|
|
انتظار مىرود با انجام فعاليتهاى بخش توسعهٔ محصول سه نتيجهاى که در مبحث اهداف و نتايج توسعهٔ محصول ذکر شد، حاصل شود.
|
|
نتيجهٔ ۱. برنامهٔ توسعهٔ محصول:
|
نقطهٔ آغاز مبداً توسعهٔ محصول، بررسى و پالايش سياستها و استراتژىهاى توسعهٔ محصول است که شامل اين موارد مىشود: خود سياستها؛ دورنما و چشماندازهاى اقتصادى کلان؛ رشد بينالمللى جهانگردى (جهانى و منطقهاي)؛ وضعيت کنونى بخش جهانگردي؛ فرصتهاى بازاريابي؛ تقسيمبندى کشور به نظامى از مناطق يا ديگر حوزههاى توسعهٔ جهانگردي؛ وضعيت زيربنائي؛ و توسعهٔ مورد انتظار جهانگردي.
|
|
بايد بر سر به روزآورى استراتژىها و برنامهٔ حفظ منابع ملي، با ديگر مؤسسات دولتى مسئول، هماهنگى حاصل گردد. باقى اين فعاليتها عبارتند از:
|
|
- بررسي، به روزآورى و اصلاح دايمى استراتژى توسعه، بهگونهاى که همواره راه کار مشخص و روشنى در مورد چگونگى توسعهٔ جهانگردي، ميزان توسعه و حمل انجام توسعه در اختيار باشد.
|
|
- ارزيابى روندها در تقاضاى جهانگردى و ارزيابى فرصتهاى اساسى بازاريابى (کوتاهمدت، ميانمدت و بلندمدت) و تهيه و تدوين استراتژىهاى بازاريابى مناسب.
|
|
- اختصاص منابع و نيروها (Forces) به طرحهاى برنامهريزى چند بخشى يکپارچه براى هر بخش، با تأکيد بر تأمين نيازها و ارائه پيشنهادهائى خاص بخشهاى جهانگردى منطقهاي.
|
|
- شرح و توصيف طرح توسعهٔ محصول براى هر منطقه (يا ايالت، بخش، استان، و ...)، که شامل همهٔ وجوه محصول، از جمله نوع و وسعت مراکز جهانگردى و استراحتگاهى نيز باشد.
|
|
- بررسى مسيرهاى دسترسى به بخشها، مناطق و شهرها و ديگر نظامهاى حمل و نقل مشابه، که شامل همهٔ طرحها و پيشنهادها، از جمله فرودگاهها، شبکههاى جادهاي، خطوط آهن، راههاى آبى داخلى و لنگرگاه نيز باشد.
|
|
- ارزيابى سياستهاى هوانوردى مدني، بهويژه آن دسته از سياستهائى که به استراتژىها و نيازهاى توسعهٔ جهانگردى پاسخ مىدهند.
|
|
- کنترل عمليات اصلاحى و افزايشى لازم براى حفظ روند توسعهٔ تأسيسات زيربنائي، بهويژه ذخاير آب و برق.
|
|
- بررسى طرحهاى توسعهٔ ساحلى (اگر ساحلى وجود داشته باشد)، و تهيه و تدوين يک طرح مديريت ساحلى که بر اساس بين منطقهاى هماهنگ شده باشد.
|
|
- نهائى کردن پيشنهادهاى توسعهاى مختلف، با توجه به فعاليتهاى فوقالذکر (بهويژه طرحهاى منطقهاي)، همچنين تصويب نيازهاى برنامهريزى شهرى و کاربرى زمين. بررسى و انتخاب مؤسسات دولتى مناسب.
|
|
- هماهنگى پيشنهادهاى کلى توسعهٔ محصول براى هر منطقه، و نهائى کردن طرح روزآمد توسعهٔ محصول ملي، براى دورههاى زمانى کوتاهمدت، ميانمدت و بلندمدت.
|
|
نتيجهٔ ۲. برنامهٔ اجرائى:
|
اين قسمت، فعاليتهاى خاص برنامهٔ اجرائى توسعهٔ محصول جهانگردى براى هر منطقه را شرح مىدهد و برنامههاى مختلف منطقهاى را به يک برنامهٔ ملى تبديل مىکند (نتيجهٔ ۲، هدف توسعهٔ محصول).
|
|
- توجيه برنامه اجرائى بر اساس فرضيههاى برنامهريزى و توسعهٔ مورد انتظار جهانگردي.
|
|
- ذکر مشخصات همهٔ طرحهاى جديد، شامل طرحهاى برنامهريزى شده يا تحت بررسي، ارزيابى نقش آنها در کل عملکرد بخشها.
|
|
- تعيين طرحهائى که بخشى از برنامهٔ عملى را تشکيل خواهند داد و برنامهريزى و زمانبندى عمليات اجراء در طى دورههاى پنجساله.
|
|
- توافق با مؤسسات دولتى مربوط، در مورد تحقق هر يک از طرحهاى زيربنائى داراى اولويت از طريق ارائه توجيهات دقيق.
|
|
- پيشنهاد هرگونه طرحى در مورد توسعهٔ زمينهاى تحت تملک دولت، توسط بخشهاى دولتى و خصوصي، طراحى و تدوين آئيننامههاى منسجم و مناسب در مورد توسعه، طراحي، ساخت و عمليات.
|
|
- توافق در مورد اعمال هرگونه تغيير در حداقل استانداردهاى موردنياز مشخص شده توسط مقررات، و توافق در مورد ارائه هرگونه مشوقهاى خاص توسعه يا طرحهاى اعطاء وام و کمکهاى مالي.
|
|
- حفظ همکارى و هماهنگى نزديک با مؤسسات دولتى مناسب در امر بررسى جداول ارزيابى آثار زيست محيطي.
|
|
- طراحى و ارائه طرحهاى مختلف. اين طرحها از طريق مفاهيم اوليهٔ طراحى (Preliminary Design Concepts)، شکلها و نمودارها (Drawings) و جلوههاى ويژهٔ هنرى (Artist Impressions) بيان مىشوند. بايد همراه اين پيشنهادها، ارزيابىهاى امکانسنجى مالى و بازار نيز ارائه شود.
|
|
- آغاز يک برنامهٔ توسعه و بهبود بهمنظور در برگرفتن جلوههاى مختلف توسعهٔ محصول.
|
|
- افزايش طرحهاى مربوط به جهانگردى که آمادهٔ اجراء توسط بخش خصوصى باشد، مثلاً هرگونه خدمات و جاذبههاى جديد جهانگردي.
|
|
- بررسى و تصويب برنامهٔ عملى منطقهاي، راهنماى نمايشى از منافع بخش خصوصى و دولتي.
|
|
- ترکيب و درهم آميختن برنامهٔ اجرائى با برنامههاى طراحى شده براى ديگر حوزهها: يعنى مقررات و کنترل، تحقيقات، بازاريابي، توسعهٔ منابع انسانى و برنامههاى اطلاعرسانى همگاني.
|
|
نتيجهٔ ۳. تشويق سرمايهگذارى:
|
فعاليتهاى زير بايد انجام شود:
|
|
- تهيهٔ يک طرح ترويج سرمايهگذارى براى دورهٔ پنجسالهٔ اوليه (هماهنگ با برنامه اجرائي). اين طرح بايد شامل مجموعهاى از طرحهاى جهانگردى انتخاب شده و استراتژىهاى پيشبرد لازم براى جذب سرمايههاى لازم باشد.
|
|
- تهيه مواد لازم براى تشويق سرمايهگذارى (اقلام چاپى و کمک ترويجي).
|
|
- جمعآورى اطلاعات بازار مربوط به سرمايهگذاران و منابع سرمايهگذارى بالقوه.
|
|
- طراحى فعاليتهاى آگهىدهى و پست مستقيم و ديگر فعاليتهاى ترويج سرمايهگذاري.
|
|
- تصميمگيرى در مورد نحوهٔ ارائهٔ گزارشهاى ارزيابى طرح، بهعنوان بخشى از فرآيند اعطاء مجوز و صدور تأييديه هرگونه وام يا مشوق.
|
|
- استفاده از طرحها و چارچوبهاى مفهومى خاص بهمنظور جذب سرمايههاى لازم.
|
|
- ايجاد نظامى بهمنظور کنترل عمليات اجرائى طرحهاى سرمايهگذارى خارجي، بهمنظور اطمينان خاطر حاصل کردن از اينکه همهٔ الزامات به نحوى رضايت بخش تأمين شدهاند.
|
|
- تشويق سرمايهگذاران داخلى به مشارکت و سرمايهگذارى در طرحهاى معرفى شده و در تعداد بيشترى از تسهيلات و خدمات جهانگردي.
|
|
- تعيين و توسعهٔ روابط با نظام بانکي.
|