شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مک - MAC


مک - MAC
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : مک فیلم پروداکشنز
کارگردان : جان تورتورو
فیلمنامه‌نویس : براندون کول و تورتورو
فیلمبردار : ران فورتوناتو
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچارد ترمینی و وین تس
هنرپیشگان : تورتورو، کاترین بورویتس، مایکل بادالوکو، کارل کاپوتورتو، الن بارکین، جان ایمس، اولگ کروپا، جو پاپارونه، استیون رانداتزو
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه


ـ کوئینز نیویورک، سال ۱۹۵۴. ̎برادران ویتالی̎ به پدر مرده‌شان در تابوت ادای احترام می‌کنند. در صحنه‌ای خیالی، ̎پدر̎ (پاپارونه) از درون تابوت برمی‌خیزد و دربارهٔ کیفیت بد تابوت شکوه می‌کند برادران بزرگتر، ̎مک̎ (تورتورو) و ̎ویکو̎ (بادالوکو) سر یک ساختمان کار می‌کنند. ̎برونو̎ (کاپوتورتو)، برادر کوچکتر، دانشجوی هنر است و هر سه‌شان نیز در خانهٔ پدری همراه با مادرشان زندگی می‌کنند. وقتی تحصیلات ̎برونو̎ تمام می‌شود، او نیز به برادران دیگر ملحق شده و وقتی در پی دعوائی، هر سه را از کار اخراج می‌کند، ̎مک̎ دو برادر دیگرش را راضی می‌کند تا کسب و کار خانوادگی خودشان را به راه بیندازند. ̎مک̎ خیال دارد بخرد و به عنوان نخستین پروژه‌اش یک سری خانه در آنجا بسازد. ̎ آلیس̎ پیشنهاد می‌کند در کار سهیم باشد و پس‌انداز خود را در اختیار ̎مک̎ بگذارد. موقع چوب‌زدن ملک و املاک، ̎پولووسکی̎ (کروپا)، سرکارگر سابق ̎مک̎ او را به چالش می‌طلبد و آنچنان رقم‌های بالائی پیشنهاد می‌کند که ̎مک̎ از حال می‌رود. ̎مک̎ به ̎ آلیس̎ پیشنهاد ازدواج می‌کند و ̎ آلیس̎ می‌پذیرد. او بالاخره موفق به خرید آن تکه زمین می‌شود و شبانه‌‌روز رویش کار می‌کند. ̎ آلیس̎ نیز به شدت مراقب است مبادا سلامت شوهرش به خطر افتد. خانه‌ها ساخته شده و به فروش گذاشته می‌شوند. شهرت ̎مکی̎ بالا می‌گیرد. ̎مک̎ پروژه‌ای بزرگتر را به دست می‌گیرد. ̎برونو̎ و ̎ویکو̎ که متوجه شده‌اند دیگر نمی‌توانند با برادرشان کار کنند، با تلخ‌کامی از او جدا می‌شوند. چند سال بعد ̎مک̎ پسرش را به دیدن خانه‌ها می‌برد و به او می‌گوید که این خانه‌ها یادگار روانی هستند که آنچه در آن اهمیت داشت، ̎عمل کردن̎ بود.
ـ نخستین فیلم تورتورو خوش ساخت، دقیق و همواره محکم و منسجم است. شاید اینها امتیازاتی عادی به نظر برسند، ولی چه بهتر چون تورتورو پشت دوربین در فکر بلندپروازی نبوده است. اتفاقات زیادی در نماهای نزدیک می‌افتند و برخوردها دوربین را ملزم می‌کنند تا از یک چهره پر احساس به سراغ چهرهٔ دیگر برود. مک فیلم بازیگر است به این معنا که در آن بازی و به ویژه بازی چهره، پر احساس به سراغ چهرهٔ دیگر برود. مک فیلم بازیگر است به این معنا که در آن بازی و به ویژه بازی چهره، حامل اصلی عواطف است. فیلمی نمونه‌ای با بازی‌های عالی. تورتورو از سال ۱۹۸۰ روی فیلم (حاصل الهام گرفتن از زندگی پدر مهاجرش) کار می‌کرده و با دوستان بازیگرش آن را قوام می‌داده است. در نتیجهٔ این روند، فیلم واقعاً شبیه قطعه‌ای دستجمعی است که در آن شخصیت‌ها گوئی صف کشیده‌اند تا نوبت درخشش‌شان برسد. فیلم مایه‌ای برجسته و مشخص دارد: ارزش کار خوب که ̎مک̎ مدافع آن است. ̎مک̎ در واقع شهیدی است که همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند و هر عدم توافقی را، نوعی تقابل انجیلی تلقی می‌کند.


همچنین مشاهده کنید