|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد بتوانند تصاوير يا اشيايى را که مشابه يکديگرند، از ميان يک مجموعه تصاوير يا اشيا شناسايى کرده، جور کنند.
|
|
۴-۶ سالهها:
|
- بايد بتوانند يک تصوير، طرح يا يک شيء مختلف را از ميان مجموعهاى از تصاوير و اشياى مشابه شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند تفاوت بين دو تصوير مشابه را شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند يک شکل ويژه را در يک تصوير داده شده پيدا کنند.
|
|
- بايد بتوانند يک حرف الفبا را از ميان چندين حرف مشابه شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند شکل نوشته شده نام خود را تشخيص دهند.
|
|
از کودکان انتظار مىرود تا فقط براساس درک خود، تشخيص دهند. از آنها انتظار نمىرود که کلمات يا حروف الفبا را بخوانند و سپس تشخيص دهند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد بتوانند، صداهاى معمولى مختلف را در محيط از هم تميز دهند.
|
|
- بايد بتوانند با شنيدن يک صدا به آسانى مسير صدا را مشخص کنند.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
- بايد بتوانند يک شيء آشنا را از طريق صدا براحتى شناسايى کنند.
|
|
- بايد بتوانند صداها را بر حسب بلندى و آهستگى رديف کنند ( به ترتيب قرار دادن از بلند به آهسته).
|
|
- بايد بتوانند صداى اول يک کلمه را شناسايى کنند و کلمه ديگرى را با همان صدا درست کنند.
|
|
- بايد بتوانند کلمهاى همقافيه با کلمهٔ داده شده حتى اگر بىمعنى هم باشد، بسازند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد بتوانند حيوانات، پرندگان و اشياى آشنا را از صداى آنها بشناسند.
|
|
- بايد بتوانند افراد را ازطريق صدايشان شناسايى کنند.
|
|
- بايدبتوانند صداى اول و آخر (آغاز و پايان صداها) کلمات را شناسايى کنند و با اين صداها کلمات ديگرى بسازند.
|
|
- بايد بتوانند کلمهاى معنىدار و همقافيه با يک کلمهٔ داده شده توليد کنند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد توانايى شناسايى و تشخيص بين زبر و صاف، و سخت و نرم را داشته باشند.
|
|
۴-۵ سالهها
|
بايد توانايى ناميدن، طبقهبندى کردن و رديف کردن ( به ترتيب قرار دادن) سطوح زبر و صاف يا سخت و نرم در سه سطح يعنى زبر - صاف - صافتر را داشته باشند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد توانايى شناسايى و ناميدن بافتهاى مختلف با چشم بسته را داشته باشند.
|
|
- بايد توانايى رديف کردن سطوح زبر و صاف يا سخت و نرم در بيشتر از سه سطح را داشته باشند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد بتوانند بوهاى خوشايند را از بوهاى ناخوشايند تميز دهند.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
بايد بتوانند اشياى مختلف را از نظر بو شناسايى کنند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
بايد بتوانند بوهاى آشنا را نام ببرند.
|
|
۴-۶ سالهها:
|
کودکان را به پارک و يا محل طبيعى ديگرى ببريد و از آنها بخواهيد تا اشيا را مشاهده کنند و به اشيا و مواد بدبو و خوشبو اشاره کنند.
|
|
موادى را که بوى تند و آشنايى دارند مانند کاه گِل، اسپند، عود و غيره به کلاس بياوريد. از کودکان بخواهيد تا با چشمان بسته مواد را از نظر بو امتحان کرده، شناسايى کنند. موادى را هم که بوى مشخصى ندارند مانند شکر، آب و غير، اضافه کنيد.
|
|
|
|
|
کارتهاى تصويرى که مواد مختلفى مانند سير، گل رُز، ليمو ترش، ميوههاى مختلف، آرد، آشغال و يا قوطىها و جعبههاى بدون استفاده و غيره را نشان مىدهند، درست کنيد. به کودکان اجازه دهيد تا کارتها را از نظر خصوصيات تصويرى که نشانه بوى ناخوشايند و يا خوشايند آنهاست، دستهبندى کنند.
|
|
از کودکان بخواهيد تا واکنش خود را نسبت به بوهاى مختلف، به صورت پانتوميم نشان دهند. از کودکان بخواهيد تا بصورت نيمدايره بنشينند و نام هر شيء را با بوى خاص آن نام ببرند. از آنها بخواهيد تا در صورتى که بوى شيء خوشايند باشد، واکنش خود را با گفتن به-به و در صورت ناخوشايند بودن با گفتن اَه-اَه بيان کنند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد بتواند مزههاى شيرين، ترش و شور را تشخيص دهد.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
بايد بتواند مزههاى مختلف را از يکديگر تميز دهد و نام ببرد؛ يعنى شيريني، شوري، تلخى و ترشي.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
|
بايد بتواند موادغذايى آشنا را از طريق حس چشايى شناسايى کند؛ براى مثال ليمو، شکر، سس يا فلفل و غيره.
|
|
|
|