دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا
ماجرای پرفراز و نشیب خودروهای فرسوده
اصلاً لازم نیست دلایل مختلف را پشت هم بچینیم و ارقام و اعداد نجومی را بررسی كنیم تا ثابت شود كه خودروهای فرسوده باید جمع آوری شود. یا به مواد مختلف برنامه سوم و چهارم توسعه كشور اشاره كنیم و اهمیت نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی و جمع آوری خودروهای فرسوده را یادآور شویم. همین كه از خیابان های پایتخت عبور كنیم و خودروهای فرسوده را ببینیم كه با آن قیافه نزارشان در حال تردد هستند و با سر و صدای گوشخراش از كنارمان می گذرند و انبوهی از گازهای سمی را حواله ما می كنند، بی تردید، به اهمیت این تغییر پی می بریم.
از آغاز سال جدید، بارها از زبان مسئولان مختلفی كه در مراكزی چون محیط زیست، آلودگی هوا، وزارت صنایع و وزارت كشور و حتی شهرداری مشغول به كارند، شنیده شد كه در سال جاری باید ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند و جای خود را به خودروهای جدیدی بدهند كه تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند. با توجه به این كه از مراكز مختلف خبر می رسد كه هنوز مالكان بسیاری از خودروهای فرسوده ای كه اسقاط شده اند نتوانسته اند، خودروهای جدیدی دریافت كنند، دوباره خبری، امیدواری ها را برانگیخت. امسال نیز به مانند سال گذشته، جمع آوری خودروهای فرسوده در نیمه دوم سال آغاز شده است و به رغم مشخص شدن بانك عامل و آغاز ثبت نام خودروهای فرسوده از ۵ مهرماه سال جاری به نظر می رسد كه باز هم امسال دولت نتواند ۲۵۰ هزارخودرو فرسوده را كه در برنامه چهارم توسعه كشور تعیین شده است جایگزین كند. حال چه انتظار است كه ۵۰ هزار خودرویی كه از سال پیش و در جریان نوسازی خودروهای فرسوده كه بر اساس برنامه پیش نرفت نیز امسال تعویض شود. با این وصف كه دولت در سال جاری و تنها در نیمه دوم سال باید ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده را جایگزین كند تا بتواند در چارچوب برنامه توسعه حركت كند، كاری سخت و دشوار پیش رو دارد. در این میان نمی توان از پاركینگ های سرریز شده از انبوه خودروهای فرسوده به راحتی گذشت.
با وجود این كه در كشور حدود ۲میلیون خودرو فرسوده در حال تردد است كه باید جمع آوری شود، هنوز برای تاسیس كارخانه بازیافت این خودروها تصمیم روشنی گرفته نشده است. از سویی اگر به حركت دولت در شش ماه اول سال جاری دقت كنیم، متوجه می شویم هنگامی داستان پرپیچ و خم جمع آوری خودروهای فرسوده به سرانجام رسید كه دولت، وزارت كشور را متصدی این طرح كرد. بنابراین بدیهی است كه برای سرانجام مناسب در جمع آوری و تعویض و اسقاط خودروهای فرسوده، دستگاه یا نهادی خاص را آن گونه كه دولت اقدام كرد، برای این منظور تعیین كنیم.
منبع : همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران سید ابراهیم رئیسی شهدای خدمت رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رهبر انقلاب ریاست جمهوری
قتل هواشناسی سازمان هواشناسی تهران دستگیری شهرداری تهران فضای مجازی بارش باران پلیس مشهد کنکور آتش سوزی
قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت دلار بازنشستگان دولت سیزدهم مسکن واردات بازار خودرو حقوق بازنشستگان بورس
سینما تلویزیون موسیقی سریال سینمای ایران تئاتر جشنواره کن کتاب قرآن کریم دفاع مقدس
دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه روسیه آمریکا حماس لبنان ترکیه اتحادیه اروپا اوکراین
فوتبال پرسپولیس تیم ملی والیبال ایران استقلال مهدی طارمی جواد نکونام لیگ برتر استقلال خوزستان والیبال باشگاه پرسپولیس نساجی بارسلونا
نخبگان اپل سامسونگ فناوری ماهواره واتس اپ ایلان ماسک گوگل واتساپ
چاقی بیمارستان استرس خواب تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو کاهش وزن افسردگی