چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا
سینمای تایوان
با آنکه جمعیت ملت جزیرهنشین تایوان چهار برابر هنگکنگ است صنعت فیلم آن سراپا مقلد هنگکنگ بوده است و تا چندی پیش در سلطهٔ آن قرار داشت. در دههٔ ۱۹۶۰ مؤسسهٔ دولتی سنترال موشِن پیکچرز کُرپوریشن (CMPC) فیلمهای سینمائی لی هسینگ را سرمایهگذاری میکرد، کسی که غالباً بهعنوان معمار سینمای تایوان شناخته میشد و فیلمهایش در درجهٔ اول به مسائل مناطق روستائی کشور نظر داشتند. در دههٔ ۱۹۷۰ با صنعتی شدن سریع تایوان و ارتقاء سطح زندگی مردم موج فیلمهای تاریخی مربوط به هنرهای رزمی (غالباً با لهجهٔ ماندارین)، و ملودرامهای رنگ و روغن زدهٔ جوانان (غالباً با لهجهٔ تایوانی) به بازاری سرازیر شد که به هر حال بهشدت در سلطهٔ برادران شاو بود. مثلاً بیش از نیمی از ۶۰۹ فیلم سینمائی (۳۲۷ فیلم) تولید شده بین سالهای ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ در تایوان از گونهها شمشیربازی یا کونگفو بودند. اما در اوایل دههٔ ۱۹۸۰ نسل تازهای از فیلمسازان، که غالباً در خارج تحصیل کرده بودند و با هویت فرهنگی خویش بهخوبی آشناتر بودند، وارد صنعت فیلم تایوان شدند. آنها یک 'سینمای نوین' متمایز، با بودجهٔ اندک یا متوسط بهوجود آوردند که به واقعیتهای روزمرهٔ کشور خود میپرداخت، اما از نظر سبک در نهایت آثاری تجربی بودند. | ||
| ||
او در سالهای اخیرتر در فیلمی سه ساعته بهنام یک روز تابستان درخشان (۱۹۹۲)با دقتی وسواسآمیز یک جنایت خیابانی را تصویر کرده است و در آن توصیف دقیقی از جزئیات بافت اجتماعی تایوان در دههٔ ۱۹۶۰ بهدست میدهد. فیلم بعدی او، ابهام کنفوسیوسی (۱۹۹۴)، یک کمدی معاصر شهری است. آثار هو هسیائو - هسیِن بیشتر سنتی و نوستالژیک هستند و به فرهنگ و زندگی خانوادگی چینیها در دوران پیشاصنعتی گرایش دارند. | ||
تقریباً همهٔ فیلمهای او تا به امروز - پسرهائی از فنگکوئی (۱۹۸۳)؛ تابستانی در خانهٔ پدربزرگ (۱۹۸۴)؛ غبار در باد (۱۹۸۷)؛ دختر نیل (۱۹۸۷) - سردرگمی و تأثیرات ویرانگر زندگی شهری مردمی را منعکس میکنند که به تازگی از روستا به شهر آمدهاند. برخی از آثار هو از جمله زمانی برای زندگی و زمانی برای مرگ (۱۹۸۵) در قالب روزشمار خانوادگی ساخته شدهاند؛ در این فیلم سه نسل از روستائیان چینی تصویر شده که به شهر مهاجرت کردهاند و میکوشند با کشور در حال مدرن شدن خود کنار بیایند. هو در فیلم بعدی، مگنوم اُپوس شهری اندوهزده (۱۹۸۹) به سرنوشت خانوادهای تایوانی در جریان پس گرفتن جزیرهٔ تایوان از ژاپن و سپردن آن بهدست چینیها (۴۹ - ۱۹۴۵) میپردازد. این فیلم در سال پخش خود جایزهٔ شیر طلائی جشنوارهٔ و نیر را بهدست آورد. هو با فیلم استاد عروسکگردان (۱۹۹۳)، که در مکان واقعی در حومهٔ شهر فوجان فیلمبرداری شده، زندگینامهای ۱۴۲ دقیقهای از عروسکگردان قدیمی، لیتیین - لو را ارائه داد و جایزهٔ ویژهٔ داوران جشنوارهٔ کن را گرفت. چهرههای دیگر سینمای نوین تایوان عبارتند از، چانگیی (عشق سلیطه، ۱۹۸۵؛ این عشقی که من دارم، ۱۹۸۶)؛ فرِد تان (سرخی شمال، ۱۹۸۸)؛ ریجارد چِن (ماه پائیزی، ۱۹۹۰)، و اَنگلی (جشن عروسی، ۱۹۹۳ - برندهٔ خرسطلائی از جشنوارهٔ برلین - و فیلمی بهنام بخور، بنوش، مرد زن، ۱۹۹۴). سینمای تایوان با پایان دههٔ ۱۹۹۰ به اوج شکوفائی خود رسید و از ۱۹۸۶ به بعد موفق شد صنعت فیلم خود را مستحکم کند. تایوان، در مقایسه با ۱۲۹ فیلم در هنگکنگ، سالانه ۱۰۶ فیلم سینمائی در داخل کشور تولید میکند و در ۱۹۹۰ از نظر مالی، مکان فیلمبرداری و پرسنل رابطهٔ آن با هنگکنگ هر روز بیشتر شده است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد
هواشناسی شهید رئیسی امتحانات نهایی تهران کنکور شهرداری تهران سانحه بالگرد رئیسی بارش باران آموزش و پرورش هلال احمر سیل قوه قضاییه
دلار قیمت دلار ارز قیمت خودرو بورس قیمت طلا یارانه خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان سایپا یارانه نقدی
سینمای ایران تلویزیون سینما جشنواره کن آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه امیرعبداللهیان جنگ غزه فلسطین ترکیه آمریکا سوریه ولادیمیر پوتین چین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
اپل هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز طول عمر آلزایمر کاهش وزن مغز انسان افسردگی سلامت روان