جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
مجله ویستا
نوآوری درموتورهای سوخت مایع
![نوآوری درموتورهای سوخت مایع](/mag/i/1/y62h0.jpg)
راکت های سوخت مایع ، عمر زیادی دارند؛ شاید بدانید که اولین راکت سوخت مایع در سال ۱۹۲۶ و توسط شخصی به نام "Robert Goddard" پرتاب شداین راکت ساده در آن موقع تنها ۲۰ پوندنیرو تولید می کرد؛ نیرویی که تنها می توانست راکت را در حدود ۴۰ فوت به سمت بالا هدایت کند.
پس از او ، این طرح مانند هر طرح و اندیشه ی دیگری ، کامل تر و کار آمد ترشد و پیچیده تر و قدرتمند تر گشت ؛ تا جایی که امروزه ، سه راکت سوخت مایع در یک شاتل فضایی ، جمعا ۱.۵ میلیون پوند نیرو تولید می کنند.
هم اکنون ، یک گروه متشکل از تیمی از اعضای ناسا و وزارت دفاع آمریکا و همکاری چند شرکت صنعتی ، با رهبری نیروی هوایی ایلات متحده ، به ایجاد نوآوری و تحول در ساختار راکت های سوخت مایع مشغول اند.
یکی از موفق ترین طرح های ارائه شده که تصویر آن را نیز مشاهده می کنید ، طرحی نسبتا ساده است که از مقداری سوخت و اکسید کننده (هردو در حالت مایع) (از این پس ، این مجموعه را ماده ی سوختی می نامیم) استفاده می کند (بعنوان مثال ، شاتل ها از هیدروژن بعنوان سوخت و از اکسیژن بعنوان اکسید کننده استفاده می کنند) ماده ی سوختی به یک محفظه ی سوختی (اتاق احتراق) هدایت می شود و در آنجا می سوزد. در اثر این سوختن ، گاز بسیار داغی تولید می شود و با سرعت بسیار زیادی از یک دهانه ی مخروطی شکل خارج می گردد و باعث حرکت مجموعه می شود(ناگفته نماند که جزئیات، بسیار پیچیده تر از این ها است) . جالب است بدانید که موتور اصلی شاتل های فضایی ، تنها در مدت زمان ۲۵ ثانیه ، یک استخر پر از ماده ی سوختی را به مصرف می رسانند. با توجه به این مطلب ، ماده ی سوختی باید با سرعت بسیار زیادی جاری و هدایت شود ؛ برای تامین سرعت جریان مناسب باید از پمپ های توربو استفاده شود. برای تامین نیروی محرکه ی این پمپ ها نیز باید از قبل مقداری از ماده ی سوختی به مصرف برسد (مرحله ی پیش_سوختن) تا با استفاده از گازهای داغ تولید شده ، این پمپ ها به حرکت درآیند. هرکدام از این پمپ ها ، به نوبت ، ماده ی سوختی را به محفظه ی سوختی می رسانند.
راکت های سوخت مایع امروزی ، تنها مقدار کمی از سوخت و اکسید کننده را صرف حرکت پمپ های توربو می کنند . منبع سوختی ، به صورت مستقیم ، ماده ی سوختی را به محفظه ی سوختی انتقال می دهد و مسیر تا حدی کوتاه تر می شود.
یکی از چند طرحی که توسط ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده آزمایش شده است ، موتوری است که مقدار بسیار کمی از ماده ی سوختی را صرف مرحله ی پیش_سوختن می کند و مقدار ماده ی سوختی بیشتری به محفظه ی سوختی می رسد.
این طرح که "Full_Flow Staged Cycle" نام دارد ، یک ویژگی مهم دارد و آن این است که با عبور دادن جرم بیشتری از ماده ی سوختی به سمت توربین درون پمپ توربو ، قدرت بیشتری بدست می آورد و فشار وارد بر مایع سوختی را افزایش می دهد. این فشار بیشتر نیز در بهبود عملکرد راکت تاثیر خوبی می گذارد. در پمپ های قدیمی که از طرح دیگری بهره می بردند ، دما به شدت بالا می رفت و حتی به ۱۸۰۰ درجه ی سانتیگراد هم می رسید و این گرمای بسیار زیاد ، فشار زیادی را به موتور می آورد. پمپ های توربو با فن آوری Full_Flow ، این مقدار گرما را تولید نمی کنند و به عبارت دیگر خنک ترند. چون با عبور جرم بیشتری از ماده ی سوختی ، از درون توربین پمپ ها ، دما تا چندصد درجه کاهش می یابد .
تقریبا ، پس از گذشت یکصد سال و هزاران پرتاب بعد از پرتاب Goddard ، بهترین نوع راکت های سوخت مایع در حال آمدن هستند...
منبع : سایت آسمانها
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شهدای خدمت ایران علیرضا زاکانی سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم محمدباقر قالیباف مناظره انتخاباتی انتخابات 1403
سیل هواشناسی بازنشستگان سوادکوه بارش باران قتل تهران قوه قضاییه سیلاب سازمان هواشناسی محیط زیست شهرداری تهران
دولت سیزدهم قیمت خودرو هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت طلا دلار حقوق بازنشستگان نهضت ملی مسکن مسکن قیمت سکه خودرو طلا
فضای مجازی جوکر احسان علیخانی تلویزیون سینمای ایران رسانه ملی سریال سینما تئاتر
ماهواره دانش بنیان
رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه غزه فلسطین دونالد ترامپ جنگ غزه چین اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی لیگ برتر عبدالکریم حسن جواد نکونام یورو 2024 جام ملت های اروپا لیگ برتر ایران
نمایشگاه الکامپ همراه اول عیسی زارع پور وزیر ارتباطات فناوری ایلان ماسک گوشی
دیابت سازمان غذا و دارو کاهش وزن سرطان زوال عقل سلامت روده