آموزش و پرورش دورهٔ ابتدايى فعاليتى نظامدار و هدفمند است؛ از اينرو صاحبنظران اهداف متعددى براى اين دوره ذکر کردهاند.
|
|
در قانون اساسى معارف ايران مصوب ۱۲۹۰ به تعريف و هدف تأسيس مکتب و مدرسه اشاره شده و آمده است:
|
|
مکتب و مدرسه عبارت است از تأسيساتى که براى تربيت اخلاقى و علمى و بدنى ابناء نوع بشر داير مىگردد. |
|
مطالعهٔ مصوبات شوراى عالى معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش و برنامهٔ تفصيلى دورهٔ پنج ساله ابتدايى مصوب ۱۳۴۴ مبين آن است که به هنگام پيشنهاد هر برنامه يا تصويب آن، اهدافى براى دورۀ ابتدايى تعيين و اعلام شده است.
|
|
براساس طرح نظام آموزش و پرورش جمهورى اسلامى ايران در سال ۱۳۶۷ و در جهت اهداف کلى نظام، اهداف دورهٔ ابتدايى در سه حيطهٔ شناختي، عاطفى و روانى - حرکتى از طرف کميسيون پيشدبستانى بشرح ذيل تعيين و اعلام شده است
|
|
|
|
|
|
۱. آموزش اطلاعات مقدماتي، بهداشتى و ايمني.
|
|
۲. آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و استدلال کردن.
|
|
۳. آموزش اطلاعات ساده دربارهٔ محيط طبيعى و اجتماعى پيرامون خود.
|
|
۴. ياد دادن بعضى آيات ساده و سورههاى کوچک قرآن کريم.
|
|
|
۱. تقويت انگيزه آمدن به مدرسه
|
|
۲. علاقهمند کردن کودک به درس خواندن و يادگيري.
|
|
۳. علاقهمند کردن کودک به ارزشها و آداب و رسوم اسلامى و ميهنى و احترام گذاردن به آنها.
|
|
۴. ياد دادن کنترل و عواطف و ابزار آنها به نحو مطلوب.
|
|
|
۱. پرورش تن و روان و حفظ سلامت جسمى و روانى و شادابى کودک.
|
|
۲. ايجاد عادت به نظم و تربيت و پرورش روح همکارى با ديگران.
|
|
۳.ايجاد زمينه شکوفايى و رشد استعداد هنري.
|
|
۴. پرورش دقت، کنجکاوى و خلاقيت.
|
|
۵. ايجاد عادات بهداشتى و ايمني.
|
|
۶. آشنايى با نماز.
|
|
| اهداف پايههاى دوم تا پنجم ابتدايى
|
|
|
|
۱. آموزش تدريجى رموز خلقت به کودک و جلب توجه او به مبدأ آن.
|
|
۲. ياد دادن قرآن مجيد در حد درستخواني.
|
|
۳. دادن اطلاعات لازم در زمينهٔ واجبات ديني.
|
|
۴. آموزش اطلاعات بهداشتى و ايمني.
|
|
۵. تقويت حس کنجکاوى دانشآموز نسبت به محيط اجتماعى و طبيعى خود و آموزش اطلاعات و مهارتهاى سودمند در زندگى اجتماعى و هنجارهاى اجتماعى به منظور ايجاد نظم و مسؤوليتپذيرى در آنان.
|
|
۶. آشنا کردن دانشآموزان با زندگى پيامبران و ائمه معصومين (ع) در حد ممکن.
|
|
۷. آشنا کردن دانشآموزان با قوانين و هنجارهاى اجتماعي.
|
|
۸. آموزش هنرى براى پرورش استعدادهاى هنرى با تأکيد بر هنرهاى بومى و متناسب با مقتضيات منطقهاي.
|
|
۹. آموزش مطالبى که به درک موقعيت دانشآموزان از لحاظ زمان و مکان کمک کند.
|
|
|
۱. احترام گذاردن به بزرگسالان.
|
|
۲. علاقهمند کردن به نظم و مسؤوليتپذيرى و رعايت حقوق ديگران.
|
|
۳. علاقهمند کردن دانشآموز به مطالعه.
|
|
۴. علاقهمند کردن دانشآموز به فعاليتهاى اجتماعى و تعاون.
|
|
|
۱. ايجاد عادات بهداشتى و ايمني.
|
|
۲. ايجاد عادت به تعاون و رعايت حقوق ديگران.
|
|
۳. آموزش عملى نماز.
|
|
۴. تقويت مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و استدلال کردن.
|