جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دسته نظامی - Platoon


دسته نظامی - Platoon
سال تولید : ۱۹۸۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آرنولد کاپلسن
کارگردان : آلیور استون
فیلمنامه‌نویس : آلیور استون
فیلمبردار : رابرت ریچاردسن.
آهنگساز(موسیقی متن) : ژرژ دلرو
هنرپیشگان : تام برنجر، ویلم دافو، چارلی شین، فارست ویتاکر، فرانچسکو کوئین، کورکی فورد، جان مک‌گینلی، ریچارد ادسن، کوین دیلن، رجی جانسن، کیت دیوید، مارک موزس، جانی دپ و کریس پدرسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۰ دقیقه.


سپتامبر سال 1967، جنگ ویتنام. جوانی نوزده ساله به‌نام «کریس تیلر» (شین) داوطلبانه به واحد بیست و پنجم پیاده نظام در نزدیکی مرز کامبوج می‌پیوندد. اول ژانویه 1968. دسته نظامی «کریس» یک پناهگاه ویت‌کنگ‌ها را کشف می‌کند و به‌دنبال آن دو نفر از افراد کشته می‌شوند. کمی بعدتر جنازه «سرباز مانی» (فورد) را که گم شده بود، پیدا می‌کنند؛ در حالی که به صلابه کشیده شده است. «گروهبان بارنزِ» خشن (برنجر) تحت تأثیر این صحنه، دستور حمله به یک دهکده ویتنامی را می‌دهد. آنان وارد دهکده می‌شوند و افراد محلی را دستگیر می‌کنند. «بارنز» از کدخدای دهکده بازجوئی می‌کند و همسر او را می‌کشد. با ورود بقیه افراد، «گروهبان الیاس» (دافو) به خاطر وحشی‌گری و اعمال غیر انسانی «بارنر» با او دعوا می‌کند و تهدید می‌کند که این کارهای وحشیانه را گزارش خواهد داد. افراد پیش از خروج، دهکده را آتش می‌زنند و «کریس» مانع از هتک حرمت چند سرباز به یک دختر ویتنامی می‌شود. در بازگشت به پایگاه، افراد به دو گروه طرفداران «بارنز» و «الیاس» تقسیم می‌شوند. روز بعد به دسته حمله می‌شود. «ستوان وولف» (موزس) به اشتباه به گروه پشتیبانی توپخانه دستور آتش می‌دهد و بسیاری از افراد بر اثر آتش خودی کشته می‌شوند. در اینجا بین «بارنز» به «الیاس» شلیک می‌کند و مانع نجات او توسط «کریس» می‌شود. وقتی افراد با هلی‌کوپتر محل را ترک می‌کنند، «کریس»، «الیاس» را می‌بیند که به دست نیروهای دشمن کشته می‌شود. در پایگاه، با حمله «کریس» به «بارنز» تنش بالا می‌گیرد: با حمله مجدد ویت‌کنگ‌ها خسارات زیادی وارد می‌آید. در میانه این آشفتگی‌، بار دیگر «کریس» و «بارنز» مقابل هم قرار می‌گیرند و سرانجام «کریس» در کمال خونسردی «بارنزِ» زخمی را می‌کشد...
* خاطرات استون از حضورش در جنگ ویتنام که از زبان «کریس» روایت می‌شود، مثل هر اثر دیگر درباره این جنگ داعیه رآلیستی و ضد جنگ بودن را دارد؛ اما این دو ویژگی اهمیت جندانی ندارند، آن‌چه مهم است، موفقیت منحصر به فرد استیون چه در حیطه کار خودش و چه در حیطه سینمای جنگ - در تصویر کردن شخصیت‌هائی است که نظیرش در قالب نظامیانی که بر پرده جان گرفته‌اند، کمتر دیده شده‌اند. به‌خصوص شخصیت‌ «الیاس»، جنگ‌جوئی بی‌نظیر اما به خلاف رقیبش - که تنها ماشین آدم‌کشی است - حساس، به‌گونه‌ای که برای فرار از شکنجه‌های روحی‌اش به مخدر پناه می‌برد!


همچنین مشاهده کنید