دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
مجله ویستا
تولوز ـ لُوْترک
هانری دُ تولوز ـ لُوْترِک (نقاش، طراح و چاپگر فرانسوی، ۱۸۶۴ ـ ۱۹۰۱). به سبب دستیابی به زبانی موجز و گویا در طراحی، از پیشگامان هنر مدرن بهشمار میآید. او، همچنین، با نوآوریهایش باعث انقلابی در هنر پوستر شده است.
او در یک خانواده اشرافی معروف بهدنیا آمد. در نوجوانی هر دو پایش شکست و دیگر رشد نکرد. در پاریس زیر نظر بُنا و کُرمُن آموزش دید (۱۸۸۲ ـ ۱۸۸۵). ولی بهزودی از اصول آکادمیک روی گردانید و در کارگاه خود مستقلاً به فعالیت هنری پرداخت. با طراحی نخستین پوسترها و باسمههایش به شهرت رسید (۱۸۹۱ ـ ۱۸۹۲). در نمایشهای گروهی سالن مستقلان و گروه بیست شرکت کرد. مدتی بعد باسمههای رنگیاش را در پاریس به نمایش گذاشت (۱۸۹۳). ضمن چند سفر به لندن با اُسکار وایلد و بیردزلی آشنا شد.
نمایشگاه دیگری از آثارش در پاریس برپا داشت (۱۸۹۶). به سبب افراط در مصرف الکل سلامت و توان کاری خود را از دست داد (۱۸۹۸). با اینحال، به هنگامیکه در آسایشگاه بهسر میبرد (۱۸۹۹)، آثاری در ارتباط با موضوع سیرک آفرید.
آخرین پردهٔ ناتمام او با عنوان امتحان در دانشکده پزشکی (۱۹۰۱)، به روشنی فرسودگی جسمی و روحیاش را مینمایاند. زندگی هنری کوتاه ولی پربار تولوز ـ لوترک جلوهای از دوران پر تب و تاب و غیرمتعارف آخر قرن اروپا بود (بیسبب نبود که او نمایندهٔ این دوران، یعنی اُسکار وایلد را بسیار میستود). او به مدت سیزده سال در پایگاه هنریاش در گوشهای از محلهٔ مارتر زیست؛ و در متن ”تمدن شبانه“ پاریس هر آنچه را دید بدون هیچگونه داوری ثبت کرد. صحنهٔ تالارهای رقص و کابارهها، میخانهها و سیرکها، و پیکر و چهرهٔ خوانندگان و قصندگان، بازیگران موضوع کار او بودند.
نگاه تیز او درون اجتماعی را ـ که خود جزئی از آن بود ـ کاوید، و عصارهٔ واقعیت را برکشید. قیافهها، حالتها، و حرکتها زیر چشمان نافذ و دستان توانای او به طرحهای بیانگر بدل شدند. نوآوری او در این بود که توانست به مدد خطهای سیال و پویا معادل تصویری ناب برای ناپایدارترین لحظات واقعیت بیابد. تولوز ـ لوترک در پاریس با برنار و وانگوگ آشنا شد. او از تجربههای امپرسیونیستها دربارهٔ نور و رنگ باخبر بود، ولی به راه آنان نرفت. نخستین پردهٔ نقاشی مهم او (سیرک فرناندو ـ ۱۸۸۸)، از لحاظ صوری بیشتر با آثار مانه، دوگا، گوگن و شره (هنرمند پوسترساز) قرابت دارد.
طرز دید، انتخاب موضوع، و روش کاردوگا بر او بسیار اثر گذاشت. همچنین، به بهترین نحو از طرح و اسلوب باسمههای ژاپنی در جهت مقاصد خود بهره گرفت. همانند دوگا، با استفاده از رنگمادههای گوناگون ـ و غالباً به طور مختلط ـ کار میکرد. بسیاری از نقاشیهای او به روش رنگآمیزی رقیق روی مقوا اجراء شدهاند. او با بهرهگیری مناسب از امکانات لیتوگرافی رنگی شمار زیادی پوستر به چاپ رسانید. خطهای سادهٔ استادانه، سطحهای رنگی تخت، و صراحت پیامدهندگی طرح، از مشخصات بارز پوسترهای او محسوب میشوند (مثلاً پوستر ژان آوریل ـ ۱۸۹۳).
وانگوگ، سورا، روئو، و پیکاسوی جوان، تحتتأثیر هنر تولوز ـ لوترک قرار گرفتند. از جمله دیگر آثارش در کاباره مولنروژ (۱۸۹۲)؛ زن برهنه در برابر آینه (۱۸۹۷)؛ آقای انگلیسی در مولنروژ (۱۸۹۲) است.
منبع : مجله جنبش هنر مدرن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 وزارت کشور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم امام خمینی ریاست جمهوری ایران محمود احمدی نژاد ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 شورای نگهبان
هواشناسی جاده چالوس بارش باران سازمان هواشناسی ژاپن سرقت شهرداری تهران فضای مجازی پلیس دستگیری قتل آموزش و پرورش
حقوق بازنشستگان مسکن تهران وام ازدواج قیمت خودرو قیمت دلار دولت سیزدهم قیمت طلا خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو
تلویزیون سینما سینمای ایران سریال شعر رسانه ملی تئاتر کتاب
هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی فناوری ویروس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه لبنان آمریکا حماس روسیه چین جو بایدن ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید جواد نکونام باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال لیگ برتر ایران مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران
همراه اول باتری مایکروسافت ایلان ماسک اپل تلگرام مریخ
استرس گرمازدگی ویتامین افسردگی خودکشی سیگار بارداری قهوه