پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
ماجرای پرفراز و نشیب خودروهای فرسوده
اصلاً لازم نیست دلایل مختلف را پشت هم بچینیم و ارقام و اعداد نجومی را بررسی كنیم تا ثابت شود كه خودروهای فرسوده باید جمع آوری شود. یا به مواد مختلف برنامه سوم و چهارم توسعه كشور اشاره كنیم و اهمیت نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی و جمع آوری خودروهای فرسوده را یادآور شویم. همین كه از خیابان های پایتخت عبور كنیم و خودروهای فرسوده را ببینیم كه با آن قیافه نزارشان در حال تردد هستند و با سر و صدای گوشخراش از كنارمان می گذرند و انبوهی از گازهای سمی را حواله ما می كنند، بی تردید، به اهمیت این تغییر پی می بریم.
از آغاز سال جدید، بارها از زبان مسئولان مختلفی كه در مراكزی چون محیط زیست، آلودگی هوا، وزارت صنایع و وزارت كشور و حتی شهرداری مشغول به كارند، شنیده شد كه در سال جاری باید ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند و جای خود را به خودروهای جدیدی بدهند كه تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند. با توجه به این كه از مراكز مختلف خبر می رسد كه هنوز مالكان بسیاری از خودروهای فرسوده ای كه اسقاط شده اند نتوانسته اند، خودروهای جدیدی دریافت كنند، دوباره خبری، امیدواری ها را برانگیخت. امسال نیز به مانند سال گذشته، جمع آوری خودروهای فرسوده در نیمه دوم سال آغاز شده است و به رغم مشخص شدن بانك عامل و آغاز ثبت نام خودروهای فرسوده از ۵ مهرماه سال جاری به نظر می رسد كه باز هم امسال دولت نتواند ۲۵۰ هزارخودرو فرسوده را كه در برنامه چهارم توسعه كشور تعیین شده است جایگزین كند. حال چه انتظار است كه ۵۰ هزار خودرویی كه از سال پیش و در جریان نوسازی خودروهای فرسوده كه بر اساس برنامه پیش نرفت نیز امسال تعویض شود. با این وصف كه دولت در سال جاری و تنها در نیمه دوم سال باید ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده را جایگزین كند تا بتواند در چارچوب برنامه توسعه حركت كند، كاری سخت و دشوار پیش رو دارد. در این میان نمی توان از پاركینگ های سرریز شده از انبوه خودروهای فرسوده به راحتی گذشت.
با وجود این كه در كشور حدود ۲میلیون خودرو فرسوده در حال تردد است كه باید جمع آوری شود، هنوز برای تاسیس كارخانه بازیافت این خودروها تصمیم روشنی گرفته نشده است. از سویی اگر به حركت دولت در شش ماه اول سال جاری دقت كنیم، متوجه می شویم هنگامی داستان پرپیچ و خم جمع آوری خودروهای فرسوده به سرانجام رسید كه دولت، وزارت كشور را متصدی این طرح كرد. بنابراین بدیهی است كه برای سرانجام مناسب در جمع آوری و تعویض و اسقاط خودروهای فرسوده، دستگاه یا نهادی خاص را آن گونه كه دولت اقدام كرد، برای این منظور تعیین كنیم.
منبع : همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیسی دولت سیزدهم دولت انتخابات رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی انتخابات مجلس رافائل گروسی حجاب مجلس
هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش بارش باران پلیس فضای مجازی سلامت سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
گاز قیمت طلا قیمت دلار نمایشگاه نفت قیمت خودرو بانک مرکزی خودرو مسکن مالیات بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب زنان تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران کتاب سریال تئاتر سینما دفاع مقدس موسیقی مهران مدیری
اینوتکس
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه رفح حماس حمله به رفح نوار غزه مصر طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن بازی
هوش مصنوعی فناوری فیبرنوری اپل سامسونگ گوگل آب ایلان ماسک ناسا پارک فناوری پردیس مایکروسافت
آسم سبک زندگی افسردگی بیمه سبزیجات کمردرد