چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
روانشناسی بازی
بازى فعاليتى است معمولى و همگانى و لذا در تمام جوامع اجراء مىگردد و ريشه در فرهنگ و باورهاى اجتماعى و دينى هر جامعه دارد. بهعبارت ديگر بازى بازتاب فرهنگ اجتماعيِ هر جامعه است. |
بازى کردن يک فعاليت لذتبخش است که دربرگيرندهٔ افراد، اشياء يا تحرک مىباشد. هر چيزي، از فوت کردن حبابهاى صابون به اطراف گرفته تا خواندن يک قطعه شعر نوعى بازى محسوب مىشود. تمامى والدين از اين حقيقت آگاه هستند که بازى مىتواند شامل هر فعاليتى باشد که کودک با اشياء اطراف خود انجام مىدهد. |
بررسى فرآيند بازى و در نظر گرفتن آن به منزلهٔ يکى از فعاليتهاى انسان، بهخصوص فعاليت کودکان، از مسائلى است که روانشناسان همواره به آن توجه کردهاند. بازى مانند کُنشهاى روانى ديگر در شمار فعاليت اساسى سازمان روانى انسان قرار دارد. |
روانشناسان امروزه ديدگاه گستردهترى از جهان کودک و آنچه در آن مىگذرد را عرضه داشته و تأکيد خاصى بر آموزش و پرورش دوران کودکى و نقش مهم آن در زندگى آينده دارند. بهطور مثال بلوم از پژوهشهاى خود نتيجه مىگيرد که حدود ۵۰ درصد از رشد هوشى کودک از بدو تولد تا ۴ سالگي، حدود ۳۰ درصد از ۴ سالگى تا ۸ سالگى و ۲۰ درصد باقىمانده در فاصلهٔ ۸ تا ۱۷ سالگى شکل مىگيرد. |
نتيجهٔ پژوهشها در مورد رشد هوش کودک نشان مىدهد همانطور که بهبود شرايط بهداشتى و تغذيهاى مىتواند بر روى رشد جسمانى فرد نافذ بوده و آن را روز به روز بهتر گرداند، بهبود شرايط محيطى نيز امکان رشد هوشى کودک را هرچه بيشتر فراهم سازد؛ به اين معنا که شرايط محيطى مساعدتر، امکان استفاده از توانائىهاى بالقوهٔ وراثتى را افزونتر و سادهتر مىسازد. در اين راستا بازى يکى از عواملى است که بايستى موردنظر قرار گيرد. |
حال اگر بر اهميت شرايط محيطى اتفاقنظر داشته باشيم، اين سؤال پيش خواهد آمد که چگونه مىتوان از امکانات موجود به بهترين نحو استفاده نمود؟ از نظر ما بازى يکى از مهمترين عواملى است که بايد موردنظر قرار گيرد، زيرا کودک آنچه را در اثر برخورد و تعاملات با محيط مىآموزد، ضمن بازى تکرار کرده و با اين تکرار دربارهٔ آن به بازانديشى پرداخته و از اين طريق آنها را بهتر درک مىکند. بازى امکان تجربه و تعاملات مستقيم با عوامل محيطى را براى کودک فراهم مىسازد. او با دستکارى کردن و تجربهٔ مستقيم اشياء و رويدادهاى محيطي، به دانستهها و دانش خود مىافزايد. |
همچنین مشاهده کنید
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۲)
- طبقهبندی بازیهای
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۴)
- اسباببازی
- نقش والدین
- روانشناسی بازی
- زمینهای بازی
- ویژگیهای بازی
- بازی و خلاقیّت
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۳)
- رابطهٔ بازی در روابط اجتماعی
- روشهای پایان دادن به بازی کودک
- رابطهٔ بازی و نقاشی
- رهبری بازی
- مشخصهها و استفادههای تربیتی از بازی
- تسهیل بازی
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۲)
- رابطهٔ بازی و نقاشی (۲)
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۳)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست