جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
رسانههای آمریکا و انتخابات: تلویزیون هنوز جادو میکند
صحبت درباره رابطه میان سیاست و رسانه چیز جدیدی نیست، اما انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا نقط عطف جدیدی در مباحثههای رسانهای است.
انتخابات همانقدر که برای کارشناسان علوم سیاسی و روابط بینالملل حائز اهمیت و تحلیل است، برای کارشناسان ارتباطات و رسانه نیز مهم و جذاب است. همه رسانههای ارتباطات جمعی از جمله روزنامهها، رادیو و تلویزیون و اینترنت در نتیجه و تاثیرگذاری انتخابات سهیم هستند. بررسی نقش هریک از آنها و میزان تاثیرگذاری رسانهها به یکی از بحثهای داغ کارشناسان رسانه تبدیل شده است.
● تاثیر جعبه جادویی در نتیجه انتخابات
با آنکه اینترنت در جامعه آمریکا در دسترس اکثر مردم قرار دارد و استفادههای چند رسانهای از آن به طور کامل رواج یافته، اما هنوز تلویزیون رسانه مسلط است. تلویزیون از دهه ۶۰ تاکنون نقش بسیار مهمی در تصمیمگیری و آرای مردم آمریکا بازی کرده است.
در سال ۱۹۶۰ از هر ۱۰ خانوار آمریکایی ۹ خانوار دارای تلویزیون بود و اولین مناظره تلویزیونی جهان میان جانافکندی و ریچارد نیکسون انجام شد. در این مناظره تلویزیون و حرکات دست و میمیک صورت کندی نتیجه انتخابات را تغییر داد و از آن زمان تاکنون ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی تلاش فراوانی برای بهتر نشان دادن کاندیدای خود میکنند. در مناظرهای که میان سارا پیلین نامزد پست معاون اولی از حزب جمهوریخواه و سناتور جوزف بایدن انجام شد، کسی برای سارا پیلین به خصوص در زمینه سوالات امنیت ملی و سیاست خارجی شانسی قائل نبود اما نکتهای که باعث شد وی این مناظره را نبازد، نگاه مستقیم و با اعتماد به نفس او به دوربینهای تلویزیونی بود که خود را بسیار مسلط نشان داد. هرچند سابقه او در گزارش بازیهای بسکتبال از طریق تلویزیون باعث شد تا وی به خوبی از عهده مناظرهها و برنامههای تلویزیونی بر آید. اکنون دیگر لبخند زدن و ژست گرفتن مقابل دوربینهای تلویزیونی به امری عادی بدل شده و هر نامزد انتخابات سعی میکند بهترین تصویر ممکن از او گرفته شود. در این میان سارا پیلین که زمانی ملکه زیبایی ایالت آلاسکا بوده، با پوشیدن لباسهای شیک و آراسته سعی کرده توجه مردم و رسانهها را به خود جلب کند. اکنون فریم عینک او به یک مد تبدیل شده و بسیاری از دختران و خانمها سعی میکنند از فریم مدل ساراپیلین استفاده کنند. هزینه برای لباس و آرایش صورت البته باعث دردسر برای خانم پیلین هم شده، چنانکه وی به دلیل خرید لباس ۱۵۰هزاردلاری تحت فشار قرار گرفته است. برنامههای طنز و کمدی نیز نقش مهمی در این انتخابات بازی کردند. چنانکه تینا فی،کمدین و نویسنده برنامههای کمدی با بازی در برنامه SLN)Saturday Night Live)شهرتی عجیب برای خود دست و پا کرد و به چهره شماره اول مردم آمریکا بدل شد. در این برنامه او با پوشیدن لباسهای سارا پیلین، حرکات چهره و گفتار او را تقلید کرد و باعث خنده و جلب توجه مردم آمریکا شد. همین مساله بر اساس تحلیل محتوای سایت
vitrue.com/smi او را به نفر اول فهرست موتورهای جستوجوی اینترنت تبدیل کرد و باعث شد تا ویدئوی برنامههای او بارها در ساعات اداری توسط مردم دیده شود.
● اوباما محصول رسانههای جدید
بسیاری از صاحبنظران سیاسی جانافکندی را پدیده تلویزیون در زمان خود میدانستند، اکنون بنا به نوشته تیم کرایوز نویسنده سایت gcadvocate.org باراک اوباما را باید محصول جدید اینترنت دانست. امروز هیچ کس نمیتواند به بیش از ۱۰۰میلیون کاربر اینترنتی که به سرعتهای پهنای باند بالا دسترسی دارند، بیاعتنا باشد. هرچند در انتخابات ۲۰۰۴ جان ادواردز و سپس جان کری از اینترنت و بلاگها برای برای پیروزی در انتخابات استفاده کردند، اما همه این اوصاف انتخابات را به جورج بوش پسر باختند. در این انتخابات باراک اوباما برای آنکه بتواند به عنوان کاندیدای حزب دموکرات انتخاب شود، در رقابتی نفسگیر و فشرده بر هیلاری کلینتون غلبه کرد که لابیهای فراوان سیاسی به همراه داشت، اما آنچه برتری اوباما را رقم زد، استفاده به جا و صحیح از اینترنت بود. اوباما حضور فعال در شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک، مایاسپیس، توویتر داشت و از این طریق توانست هواداران فراوانی را گرد خود جمع کند. او از کمکها یا به اصطلاح از (donate) مردم عادی بهره فراوانی برد. چنانکه به طور مثال ممکن بود یک هوادار اوباما ۱۰ دلار از طریق اینترنت به او کمک کند، اما همین پولهای اندک باعث شد تا او بتواند ستاد تبلیغاتی خود را قویتر و در مرحله بعدی که رقابت با کاندیدای جمهوریخواه بود حضور یابد. به باور تحلیلگران برای اوباما مرحله اول انتخابات بسیار سختتر و نفسگیرتر از مرحله دوم بود و اگر بلاگرها و جوانان از او حمایت نمیکردند، بعید بود که وی تا این مرحله بالا بیاید. سایتهایی نظیر فیلکر که برای به اشتراک گذاشتن عکس و یوتیوپ برای به اشتراک گذاشتن ویدئو استفاده میشود، کمک فراوانی به وی کرد. هواداران و طرفداران او عکس و تصاویر او را در اینترنت قرار دارند و همین مساله به شناخت مردم آمریکا از یک سیاهپوست ناشناخته کمک فراوانی کرد. با آنکه پنجاه سال از سابقه اخبار ۲۴ ساعته میگذرد، اما به ندرت میتوان رویداد سیاسی را مشاهده کرد که کسی در طول روز آن را نشنیده باشد. سرعت بالای انتشار اخبار از طریق اینترنت و تلفنهمراه آن چنان بالا است که ممکن است گاف لفظی یکی از نامزدهای انتخاباتی دقایقی بعد روی یوتیوپ آپلود میشود و کاربران با استفاده تلفن همراه در خیابان یا هرجای دیگری که هستند، میتوانند آن را ببینند. چنانکه ویدئوهای بسیاری از سناتور بایدن که به «ماشین گاف» شهره است، در سایت یوتیوپ قرار گرفت.
● نظرسنجیهای روزانه
گزاف نیست اگر بگوییم نظرسنجی به رکن اصلی انتخابات در آمریکا تبدیل شده است. رشد موسسات نظرسنجی و استفاده شبانهروزی رسانهها از نظرسنجی برای تحلیل جایگاه یک نامزد باعث شده تا هرچند روز یکبار موسسات نظرسنجی اقدام به سنجشهای دوباره کنند. این مساله باعث شده تا اعتبار نظرسنجیها بالا رود و همین مساله پایهای برای بررسی یک سخنرانی یا مناظره و میزان تاثیرگذاری آن شده است. امروز اگر یک تحلیلگر سیاسی بخواهد در مورد سخنرانی یک کاندیدا اظهار نظر کند، یکی از معیارهای او نظرسنجی خواهد بود و این که به طور مثال فلان کاندیدا با سخنان نسنجیده خود باعث افت در نظرسنجیها شده است. چنانکه در این انتخابات نشان داده شده که بحران اقتصاد جهانی به ضرر جان مککین تمام شد و نظرسنجیها هر لحظه فاصله اختلاف او با باراک اوباما را نشان میدادند.
باراک اوباما سعی میکرد وضعیت امروز اقتصاد آمریکا را نتیجه ناتوانی جمهوریخواهان و جناح مک کین نشان دهد و آقای مککین در موضعی دفاعی سعی میکرد که خود را از جورج بوش متمایز کند. در این میان نظرسنجی آنلاین شبکه سیانان به عنوان ابتکاری جدید در دنیای ارتباطات و نظرسنجی مطرح شد. این شبکه به هنگام مناظره تلویزیونی پخش مستقیم اتاقی را درست کرد که در این اتاق افرادی که در مورد رای دادن به کاندیدای موردنظر خود هنوز تصمیم نگرفته بودند، حضور داشتند. این افراد باید در زمانی که کاندیداها مشغول مناظره بودند با استفاده از دستگاههای الکترونیک نظر خود را به نفع کاندیداها ثبت میکردند و رایانه نیز این نظرات را در کسری از ثانیه محاسبه میکرد و در زیر تصویر تلویزیونی کاندیداها نمودار خطی تاثیر سخنان بر مخاطبان نشان داده میشد.
منبع : مدیا نیوز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه