شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی دردوران شیردهی


رژیم غذایی دردوران شیردهی
شیر دهی بیش از دوران حاملگی سبب نیاز بدن به مواد غذایی ضروری می شود . پس از زایمان ، نوزاد از محصولی که بوسیله غده های پستان آماده شده است بجای موادی که در بیش از تولد از طریق گردش خون مادر دریافت می کرد ، استفاده می کند. بتدریج با وزن گرفتن بیشتر نوزان و افزایش فعالیت او ، شیر مادر نیز باید افزایش یابد تا جوابگوی نیاز کودک شود و به همین دلیل تغذیه مادر باید از نظر کمی و کیفی خوب و حساب شده باشد . مواد غذایی مورد نیاز شیرده رژیم توصیه شده به مادر شیردهی که ۸۵۰ میلی لیتر در روز بیشتر به فرزندش می دهد حاوی ۵۰۰ کیلو کالری اضافی در سه ماهه اول شیردهی است . تهیه هر ۱۰۰ میلی لیتر از شیر مادر حدود ۹۰ کیلو کالری انرژی می خواهد .
در این صورت اگر خانم شیرده روزانه ۵۰۰ کالری اضافه بر میزان انرژی متناسب با سنش مصرف کند ، مقداری از ذخایر چربی او نیز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری در روز – مصرف می شود که در ۱۰۰ روز معادل ۵/۳ پوند می شود در این مقدار چربی ذخیره شده در طول حاملگی است که به این ترتیب به آسانی کم می شود . اگر شیرهی پس از سه ماهه اول تولد نوزاد ادامه یابد و یا اگر مادر وزنش از حد متعادل پایینتر بیاید نسبت به قدش لاغر شود ، باید مقدار کالری دریافتی او افزایش یابد . افزایش انرژی با افزایش پروتئین ، املاح ، و ویتامینها باید همراه باشد . برای تامین پروتئین شیر مادر و نیز جوابگوئی به ۷۰ درصد کمبود پروتئین او ۲۰ گرم پروتئین باید به میزان پروتئین دریافتی مادر اضافه شود .
افزایش پروتئین دریافتی در مادرانی که دوچار فقر تغذیه هستند ، نشان می دهد که مقدار شیر آنها بیشتر می شود . به همین ترتیب ویتامینها و املاح دریافتی مادر نیز باید هم برای شیر و هم برای بافتهای بدن او کافی باشد . افزودن ویتامین های A و C ، یتامین و ریبوفلاوین بصورت دارو به برنامه غذایی مادرانی که تغذیه کافی ندارند ، سبب می شود که شیر آنها غنیتر شود . انرژی و مواد غذایی در شیر دهی انرژی و مواد غذایی میزان مصرف روزانه انرژی (کیلو کالری ) ۲۵۰۰ پروتئین (gr) ۶۶ ویتامین A (واحد بین المللی) ۶۰۰۰ ویتامین D (واحی بین المللی) ۴۰۰ ویتامین E (واحد بین المللی) ۱۵ اسید اسکوربیک (میلی گرم ) ۸۰ فولاسین (میکرو گرم ) ۶۰۰ یناسین (میلی گرم) ۱۷ ویتامین B۲ (میلی گرم) ۷/۱ سیناسین (میلی گرم ) ۳/۱ ویتامین B۶ (میلی گرم ) ۵/۲ ویتامین B۱۲ (میکرو گرم ) ۴ کلسیم (گرم) ۲/۱ فسفر (گرم) ۲/۱ ید (میکرو گرم) ۱۵۰ آهن (میلی گرم) ۱۸ منیزیم (میلی گرم) ۴۵۰ روی (میلی گرم) ۲۵ نمونه این از برنامه غذایی روزانه یک خانم شیرده
▪ صبحانه : آب پرتقال (یک لیوان) – شیر (یک لیوان) – تخم مرغ یکعدد – کره – نان برشته چای یا قهوه
▪ ساعت ده : شیر ناهار : آش یا سوپ سبزی – مقداری پنیر – سالاد میوه فصل – یک غذای گوشتی – نان یا برنج یا ماکارونی – قهوه یا چای
▪ بعد از نهار : آب میوه همراه با ژله یا بیسکوییت
▪ شام : سالاد سبزی – همبرگر – سیب زمینی – نان – کره یا مارگارین – هلو یا میوه دیگری بعنوان دسر – شیر – قهوه یا چای
▪ پیش از خواب : شیر یا بیسکوییت یا کیک باید متذکر شد رژیم بالا بر حسب وزن مدر متعادل می گردد و میزان هر کدام بر حسب گرم محاسبه می شود که نوع فعالیت مادر در تعیین میزان آن بسیار موثر است همچنین برای اینکه مادر شیر دهی خوب داشته باشد علاوه بر تغذیه کافی و صحیح باید استراحت کافی داشته از هرگونه استرسی و اضطراب بدور باشد ، فعالیت های سبک و ورزشهای سبک مثل پیاده روی می تواند باعث افزایش شیردهی او شود . باید در اینجا یاد آوری شود که بمحض از شیر گرفتن کودک ، مادر باید به رژیم گذشته خود برگردد تا دچار اضافه وزن نشود . در صورت داشتن اضافه وزن باید از رژیم کم کاری کمک بگیرد و از کالری دریافتی روزانه اش بکاهت تا وزنش به مقدار متناسب با قدش برسد کهحتماً باید به متخصص تغذیه مراجعه کند تا میزان وزن متعادل او معین گردد.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار