کمکهايى که نوجوان نياز دارد به دو گروه زير تقسيم مىشود:
|
|
۱. کمک والدين و ديگر بزرگسال در زمينهٔ حل مشکلاتى که با آن مواجه هستند.
|
|
۲. ارائهٔ راهنمايىهاى لازمى که در پيشگيرى از مشکلات به آن نياز دارند.
|
|
|
|
برقرارى روابط اجتماعى يکى از مسائى است که نوجوانان در آن به راهنمايى و کمک وافر نياز دارند. اين موضوع، مقولههاى چگونگى مقالات و برخورد با ديگران، دوستيابي، آداب معاشرت، مسؤوليتهاى اجتماعي، مداخلههاى والدين، کسب اطلاعات دربارهٔ حقايق مربوط به بلوغ و جنسيت و بالاخره دوست داشتن و احترام به ديگران و ازدواج را شامل مىشود. بىترديد براى ارائهٔ اين اطلاعات و آگاهىها بايد فضايى ايجاد شود که نوجوان در آن احساس آرامش و آزادى کند و بتواند پرسشهايى را که در ذهن دارد و گاه او را آزار مىدهند، مطرح نمايد و با طرح آن نه فقط اضطراب و نگرانى او کاهش يابد، بلکه به معيارهاى اخلاقى و صحيح نيز دست يازد.
|
|
|
|
|
|
| نوجوان دبيرستانى در انتخاب دروس، رشتهٔ تحصيلي، شرايط ورود به دانشگاهها و غيره نياز به کمک دارد. بخشى از نگرانىهاى نوجوان ناشى از اين است که نمىداند آيا استعداد رفتن به دانشگاه و تحصيل در يکى از رشتهها را دارد يا نه. بى شک براى کمک در اين زمينهها و نيز شناسايى استعدادها و رغبتهاى نوجوان از وظايف مشاور مدرسه است. لکن تشخيص اينکه نوجوان به کمکهايى در اين زمينه نياز دارد و تشويق او براى مراجعه به مشاور، از وظايف والدين است. براى اين منظور، والدين بايد از نزديک در جريان امور تحصيلى فرزند خود باشند. |
|
|
| راهنمايىهاى مذهبى و اخلاقى
|
|
نوجوانان در اين دوره به شدت نسبت به پرسش صحيح و غلط حساس و علاقهمند هستند و مايلند بزرگسالان، به ويژه والدين در تصميم گيرىهايى که گاه در نتيجهٔ فشار گروههاى همسال ناگريز به آن هستند، مداخله کنند و نشان دهند چه چيز خطاست و چه چيز در زندگى صحيح و صواب است و آنان را از رفتن به راه خطا باز دارند. نوجوانان همه سطوح طبقات اجتماعى - اقتصادى در اين زمينه به کمک بزرگسالان آگاه نياز دارند. با وجود آنکه به نظر مىرسد اغلب بىنياز از کمک والدين هستند و مايلند مستقل عمل کنند، ولى به اظهار نظر والدين و توجه آنان به مسأله احترام مىگذارند، بنابر اين همچنان راهنمائىهاى مذهبى و اخلاقي، به ويژه از طرف والدين محتاجند، هر چند که پايههاى اعتقادات و عمل به اخلاق و مذهب بايد از همان اوان کودکى بنيان نهاده شود.
|