود. توانمندسازی با مشاركت فكری والدین و با ایجاد اضطرار و اضطراب ناشی از عملكرد بد خانه و مدرسه شروع می شود كه تبعات آن می تواند افزایش بزهكاری های اجتماعی، طلاق، افزایش اعتیاد، از بین رفتن اعتماد افراد به یكدیگر، گسست خانواده ها، فرار از خانه، بی هویتی فرهنگی فرزندان، ناتوانی در تصمیم گیری، نداشتن مهارت زندگی، بی هدفی و... باشد.
برای دستیابی به تعامل سازنده خانواده و مدرسه، نظام آموزشی نگرش خود را به شریك آموزشی خود یعنی والدین از نگاه سنتی به نگاه پیشرو تغییر داده و با ایجاد بسترهای لازم عملاً والدین را به مسیر جریان تعلیم و تربیت می كشاند.
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان انتخابات دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی عراق چین دولت سیزدهم مجلس روز معلم رهبر انقلاب معلمان
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی سازمان هواشناسی باران هلال احمر یسنا اصفهان شهرداری تهران معلم پلیس
ترکیه قیمت خودرو خودرو تورم قیمت طلا سهام عدالت قیمت دلار بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو مسکن
مهران غفوریان ساواک تلویزیون سریال صداوسیما موسیقی مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
موبایل
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون خودروهای وارداتی ناسا گوگل تلفن همراه مدیران خودرو صاعقه
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر