|
|
| استانداردهاى مديريت محيطزيست در اروپا
|
|
بررسى سطح استانداردهاى مديريت محيطزيست پذيرفتهشده از سوى اتحاديه اروپائى خالى از فايده نيست.
|
|
- مقررات طرح حسابرسى و مديريت محيطزيست
|
اين موضوع در ژوئيه ۱۹۹۳، مطرح شد و پذيرش آن براى چهار سال اول اختيارى و داوطلبانه است. يک بنياد طرفدار محيطزيست بر مشارکت شرکتها نظارت مىکند. هر شرکت يک رويه حسابرسى زيستمحيطى را انجام مىدهد. يک استاندارد زيستمحيطى گزارش مىشود که سپس توسط ک حسابرس تائيدشده زيستمحيطى بررسى مىشود.
|
|
- مواد پخششده در هوا
|
اين قانون بر مواد پخششده از کارخانهها و ناوگان حمل و نقل حاکم است و شامل مواد مضر و آسيبرسان به لايهٔ اُزن مىشود.
|
|
- مکانهاى تفريحي، درختها و حياتوحش
|
مقررات ملى بسيارى وجود دارد که با هدف کنترل عمليات حفظ و مرمت تفرجگاهها، درختان و حياتوحش طراحى شده است. شرکتها بايد نسبت به مسئوليتهاى خود در زمينهٔ الزامات محلى حساس و متعهد باشند.
|
|
- سر و صدا
|
اين مقررات به استانداردهاى تثبيتشده براى صداى مجاز انواع کارخانهها و تجهيزات مثل صداى چمنزنهاى موتورى مربوط مىشود.
|
|
- عوامل مزاحم
|
شامل انواع عوامل مزاحم مؤثر بر محيطزيست مىشود. مانند، سيستمهاى فاضلاب، کاروانها، آلونکها و بناهاى موقتي، يا حتى خودروها.
|
|
- برنامهريزى امکانات
|
مفاد و بندهاى اصلى برنامهريزى فيزيکى مطابق با شرايط محلي، اين موضوعها را پوشش خواهند داد: تراکم، ارتفاع، عقبنشينى و غيره. ارزيابى اثر زيستمحيطى هماکنون پيشنيازى براى کسب مجوزهاى برنامهريزى شده است.
|
|
- نوسازى شهرى
|
اين مقررات هماهنگ با کاربرى منطقه تغيير مىکنند و شامل اين موارد مىشود: بناهاى حفاظتشده (Protected buildings)، نياز به نوسازى بهمنظور کسب استانداردهاى سلامتى و ايمني، و انتخاب مناطق و محلهها براى طرح نوسازى شهري.
|
|
- ضايعات و زايدات
|
اين مورد به مديريت ضايعات و زايدات مىپردازد و شامل دفع ضايعات شيميائي، همچنين به دريا ريختن و حمل و نقل ضايعات شيميائى و ديگر مواد خاص مىشود.
|
|
- منابع آب
|
اين مورد آلودگى آب، پسابها و استانداردهاى کيفيت آب را پوشش مىدهد. آبهاى داخلى و دريا نيز شامل اين مورد مىشود.
|
|
- ذخاير آب و فاضلاب
|
اين مورد مسائل آلودگى و حفاظت از سيستم تهيهٔ آب را شامل مىشود.
|
|
مقررات مربوط به حفاظتها، جهت استفادهٔ مناسب از محصولات، دفع مواد زايد، حفظ انرژى و مقررات ايمنى و بهداشت (که قبلاً در کشورهاى اروپائى تهيه شده بود) را نيز دربر مىگيرد. انتظار مىرود مقررات اتحاديه اروپائى مسائل بستهبندى را بهمنظور بازيافت و کاهش مقدار زباله، که به مناطق دفع زباله فرستاده مىشوند، نيز شامل شود.
|
|
روترى (Rothery ـ ۱۹۹۳)، خلاصهاى کاملتر از مواد و الزامات اتحاديهٔ اروپائى را برشمرده است.
|
|
|
آموزش و توسعه و افزايش آگاهى عمومى در حفظ کيفيت محيطزيست ضرورى و حياتى هستند. اين امر نيازمند آن است که اکثر مردم الزامات را رعايت کنند و داوطلبانه و بدون نياز به استفاده از زور و اجبار به آنها گردن نهند.
|
|
انتخاب بين 'بايد' و 'مىخواهد' آسان است. هنگامىکه مردم مىخواهند همکارى کنند، در مقايسه با وقتى که مجبور به انجام کارى مىشوند، انگيزهٔ بيشترى دارند. هنگامىکه مردم مجبور مىشوند، بايد نظارت و اجبار دائمى بر آنها اعمال شود، و اين روش اغلب بىفايده است.
|
|
بعد از اينکه استانداردهائى که به بهترين شکل منافع همه را تأمين مىکنند، بحث و بررسى شدند، بايد در مورد ضوابط توافقنظر حاصل شود. سپس مردم خود به آنها پاىبند خواهند شد. در واقع آنها پليس خود خواهند بود، و خود بر رعايت قوانين و حفظ استانداردها نظارت خواهند کرد.
|
|
بايد نسبت به مقرات مربوط به حفظ ساختمانها و بناهاى فرهنگى و مکانهاى ميراث فرهنگي، و همچنين نسبت به مقررات مربوط به حفظ حومهٔ شهر که شامل طراحى پارکهاى ملي، مناطق حفاظتشده و ذخاير طبيعى مىشود، احساس مسئوليت و تعهد مردم را افزايش داد.
|
|
| فهرست کنترل ويژه کارشناسان دستاندرکارِ توسعه
|
|
بهمنظور توسعهٔ مناطق جهانگردى کارشناسان و مسئولان امر، بايد:
|
|
ـ مشارکت جامعه محلى در امر تائيد برنامهها را تضمين کنند.
|
|
ـ مناطق را در تطابق جدى با مقررات و قوانين حاکم بر تمام وجوه برنامهريزى فيزيکي، توسعه و مورد بهرهبردارى قرار دهند.
|
|
ـ هيچ بناى حفاظتشده و در صورت امکان هيچ ساختمان يا اثر معمارى يا تاريخى را تخريب نکنند.
|
|
ـ تمايز و اعتبار طرح توسعه را تقويت کنند.
|
|
ـ مطمئن شوند که موارد بررسىشده بلندمدت در مدت کوتاهى اجراء مىشود.
|
|
ـ حفظ محيطزيست را بهعنوان يک ويژگى طرح براى توسعه در نظر گيرند.
|
|
ـ توسعه را به آئينه و انعکاسى از ارزشهاى محلى تبديل کنند.
|
|
ـ کليه 'نشتهاي' اقتصادى را به حداقل برسانند و سعى کنند که پيوندها را با شرکتهاى داخلى و منابع محلى بيشتر کنند.
|
|
ـ ايجاد اشتغال را براى نيروى کار محلى در اولويت اول قرار دهند.
|
|
ـ هزينههاى اقدامات زيستمحيطى و هزينههاى اقدامات احتياطى ضرورى را به حساب توسعه بگذارند.
|
|
ـ انعطاف را بهمنظور بررسى و اصلاح برنامهها در سايهٔ تجربه حفظ کنند.
|
|
ـ بررسى کنند که آيا سياستهاى منطقهبندى و برنامههاى فيزکي، استفاده بهينه و رابطه متقابل مناطق زمينى را امکانپذير مىسازد.
|
|
ـ مطمئن شوند که تدارک تأسيسات زيربنائى کافى هستند و مزاحمتى ندارند.
|
|
ـ ناهماهنگىهاى گزارششده در اقتصاد محل را کنترل کنند.
|