چهارشنبه, ۵ تیر, ۱۳۹۸ / 26 June, 2019
مجله ویستا

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید


هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید
با فرا رسیدن ایام تعطیلات و مسافرت در این روزها ، دقت در نوع غذا خوردن کم می شود. برای اینکه از سفر خود لذت ببرید، باید انرژی کافی داشته باشید. تأمین انرژی کافی و حفظ سلامت روحی بستگی به غذایی دارد که می خورید و با یک برنامه غذایی غلط ،هم سلامت روحی و هم سلامت بدنی در معرض خطر قرار می گیرند.
برای اینکه در طول سفر برنامه غذایی مناسبی داشته باشید ،توجه به دو نکته ضروری می باشد:
۱) دقت کنید مکانی را که برای اقامت در سفر انتخاب می کنید، آشپزخانه داشته باشد. در این صورت تهیه و پخت غذا، آسان تر می شود.
۲) نکات تغذیه ای زیر را در نظر داشته باشید:
ـ صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طی روز است.
مصرف مواد غذایی حاوی شکر و آرد فراوان در صبحانه باعث افزایش ناگهانی قند خون و به دنبال آن کاهش قندخون می شود. در نتیجه هم انرژی مورد نیاز و هم رفتار شما دچا ر تغییرات ناگهانی می شوند، در نتیجه روز خوبی نخواهید داشت. منظور از مواد حاوی شکر و آرد فراوان، مواد غذایی از قبیل مربا، نان سفید مثل باگت و لواش، چای شیرین، کیک و عسل است.
بهترین مواد غذایی برای صبحانه عبارتند از : شیر ، تخم مرغ (به صورت نیمرو یا آب پز یا املت گوجه فرنگی )، کره پاستوریزه و نان سبوس دار مثل نان سنگک یا بربری ، پنیر و گردو و نان سبوس دار،ساندویچ نان و پنیر و خیار یا گوجه فرنگی .
کره حیوانی علاوه بر چربی ، دارای ویتامین A و D نیز است.مصرف کره پاستوریزه ی حیوانی فقط برای افراد چاق و افراد دچار چربی خون بالا و بیماری قلبی مضر است، ولی برای کودکان و نوجوانان و افراد لاغر یا متناسب، ضرری ندارد و مفید هم است ، زیرا کره حیوانی علاوه بر چربی ، دارای ویتامین A و D نیز است. برای مصرف بیشتر کره حیوانی را توصیه می کنم، زیرا کره گیاهی یا مارگارین، بعلت هیدروژنه کردن روغن مایع گیاهی، احتمال سرطان زایی بیشتری دارد.
ـ تخم مرغ
نیز منبع غنی پروتئین ، ویتامین A ، ویتامینD و آهن است. نان سبوس دار هم علاوه بر فیبر غذایی، حاوی ویتامین B است.
مصرف زیاد غذاهای شیرین، فرد را دچار خستگی زودرس و خواب آلودگی می کند.
ـ تنقلات شیرین مثل انواع شیرینی ، کیک و شکلات را خیلی کم مصرف کنید. بهترین مواد غذایی برای مصرف در میان وعده (بین غذا) عبارتند از: بیسکویت سبوس دار مثل ساقه طلایی، سبزیجات مثل هویج ، آبمیوه طبیعی یا میوه تازه، ذرت بوداده ی بدون نمک مصرف زیاد غذاهای شیرین، فرد را دچار خستگی زودرس و خواب آلودگی می کند. به همین دلیل بیشتر افراد در طی روز خسته و عصبی هستند، زیرا معمولاً در میان وعده برای جبران انرژی خود، مواد غذایی شیرین و کربوهیدراتی را مصرف می کنند. حداقل روزی ۸ لیوان آب بنوشید.
ـ در طی روز آب زیادی بنوشید، به خصوص وقتی که جلوی آفتاب یا در یک محیط گرم هستید. هنگام گردش، پیاده روی، قدم زدن و مسافرت به دلیل افزایش فعالیت بدنی، نیاز به مصرف آب افزایش می یابد. بنابراین همیشه یک بطری آب همراه داشته باشد. حداقل روزی ۸ لیوان آب بنوشید.
ـ اگر تصمیم دارید به یک مکان آفتابی بروید، به میزان کافی اسیدهای چرب ضروری را مصرف کنید، زیرا این اسیدهای چرب ، کلسیم را با خود حمل کرده و در خون رها می کنند، تا به پوست برسد. این کار سلامتی پوست را تأمین می کند. بهترین منابع اسیدهای چرب شامل : کره حیوانی، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن سویا و سایر روغن های گیاهی است.
ـ از مصرف هر نوع غذای پخته که مدت طولانی در دمای اتاق مانده خودداری کنید مگر میوه و مغزهایی که خود شما پوست یا پوسته ی آن را جدا می کنید. از مصرف میوه هایی که پوست آنها صدمه دیده است، خودداری کنید.
ـ غذاهای حاوی تخم مرغ خام یا غذاهای پخته نشده مثل مایونز خانگی، بعضی سس ها و برخی دسرها، می توانند خطرناک باشند.
ـ بستنی تهیه شده درمحل های غیرمطمئن به احتمال زیاد با مواد آلوده همراه است و می تواند باعث بیماری شود. اگربه بهداشت محلی که در آن بستنی تهیه می شود، شک دارید، ازمصرف بستنی خودداری کنید.
ـ شیر غیر پاستوریزه را قبل از مصرف بجوشانید.
ـ از یخ استفاده نکنید مگر مطمئن شوید که از آب سالم تهیه شده است.
منبع : دوستان
همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها





سایت دیپلماسی ایرانیسایت رویداد 24سایت نامه نیوزسایت خبر ورزشیخبرگزاری اسپوتنیک