چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

پونتیاک گراندپری GTP


پونتیاک گراندپری GTP
● قدرت مانور بالا, شخصیت منحصر به فرد و کارا
برای قضاوت در مورد تولد دوباره پونتیاک گراندبری، در نظر اول باید گفت که مدل ۲۰۰۴ آن تمیزتر ، خشن تر و از کیفیت بر تری نسبت به مدلهای قبلیش برخوردار است. این مدل جدید با از بین بردن بسیاری از نقایصش اماده و مسلح جهت رقابت در گروه خودروهای چهار درب متوطس می باشد.
در حالی که بازیکنان عمده این گروه، که همانا ژاپنی ها هستند، در دوساله گذشته مدلهای جدیدی با موتورهای قوی v-۶ به بازار عرضه کرده اند و قسمت عمده بازار را در دست گرفته اند. خودروهای ژاپنی مخصوصاً از اوایل دهه نود تا بحال بخاطر کیفیت بالا، قیمت پائین و قدرت مانور بهتر (نسبت به خودروهای آمریکایی) همواره جذاب تر بوده اند.
ولی پونتیاک اصلی را که در اذهان عموم جا افتاده مبنی بر اینکه خودروهای آمریکایی مشهورند فقط برای ایجاد هیجان در مسیرهای مستقیم را می خواهد تغییر دهد. به همین جهت است که بسیار بر روی قدرت مانور گراند بری کار کرده و می توان گفت که تا بالا ترین حد ها نیز پیش رفته است. سیستم مکفرسون جلو و تعلیق چند بازو عقب آن بصورتی تنظیم شده است که هم درزمان رانندگی از بالانس بسیار خوبی برخوردار می باشد و در عین حال از راحتی نیز کاسته نشده است.
گروه AKA COMPG که بخاطر سیستم های تعلیق حرفه ای مسابقه ای مشهور می باشد به کمک پونتیاک آمده جهت پیشرفت دینامیکی گراند بری. در کنار طراحی پیشرفته ای که این گروه انجام داده ، رینگهای آلومینیومی سبکتر ۱۷ اینچی و لاستیکهای حرفه ای باعث بردن تحمل نیروی گریز از مرکز جانبی تا ۰.۸۳ گرم را شده است. در عمل گراند بری بسیار مستحکم حرکت می کند و در سرپیچهای تند با سرعت بالا زیاد تمایلی به منحرف شدن از مسیری که بهش فرمان داده اید ندارد و تمام اینها در حالی است که از سیستم تعلیق خشکی برخوردار نمی باشد. با وزنی حدود ۳/۱ تن GTP خودروی سنگینی است که در حرکت نیز بسیار با ثبات می باشد. این حالت آن فقط یک پیام را به راننده مخابره می کند و آن این است که این خودرو با کمی خشونت آزرده نمی شود و شروع به وسوسه کردن راننده جهت فشردن پای راست بر روی پدال می کند.
برای کمک به رانندگان ناشی سیستم الکترونیکی کنترل ثبات بر روی چهار چرخ این خوردو نسب شده که ساخت کارخانه بوش آلمان می باشد. لبته عملکرد این دستگاه آنقدر نیست که هیجان رانندگی را از بین ببرد و می توان گفت اجازه رانندگی جسورانه را به راننده می دهد با کمی تصحیح خفیف ، مانند سیستم های دینامیک گراند بری، داخل آن نیز به بلوغ مشابهی رسیده است. با کمی اقتباص از خودروهای اروپایی ظاهر داخل این اتومبیل تمیز تر و مدرنتر از مدل قبلیش بنظر می رسد. صفحه های نمایش هنوز بنظر کمی بزرگتر از حد متعارف می آیند که البته به خواندن آنها کمک می کند و همچنین قطر فرمان بنظر کمی بزرگ می رسد ولی در عوض به خواندن آمپرها کمک می کند. با قرض گرفتن یک ایده از شرکت ساب (که متعلق به GM می باشد) در شب داشبورد می تواند تاریک شود و تمام اطلاعات لازم از قبیل سرعت، دور موتور ، میزان سوخت و ... را راننده بر روی شیشه جلو ببینید، این همان سیستمی است که در هواپیما های جنگی از آن استفاده می شود و با نام ( HUD: HEAD UP DISPLAY ) معروف می باشد. از پیشرفتهای دیگر این مدل به حداقل رساندن شکافهای بین قسمتهای مختلف داشبورد می باشد که البته تا رسیدن به اودی A۴ که استاندارد جدیدی را بنا نهاده فاصله دارد.
از مزیت صندلیهای باکت پهن و راحت برخوردارند ، در حالی که سرنشینان صندلی عقب همواره در آرزوی نشستن بر روی صندلی جلو می باشند. البته صندلی فقب به صورت ۶۰/۴۰ تقسیم شده و قابلیت خوابیدن به جلو را دارا می باشد جهت حمل بارهای بزرگتر. این خاصیت فقط باعث ناراحتی بعضی از سرنشینان شده ، آنهم بخاطر زاویه ای که بین پشتی صندلی و زیر آن می باشد.
از نظر قیمت مدل جدید گراند بری با مدل قبلیش زید تفاوتی ندارد و قیمت آن از ۲۱.۷۶۰ دلار شروع شده و بنا به لوازم اظافی که بر روی آن قابل سفارش می باشند تا ۲۷.۲۲۵ دلار قابل ارتفاع می باشد. البته شرکت GM این نوید را به رانندگان حرفه ای تر داده است که سال دیگر مدل اسپرتی تر آن را با موتور V-۸ به بازار فرضه نماید.
منبع : ایران ماشین