شنبه, ۲۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 15 March, 2025
مجله ویستا
خاستگاههای سینمای شوروی
در مارس ۱۹۱۷ نظام تزاری جای خود را به دولت موقت پارلمانی به سرپرستی الکساندر کرنسکی (Alexander Kerenski) (۱۹۷۰ - ۱۸۸۱) سپرد و او با بیکفایتی به درگیری روسیه در جنگ ادامه داد. دولت کرنسکی بلافاصله ممیزی فیلم را ملغی کرد و کمیتهٔ اسکوبلف را برای ساختن تبلیغات ضدتزاری تجدید سازمان کرد، اما از این تغییر مشی تنها دو فیلم حاصل شد - نیکلای دوم (Nichola I1) و گذشته نمیمیرد (The Past Will Not Die) - زیرا دولت موقت به زودی توسط بلشویکها برچیده شد و رهبری انقلاب اکتبر بهدست ولادیمیرایلیچ لنین (Vladimir Iilch Lenin) (۱۹۲۴ - ۱۸۷۰) افتاد. بهدنبال آن در شهر پتروگراد دولتی بهنام اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد؛ جنگی تلخ به مدت سه سال میان 'سرخ' (طرفداران کمونیسم) و 'سفید' (مخالفان کمونیسم) در میان نظامیان روسی به راه افتاد؛ تهاجم فرانسه، بریتانیا، آمریکا، ژاپن و دیگر متحدان جنگ اول آغاز شد؛ و محاصرهٔ کمرشکن اقتصادی، و سرانجام، سقوط اقتصادی و قحطی و گرسنگی چهره نمود. رهبران بلشویک در میانهٔ این آشوب سینما را بهعنوان وسیلهٔ اتحاد ملیتهای پراکندهٔ شوروی برگزیدند. |
حزب بلشویک بهعنوان حزبی با دویست هزار عضو، رهبری ۱۶۰ میلیون نفر را بر عهده گرفت که اکثراً بیسواد بودند و به بیش از صد زبان مختلف صحبت میکردند، لذا مهمترین وظیفهٔ خود را ایجاد ارتباط و اتحاد بین وسیعترین سرزمینهائی قرار داد که مجاور هم زندگی میکردند، و سینما را بهترین وسیلهٔ این ارتباط شناخت و بر آن شد تا از طریق توزیع انبوه فیلم با میلیونها نفر در یک لحظه ارتباط برقرار کند. لنین خود اعلام کرده بود، 'سینما برای ما مهمترین هنرها است' . متأسفانه اکثریت تکنیسینهای سینمای تجاری روسیه سرمایهدار بودند و آشکارا با دولت بلشویکی خصومت میورزیدند. بنابراین پس از انقلاب به همراه وسایل فنی و فیلم خام خود به اروپا مهاجرت کردند، و حتی در هنگام ترک وطن استودیوهای خود را ویران کردند. در این اوضاع و بهواسطهٔ محاصرهٔ اقتصادی، هیچ وسیله یا فیلم خامی (سلولوئید) به روسیه وارد نمیشد، و آنچه باقیمانده بود به علت کمبود جدی برق و سوخت قابل استفاده نبود. با این حال و بهرغم همهٔ موانع، دولت شوروری به حمایت کمیتهٔ اسکوبلف به ایجاد بخش ویژهای بهنام 'کمیتهٔ سینما' در دل کمیساریای آموزش مردم پرداخت و سرپرستی آن را به نمایشنامهنویس و منتقد ادبی، اَناتولی لوناچارسکی (Anatoli Lunacharski) (۱۹۳۳ - ۱۸۷۵) سپرد. |
صنعت فیلم شوروی در اوت ۱۹۱۹ تحتنظارت نارکُمپروس در سطح کشور به فعالیت پرداخت. کمیتهٔ سینما به سرپرستی همسر لنین، نادژدا کروپسکایا (Nadezhda Krvpskaya) (۱۹۳۹ - ۱۸۶۹) یک مدرسهٔ سینمائی در مسکو تأسیس کرد تا برای سینمای نوی خود بازیگر و تکنیسین تربیت کند (مدرسهٔ دیگری نیز در پتروگراد تأسیس شد) و آن را VGIK (انستیتوی اتحادیههای مشترک سینما) یا مدرسه فیلم مسکو (Moscow Film School) نامیدند. چنین مدرسهای در جهان سابقه نداشت و تا فروپاشی شوروی در اواخر ۱۹۹۱ در سطحی گسترده صاحب اعتبار بود و مورد تقلید کشورهای دیگر قرار گرفت. هدف اصلی این مرکز تولید فیلمهای اَجیتکی (agitki) - حلقههای تدوین شدهٔ خبری برای تحریک انقلابی و تبلیغ، یا 'اجیت پراپ' (تحریک و تبلیغ) - بود. گروههای اجیتکی در ۱۹۱۸ آغاز بهکار کردند و با قطار ویژه (اجیت - ترِین) و کشتی مجهز (اجیت اِستیمرز) بهمنظور صدور انقلاب به سراسر روسیه، از مراکز شهری گرفته تا روستاها، سفر میکردند - وظیفهای بس خطیر برای کشوری با یک ششم وسعت و یک دوازدهم جمعیت جهان بهعلت کمبود عمیق فیلم خام و شرایط آشوبزدهٔ دولت شوروی تقریباً غالب فیلمهائی که در این کمیته در سالهای جنگ داخلی (۱۹۱۸ - ۱۹۲۰) ساخته شد حلقههای خبری از قماشی بودند که ذکر شد. بنابراین میتوان گفت که سینمای شوروی در آغاز تولد خود سینمائی تبلیغاتی در شکل مستند بود، و نخستین هنرمند بزرگ این سینما نمیتوانست کسی جز زیگاورتف، نخستین تجربهکننده و نظریهپرداز مستند در سینما، باشد. |
همچنین مشاهده کنید