شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


موزه‌ ارومیه ، ارومیه


موزه شهرستان ارومیه در سال 1346 در محل خیابان دانشگاه بنا گردید. این موزه مشتمل بر یك سالن بزرگ، مخصوص اشیاء باستانی و تاریخی، دو سالن برای موزه ‌مردم‌شناسی و یك سالن به عنوان كتابخانه‌ موزه است.
در بخش ماقبل تاریخ موزه، مكشوفه‌های حفاری‌های تپه موشلان، اسماعیل‌آباد، املش گیلان، حسنلو، سیلك كاشان و تپه‌های دینخواه و عمارلو كه مشتمل بر 125 قلم شئی سفالی خام و پخته و مفرغی می‌باشد به نمایش گذاشته شده است.
در بخش تاریخی اشیایی كه مربوط به دوره تاریخی لرستان است و آثاری است از مفرغ و برنز،‌ جنگ‌افزار و وسایل و اشیاء‌ سفالی آن دوره به نمایش گذاشته شده است. تعداد این اشیاء 53 قلم است.
در بخش تاریخی كه عموماً به قبل از اسلام مربوط می‌‌گردد، 50 قلم قطعات سفالین و فلزی از نواحی شوش، دیلمان،‌ خوروین‌،‌ نوروز محله، ری، رودبار، گرمی، رحمت‌آباد،‌ سیاهكل، عمارلو و نهاوند گردآوری شده است.
در بخش اسلامی موزه 100 قلم ظروف و اشیاء سفالین و فلزی وجود دارد كه بی‌نهایت جالب و دیدنی هستند. این اشیاء متعلق به رفسنجان، ری، گرگان، كرج، قوچان، سبزوار، نیشابور، اراك، كاشان، ساوه‌،‌ جیرفت، شوش، گنبد‌كاووس، بیرجند، دماوند، اصفهان و بجنورد است.
در بخش مردم‌شناسی موزه، لباس و وسایل مربوط به قرن 13 و 14 هجری وجود دارد، همچنین اشیاء مسی و برنجی، شیشه‌ای، پارچه‌ای، سفالین، چوبی و نیز مجسمه‌هایی از اقوام و طوایف مختلف كشور با لباس‌های محلی به نمایش درآمده است.
در بخش‌ هنرهای تزئینی نیز تابلوها،‌ مینیاتورها، مرقع و قلمدان‌های متعلق به قرون 13 و 14 هجری به نمایش گذاشته شده است و نیز اشیایی كه بر روی آنها به خطی زیبا و متنوع‌، نوشته‌ها و آیاتی از قرآن مجید نقش بسته است.
این موزه در حال حاضر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بازدیدكنندگان متعددی دارد.