سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ISP


ISP
وظیفه فراهم آورنده دسترسی به اینترنت این است كه مشتریان یا شركتها را به اینترنت متصل نماید و به این ترتیب بتواند اطلاعات آنلاین(مانند صفحات وب ، ای میلها ، فایلهای موسیفی و داده های مربوط به معاملات تجاری) را دریافت یا ارسال نماید.
این شركتها روی خدمات اتصال به اینترنت تمركز دارند و دسته ای از زیر ساختهای شبكه های محلی را نگهداری می كنند كه باعث تسهیل انتقال اطلاعات بین كامپیوترهای مجهز به مودم متعلق به مشتركین و دیگر دستگاههای دسترسی مانند تلفنهای بی سیم سازگار با وب و … و دیگر كاربران اینترنت عمومی می شوند. با وجودی كه ISP ها روی ارائه سرویسهای دسترسی تمركز دارند عموما برنامه های پایه ای نیز روی صفحات ابتدایی خود (یعنی صفحات وبی كه مشتركین در هنگام ورود به اینترنت با آنها مواجه می شوند) به آنها ارائه می كنند ( مانند سر خط خبرها ، قیمت سهام و گزارش آب و هوا) و پیشنهادهای تجاری نیز می دهند (مانند لینكهاییی به موسسات مسافرتی آنلاین یا كتاب فروشیها). مگر اینكه از همان اول طوری آنها را برنامه نویسی كرده باشند كه مرورگرهایشان به صفحه دیگری باز شود.
OSP ها مانند آمریكا ـ آنلاین زیر ساختهای مخابراتی را جدا از اینترنت عمومی نگه می دارند ( اما معمولا با آن ارتباط متقابل دارند) آنها از این زیر ساخت برای دسترسی به برنامه ها و محافل انحصاری OFF-WEB (برای چت و ارسال سریع پیامها) استفاده می كنند كه فقط مشتریهایشان به آنها دسترسی دارند.
در مورد شركت AOL عرضه كنندگان ثالث محتوا در عوض استفاده از زبان HTML ، با استفاده از زبان برنامه نویسی انحصاری اطلاعات خود را فرمت می كنند. OSP ها در مواقعی به نام باغهای دیوار دار نیز معروف هستند زیرا آنها عموما مانع از ورود غیر مشتركین می شوند (یعنی مانع از دسترسی به محتویات و برنامه های انحصاری می شوند) و در مواردی حتی جلوی خروج مشتركین خود را می گیرند
در اصل OSP ها ، محصول دورگه ای از دو مدل تجاری متفاوت هستند
مدل عرضه كننده دسترسی كه روی ارائه خدمات ارتباطی تمركز دارد و مدل پورتال كه روی كمك هایی از نوع جستجو به كاربران متمركز هستند.
● دو طیف از عرضه كنندگان خدمات وجود دارد :
عرضه كنندگان عمده فروش كه بزرگترین آنها به نام ISP های TIRE۱ معروف هستند اتصال اینترنتی را به عرضه كنندگان ISP , OSP خرده می فروشند. در اكثر موارد عمده فروشیها اقدام به ارائه خدمات مدیریت شبكه برای ISP ها می نمایند. در حالی كه بسیاری از ISP خرده با صاحب بخش عمده ای از شبكه های خود هستند ، همه آنها حداقل مقداری از ظرفیت شبكه را از عمده فروشیها اجاره می كنند.
سایر عرضه كنندگان دسترسی ، از نوع ISP مجازی هستند كه همه خدمات شبكه ای خود را از یك عمده فروش می خرند.
● تكنولوژیهای دسترسی
OSP ها خرده فروش می توانند از طریق چندین تكنولوژی مختلف اقدام به فروش انواع عرض باند نمایند.
۱- سرویسهای مبتنی بر تلفن
در روزهای اولیه مطرح شدن اینترنت ، برقراری ارتباط فقط از طریق سرویسهایی با باند باریك كه از مودمهای پی سی استفاده می كردند عملی می شد. اما در اواخر دهه ۹۰ دسترسی پهن باند ریشه گرفت. سرویسهای شماره گیری با باند باریك محدود به سرعت ۵۶ KBPS بودند و علت آن محدودیتهای فنی سرویس تلفن ساده قدیمی (آنالوگ) بود.
سرویسهای شماره گیری محدودیتها و نواقص دیگری هم داشتند. آنها از مشتركین در خواست می كرند تا در هنگام دسترسی به اینترنت یك خط كامل تلفن را به این كار اختصاص دهند و هر بار از نو ارتباط خود را برقرار كنند.(فرایندی كه یك یا چند دقیقه طول می كشید و در مواقعی كه مشتركین با تراكم ترافیك در شبكه مواجه می شدند از كار می افتاد.) در مقابل ، عرضه كنندگان خدمات پهن باند می تواند عرض باند پهن تری را ارائه نمایند.(از چند صد كیلوبایت تا یك مگا بایت در هر ثانیه) و این اتصالات دوام و پایداری خوبی برخوردار هستند. یعنی هیچ وقت قطع نمی شوند بنابراین مشتركین با تاخیر ناشی از اتصال مجدد مواجه نمی شوند.
۲- خدمات كابلی
اپراتورهای سیستم تلویزیون كابلی جزو توزیع كنندگان تقریبا انحصاری ایستگاههای تلویزیون محلی و شبكه های برنامه های تلویزیونی ملی بودند.در اواخر دهه ۹۰ اپراتورهای كابلی مشغل استفاده از فیبرهای دوطرفه خود بودند(مودمهای كابلی پرسرعت و سیستم كابلی كواكسیال) تا دسترسی پهت باند به اینترنت را عرضه نمایند. اتصال سرویسهای مودمهای كابلی همانند DSL همیشه برقرار بود و با دریافت همزمان سیگنالهای تلویزیونی تداخل نداشتند.سرویس مودم كابلی در ساعتهای غیر پیك سرعت بالایی داشتند اما در ساعت شلوغیها این سرعت كم می شد.
۳- سرویسهای بی سیم:
شركتهای ارائه كننده این سرویسها به پنج دسته تقسیم می شوند.
▪ شركتهای ماهواره ای كه در صدد برآمدند مشتریان خود را از طریق بشقابهای ماهواره ای به اینترنت و سایر شبكه های داده ای خصوصی متصل نمایند.سرویسهای ماهواره ای از نظر عرض باند ،‌ پوشش جغرافیایی و كیفیت خدمات با هم متفاوت هستند.
به دلیل مشكل(تاخیر زیاد در دریافت و پردارش یك سیگنال) باعث شد كه بعضی از شركتهای ارائه كننده این سرویس از كاربران خواستار شدند كه برای ارسال درخواستهای داده ای خود از طریق شماره گیری و استفاده از ISP ها اقدام نمایند. بدین صورت كه درخواست اطلاعات از طریق خط تلفن و دریافت اطلاعات از طریق بشقابهای ماهواره.
▪ شركتهای ثابت بی سیم : در نواحی پر جمعیت اقدام به نصب گیرنده و فرستنده هایی روی بام منازل كردند واز مایكروویو برای ارسال و دریافت ترافیك اینترنتی و دیگر داده ها استفاده كردند. این سرویس فقط در دست مشتریانی بود كه دارای یك خط دید شفاف به یك ایستگاه گیرنده و فرستنده بودند كه بیشتر از ۵ مایل دورتر مستقر نشده بودند. اما در هر ناحیه می توانستند سرعت انتقال داده ها را از چند صد كیلو بایت در ثانیه به چندین مگا بایت در ثانیه برساند.
▪ شركتهای فعال در عرصه تلفنهای سلولی دیجیتالی : شروع به ارائه دسترسی محدود از نوع باند باریك كه نوعی WAP _ ENABLED می باشد كرده اند. به این معنا كه داده ها با استفاده از پروتكلهای برنامه های بی سیم از نو فرمت می شوند. مشتركین می توانند با استفاده از تلفنهای سلولی دیجیتالی خود برای بررسی EMAIL و یا مرور تعداد اندكی از وب سایتهایی كه برای این منظور تهیه شده اند استفاده كنند.
اما مشكلاتی نیز وجود دارد به خصوص اینكه عرض باند در دسترس در یك تلفن سلولی دیجیتالی كمتر از عرض باند در دسترس روی خطوط تلفنی زمینی می باشد.صفحه نمایش تلفنهای سلولی دیجیتالی بسیار كوچك هستند و تعداد محدودی دكمه روی تلفنها جهت وارد كردن آدرسهای وب سایت وجود دارد.
▪ شركتهای موسوم به HALO (هواپیماهای بلند پرواز با عملیات طولانی) :
شركتها به گونه ای برنامه ریزی كرده اند تا هواپیماها و كشتیهای هوایی را با تجهیزات سوئیچینگ پیشرفته بر فراز مناطق شهری به پرواز درآورند تا به شهروندان امكان داده شود تا با یك خط دید شفاف از این هواپیماها به مانند برج رادیویی هوابرد استفاده كنند.
اما معلوم نیست كه با تغییر در اوضاع جوی كه باعث تضعیف سیگنالها می شود عرض باند آن چقدر حاصل خواهد شد.
▪ سرویس های بی سیم اپتیكی : در این طرح از لیزرمادون قرمزدر دفتر مركزی ISP استفاده می كنند تا سیگنالها را در عرض شهر به ساختمان هر یك از مشتریان انتقال دهند و در سمت مشتری یك گیرنده می تواند این سیگنالها را به همان نحو طرز كار بشقابهای ماهواره ای دریافت نماید. این روش در فواصل بسیار كوتاه به عرض باندی در حد فیبر نوری زمینی دست یافت.
۴-خطوط فیبر نوری
شركتهایی وجود دارند كه از طریق پیوندهای فیبر نوری نقطه به نقطه دسترسی به اینترنت و سایر سرویسهای شبكه را عملی كردند. هر یك از این شركتها باید عرض باند زیادی داشته باشد. همچنین سوئچها و مسیربابها و دیگر تجهیزات تخصصی را خریداری كرده یا اجاره كنند و بعد دسترسی به یكی از شبكه های فیبر نوری مجاور را به دیگران كرایه دهند. به این ترتیب این شركت می تواند در اینترنت عمومی یا در یك شبكه خصوصی عملا تبدیل له یك گره شود.
● جمع بندی :
با توجه به طیف وسیعی از گزینه های فنی، تطبیق دادن تكنولوژیهای دسترسی به نیازهای مشتریان وظیفه ای پیچیده می باشد. در نواحی دارای جمعیت پراكنده عموما از ارتباط با عرض باند كم استفاده می شود و یا اینكه از طریق عرضه كنندگان ماهوارای اقدام می شود. همانطور كه تكنولوژیها و مسائل اقتصادی زیر بنائی آنها متكامل می شود انتقال عرض باند بالاتر از طریق تعداد بیشتری از تكنولوژیها عملی تر می شود.
انتخاب تكنولوژی معینی باعث تعهد هر ISP برای خدمت به مشتریان خود می باشد. وجه تمایز ISP ها در سطوح مختلف از خدمات مشتریان خلاصه می شود. از این رو انتخاب تكنولوژی ، تعریف كننده مدل تجاری هر ISP خواهد بود.
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید