جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
کهکشان شفاهی (۲)
پيامى که در اين خطوط وجود دارد براى ما ناشناخته است. اما مىتوان از موارد مشابه حدسهائى زد که چطور اين پيامهاى مکتوب، عمل مىکردهاند و نمونهٔ موردنظر را دکتر ناتل خانلرى در کتاب تاريخ زبان فارسى از يک منبع خارجى که نام آن ذکر نشده نقل کرده است. پيام زير (تصوير ۱) پيامى تصويرى و نيمهتصويرى است که رئيس يکى از قبايل سرخپوست آمريکا به نام قبيلهٔ عقاب براى رئيسجمهور وقت آمريکا فرستاد. | |||||||||
در اين تصوير گيرنده بهصورت يک فرد سفيد در خانهاى سفيد نشان داده شده است، يعنى به مرد سفيد در کاخ سفيد. در تصوير پنج عقاب ديده مىشوند که نشانهٔ افراد قبيله عقاب است و روى سر نخستين عقاب دو خط رسم شده که نشانهٔ رئيس قبيله است. دستى که به سوى خانه سفيد دراز کرده نشانهٔ دوستى است ... | |||||||||
دکتر ناتل خانلرى سرانجام ترجمهٔ اين پيام را چنين نقل مىکند: 'رئيس اين قبيله اعلام کرده است که با رؤساى قبايل ديگر از جمله قبيلهٔ ماهى متحد شدهاند و همگى به آن سفيدپوست خانهٔ سفيد پيشنهاد مودت مىکنند.' (ناتل خانلري، ۱۳۴۹، ص ۱۹) | |||||||||
به هر حال در ايران نيز خط تصويرى و نيمهتصويرى بهتدريج به خط قراردادى و نمادى تبديل مىشد. اين تبديل نيز بايد مشابه همان تبديل خطوط تصويرى سرزمينهاى ديگر طى هزاران سال انجام شده باشد. | |||||||||
عليقلى محمودى بختيارى در کتاب فرهنگ و تمدن ايران، پس از بحثى مفصل دربارهٔ پيدايش خط در جهان خاستگاه خط را فلات ايران مىداند. | |||||||||
در خط سومرى که يکى از کهنترين زبانهاى نوشته شدهٔ بشرى است- و از سوى قوم سومر که مجاور خليج فارس يکى از تمدنهاى بسيار قديمى را بنياد نهادند ابداع شده است- نشانهٔ تصويرى دست در خط تصويرى اوليه در طى قرون تبديل به نشانهاى قراردادى شد که طبق تصوير شمارهٔ ۲ شباهت به نشانهٔ تصويرى اوليه و ريشه در آن داشت. | |||||||||
ايرانىها نيز از همان آغاز اختراع خط، با توجه به نيازهاى خود، براى حفظ و انتقال نوشتهها به ديگران از کتيبههاى سنگى و گلي، دستنويس برروى پوست حيوان و برگ درخت استفاده مىکردند. | |||||||||
اما قبل از اختراع کاغذ، ايرانىها نيز مانند ديگر، اقوام روى پوست نوعى از گياهان و يا پوست حيوانات مىنوشتند. در حفريات مناطق اوران و نسا باقى ماندههائى از نوشته روى چرم بهدست آمد که مربوط به دوران پارتها بوده است. نويسندهاى از حدود يک هزار سال پيش در کتاب خود نقل مىکند که در زمان حيات او در بخشى از اصفهان قسمتى از يک بناى بسيار قديمى به نام سارويه ريزش مىکند و مردم با مجموعهاى از بستههاى کتاب مواجه مىشوند که روى پوست گياه خدنگ به نام توز (پوستى بسيار محکم و نرم و بادوام) نوشته شده بودند. براى مردم آن روزگار، اين خط ناشناخته بود. او مىنويسد: | |||||||||
'... اتاقى از آن نمايان گرديد که تقريباً پنجاه عدل کتاب از پوستهائى کتابت شده بود که مردم، آن نوع خطى را تا آن وقت نديده بودند ...' . | |||||||||
ابوعبدالله بن حسن حمزه اصفهاني، متولد حدود ۲۷۰هـ.ق نويسندهٔ کتاب سنى ملوکالارض و الانبياء. در جلد ۵ فرهنگ فارسى معين راجع به اين نويسنده و کتاب او توضيحاتى آمده است. | |||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل رئیس جمهور دولت سیزدهم مازندران سیدابراهیم رئیسی دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی پلیس فضای مجازی سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران
خودرو مالیات قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تعطیلی شنبه دلار طلا
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب رسانه تلویزیون سریال سینما موسیقی
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا حماس جنگ غزه چین اوکراین ترکیه لبنان یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور بارسلونا لیگ برتر سپاهان جام حذفی مس رفسنجان لیگ برتر انگلیس بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی آلزایمر مغز گوگل آیفون اپل باتری سرعت اینترنت تبلیغات عیسی زارع پور
بارداری سازمان غذا و دارو پوست دیابت کاهش وزن سرماخوردگی