سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
مجله ویستا
مدیریت (Management)
واژه مديريت با مفاهيم گوناگونى بهکار مىرود. گاهى مديريت با اداره کردن (Administration) و گاهى نيز با سازماندهى (Organization) اشتباه مىشود. برخى اين سه کلمه را هم معنى مىدانند. برخى ديگر نيز مديريت را روشى براى رهبرى عنوان کردهاند. رايجترين ديدگاه موجود اين است که اداره کردن در مفهوم گسترده خود بهمعنى انجام کارها و مديريت به معناى استفاده هدفمند و مؤثر منابع يعنى نيروىانساني، مواد و پول، براى دستيابى به هدفى از پيش تعيين شده است. در تئوري،مديريت از چهار فعاليت اساسى تشکيل شده است: |
۱. برنامهريزي: تعيين اينکه چه کارى بايد انجام شود. |
۲. سازماندهي: تعيين چارچوب يا قالبکارى و امکانپذير کردن انجام کار براى افرادى که بايد کار را انجام دهند. |
۳. برقرارى ارتباط: تشويق مردم به انجام کار. |
۴. نظارت (کنترل): بررسى رضايتبخش بودن پيشرفت کار. |
روشهاى مديريتى در تجارت، صنعت، دفاع و زمينههاى ديگر مشابه هستند. تأکيد کنونى سازمان جهانى بهداشت و بسيارى از دولتها بر بهبود کارآئى نظامهاى ارائه خدمات بهداشتى از طريق بهکارگيرى روشهاى نوين مديريتى است. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست