شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
روانشناسی بازی
بازى فعاليتى است معمولى و همگانى و لذا در تمام جوامع اجراء مىگردد و ريشه در فرهنگ و باورهاى اجتماعى و دينى هر جامعه دارد. بهعبارت ديگر بازى بازتاب فرهنگ اجتماعيِ هر جامعه است. |
بازى کردن يک فعاليت لذتبخش است که دربرگيرندهٔ افراد، اشياء يا تحرک مىباشد. هر چيزي، از فوت کردن حبابهاى صابون به اطراف گرفته تا خواندن يک قطعه شعر نوعى بازى محسوب مىشود. تمامى والدين از اين حقيقت آگاه هستند که بازى مىتواند شامل هر فعاليتى باشد که کودک با اشياء اطراف خود انجام مىدهد. |
بررسى فرآيند بازى و در نظر گرفتن آن به منزلهٔ يکى از فعاليتهاى انسان، بهخصوص فعاليت کودکان، از مسائلى است که روانشناسان همواره به آن توجه کردهاند. بازى مانند کُنشهاى روانى ديگر در شمار فعاليت اساسى سازمان روانى انسان قرار دارد. |
روانشناسان امروزه ديدگاه گستردهترى از جهان کودک و آنچه در آن مىگذرد را عرضه داشته و تأکيد خاصى بر آموزش و پرورش دوران کودکى و نقش مهم آن در زندگى آينده دارند. بهطور مثال بلوم از پژوهشهاى خود نتيجه مىگيرد که حدود ۵۰ درصد از رشد هوشى کودک از بدو تولد تا ۴ سالگي، حدود ۳۰ درصد از ۴ سالگى تا ۸ سالگى و ۲۰ درصد باقىمانده در فاصلهٔ ۸ تا ۱۷ سالگى شکل مىگيرد. |
نتيجهٔ پژوهشها در مورد رشد هوش کودک نشان مىدهد همانطور که بهبود شرايط بهداشتى و تغذيهاى مىتواند بر روى رشد جسمانى فرد نافذ بوده و آن را روز به روز بهتر گرداند، بهبود شرايط محيطى نيز امکان رشد هوشى کودک را هرچه بيشتر فراهم سازد؛ به اين معنا که شرايط محيطى مساعدتر، امکان استفاده از توانائىهاى بالقوهٔ وراثتى را افزونتر و سادهتر مىسازد. در اين راستا بازى يکى از عواملى است که بايستى موردنظر قرار گيرد. |
حال اگر بر اهميت شرايط محيطى اتفاقنظر داشته باشيم، اين سؤال پيش خواهد آمد که چگونه مىتوان از امکانات موجود به بهترين نحو استفاده نمود؟ از نظر ما بازى يکى از مهمترين عواملى است که بايد موردنظر قرار گيرد، زيرا کودک آنچه را در اثر برخورد و تعاملات با محيط مىآموزد، ضمن بازى تکرار کرده و با اين تکرار دربارهٔ آن به بازانديشى پرداخته و از اين طريق آنها را بهتر درک مىکند. بازى امکان تجربه و تعاملات مستقيم با عوامل محيطى را براى کودک فراهم مىسازد. او با دستکارى کردن و تجربهٔ مستقيم اشياء و رويدادهاى محيطي، به دانستهها و دانش خود مىافزايد. |
همچنین مشاهده کنید
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۳)
- روانشناسی بازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۲)
- روشهای پایان دادن به بازی کودک
- زمینهای بازی
- طبقهبندی بازیهای
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۳)
- نقش والدین
- نقش بازیها
- رابطهٔ بازی و نقاشی (۲)
- تسهیل بازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۴)
- رابطهٔ بازی در روابط اجتماعی
- ویژگیهای بازی
- اسباببازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک
- رهبری بازی
- بازی و خلاقیّت
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان
- ارزش و اهمیت بازی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت چین سیستان و بلوچستان انتخابات امیرعبداللهیان شورای نگهبان حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس نیکا شاکرمی
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران باران سازمان هواشناسی آتش سوزی یسنا فضای مجازی پلیس زلزله
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن تورم بانک مرکزی قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار ارز ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان رضا عطاران بی بی سی تلویزیون صداوسیما موسیقی سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین روسیه آمریکا ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر جواد نکونام تراکتور بازی لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اینستاگرام اپل ناسا گوگل صاعقه تلفن همراه عکاسی کولر
کبد چرب فشار خون گرما