دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
خطوط ملل مجاور عربستان
ملل سامى که از هر طرف با اعراب مربوط بودن به قرار ذيل است: | |
عبريان، آراميان، نبطيان، سريانيان، کلداينان، حميريان يمن، اقوام ثمود و بنىليحان، صفويان و خطوطى که اين ملل بدان چيز مىنوشتند به قرار ذيل است: | |
- خط عبرى: که از اصل فنيقى گرفته شده بود و آن را 'قلمعبري' مىناميدند و بعد از خلطه با آراميان و واقعهٔ اسارت بابل خط مذکور را تغيير دادند و از گردهٔ خط آرامى خطى اختيار کردند و بعد از تکميل آن را خط آشورى يا خط مربع نام نهادند. | |
۱. نمونهاى از قلم نبطى متأخز در قرن اول و دوم و سوم ب م که از کتيبههاى پطرا و غيره بهدست آمده. | |
۲. نمونهاى از حروف (نقش نماره) از قرن چهارم ب م و اين هم نوعى از قلم نبطى است. | |
۳. نمونهٔ ديگر ازخط نبطى مستخرج از کتيبهٔ زبد و حران مربوط به قرن ششم ب م. | |
۴. نمونهاى از حروف عربى معروف به کوفى متعلق به قرن اول هجرى . | |
- خط نبطى : که آن هم از خط آرامى گرفته شده و از اصل آن به خط فنيقى مىرسد، و با تصرفاتى که در آن بهعمل آمد اصل و ريشهٔ خط کوفى را بهوجود آورد. | |
- خط سُريانى : که اصلاح شدهٔ خط آرامى است و در تمام دورهٔ ساسانيان و ديرى بعد از اسلام يگانه خط علمى و مشهور مشرق شناخته مىشد و در مراکز علمى مهمى مانند شهر 'اُدسْ Edessa (۱) ' در الجزيره و شهر جُنديشاپور در اهواز و ساير بلاد عراق اين خط نوشته مىشده است و اين خط بعد از غلبهٔ مغول بر بلاد اسلام از ميان رفت. | |
(۱) . ادس يا ادسا ـ که آن را به سريانى 'اورهي' و به عربى 'الرّها' مىناميدند نام يونانى شهرى است در الجزيره که امروز آن را 'اورفا' گويند، و آن شهر مرکز دولت اُوسُروَن' بوده است که مرحوم پيرنيا آن را 'خُسُروَنْ' ناميده است، و اين دولت غالباً با دولت ايران 'پرثوي' هم پيمان بوده است. | |
- خط کلدانى که باقيماندهٔ خط آرامى و با خط نبطى نزديک بوده است. | |
- خط سبا يا 'سَبَئي' که اصلاح شدهٔ خط 'مُسنَدْ' بود و از اصل فنيقى گرفته شده و در يمن متداول بوده است. | |
- خطوط ثمودى و لحيانى که در غرب و شمال حجاز نوشته مىشده و شعبهاى از خط 'سبا' بوده است. | |
- خطوط 'صفوي' منسوب به سرزمين 'صفاة' که در سوريه نزديک کوه لبنان قمستهاى بسيارى از آن کشف شده است (۲) و به خط نبطى قديم شباهت داشته است. | |
(۲) . براى تکميل اطلاع از اين خطوط لازم است به تاريخالغات الساميه تأليف دکتر اسرائيل ولفنسون مدرس جامعهٔ مصر طبع قاهره رجوع کنيد. | |
- خط نطسورى اين خط در ميان نسطوريان ـ مسيحيان پيرو کليساى مشرقى معروف به 'نسطوري' رايج بوده و نوعى از خط سطرنجيلى و سُريانى محسوب مىشده است و ما در جدول زيرين از لحاظ اهميت اين خط و خط سريانى را نشان دادهايم. | |
از خطوط نامبرده خط ثمودى و لحيانى و صفوى و همچنين نبطى را مىتوان از امهات خطوط عربى شمرد، ولى هيچکدام مربوط به خود عرب نيست، و از خود عرب در سرزمين حجاز و يثرب تا امروز آثار خطى که منسوب به عرب و مربوط به ايام و تواريخ معروف آن جماعت باشد بهدست نيامده است اما کتيبههائى که داراى لغات عربى و اسامى عربى باشد به خط صفوى و آرامى و نبطى و ثمودى پيدا مىشود ليکن از ايام و تواريخ عرب اشاره و ذکرى در آنها نيست و معروفتر از همه 'کتيبهٔ نماره ـ تاريخ اين کتيبه ۳۲۸ بعد از ميلاد است. نماره قصرى بوده کوچک از رم در کوه لبنان.' است و از 'امرءالقيس بن عمرو ملک حيره' که بر سنگ گور او نقش است ديگر 'کتيبهٔ زبد ـ به تاريخ: ۵۱۱ ب.م زيد نام خرابهاى است بن قنسرين و نهر فرات' و ديگر 'کتيبهٔ حَرّان ـ به تاريخ ۵۶۸ ب.م در منطقهٔ شمالى از کوه 'دروز' برسنگى روى سر در کنيسه' و ديگر 'کتيبهٔ امالجمال ـ اين کتيبه هنوز انتشار نيافته است.' است و قديمىترين اين کتيبهها که از امرءالقيس باشد تاريخ آن سنهٔ ۳۲۸ بعد از ميلاد مسيح است. (براى شرح و تفصيل رجوع کنيد: تاريخالغات الساميه ـ مصر ص ۱۸۹ ـ ۱۹۴) | |
قرائت اين کتيبه که دانشمند خاورشناسان 'ليتمان' خوانده است. و از اول سطر که از راست به چپ است دو حرف افتاده دارد: | |
(بنصر) الاله شرحو بر امت منفو و ظبى بر مرالقيس | |
و شرحو بر سعدو و سترو و سريحو (بتميمي) | |
و اين کلمهٔ آخر به قلم سريانى است و باقى به قلم عربى مرکب و مفاد اين کتيبه اسم کسانى است که در بناى کنيسه سعى کردهاند. | |
- ترجمه اين کتيبه به فارسى: | |
به يارى خدا شرحو پسر امت منفو و ظبى پسر امرءالقيس و شرحو پسر سعد و وسترو و شريحو بتميمي. | |
قرائت اين کتيبه توسط (ليتمان) | |
اَنا شُرَحيل بن ظَلُمو بنَيتُ ذَالمَرَ طول سنة ۴۶۳ بعد مَفسدِ خَيبر بَعم. يعني: من شر ـ حيل بن ظالم بنا کردم اين مرطول را سنهٔ ۴۶۳ بعد از واقعهٔ فساد 'خيبر' به يکسال (۳) . و اين کتيبه هم به خط عربى و مرکب است. | |
(۳) . عبارت 'مفسد خيبر به عام' را استاد ليتمان توانست بخواند و اشاره است به غزوهٔ يکى از امراء غسانى در قلاع خيبر و از کتابالمعارف ابنقتيبه استناد جسته است که گويد: | |
'ثم ملک بعده الحرث بن ابى شمر .... و کان غزا خيبر فسبى من اهلها ... الخ' |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست