سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
نگهداری ساختمان هتل
نگهداری و حفاظت ساختمان هتل و یا رستوران، اهمیت فراوانی دارد و نه تنها از نظر راحتی و آسایش خاطر، بلکه بیشتر از نظر اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. |
بهکار انداختن مقداری سرمایه و تهیه یک هتل خوب و ساختمان مناسب، قدم اول در کار هتلداری میباشد، ولی دومین موضوع که از اهمیت زیادی برخوردار است، نگهداری و مراقبت از ساختمان و تجهیزات هتل است، هر بنائی هر چند محکم و زیبا باشد، اگر مورد نگهداری و حفاظت و بازسازی قرار نگیرد، پس از مدتی فرسوده و از قسمتهای مختلف نقایصی در آن پیدا میشود که اگر به موقع رفع نگردد ایجاد خرابی بیشتر خواهد کرد و قدر و اهمیت خود را در نظر مسافران از دست خواهد داد. نکته اول اینکه از همان ابتدا باید با صرف سرمایه بیشتر، ساختمان بهتری ایجاد کرد زیرا بیشتر و بهتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و حتی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. نکات دیگری که رعایت آن ضروری است به شرح زیر میباشد: |
ـ نما و شکل ظاهری ساختمان باید همیشه مورد توجه و مراقبت باشد تا به اصطلاح تازگی خود را حفظ کند و بد نما نشود. |
ـ قسمت سقف و پشت بام همچنین قسمتهای مختلف هتل، سالی دو بار باید به طور کامل و با دقت بازرسی شود. نوبت اول در آغاز بهار است تا معلوم شود که آیا بارندگی و سرمای زمستان آسیبی به سقف رسانیده است یا خیر؟ نوبت دوم در آغاز پاییز میباشد، در نتیجه این مراقبت میتوانید مطمئن باشید که برای مدت شش ماه میتوانید با خیال راحت به کار ادامه دهید و یقین کنید که ساختمان دچار خرابی نخواهد شد. |
ـ در هرسال دوبار ناودانهای هتل را کاملاً مورد بررسی و مراقبت قرار دهید تا چنانچه نقصی پیش آمده باشد رفع گردد. |
ـ درها و پنجرهها باید بهطور مرتب رنگآمیزی شود تا هم نمای آن بهتر و جالب توجهتر باشد، و هم از پوسیدگی چو ب و زنگ زدن آهن جلوگیری به عمل آید. ضمناً باید درزگیری پنجرهها و درها و مرتب باشد تا باد یا آب از درزها نفوذ نکرده و باعث خرابی نشود. |
ـ هواکشها باید کاملاً سرویس و تمیز شود. |
ـ توجه به دکوراسیون داخل هتل و اتاقها ضروری است، البته دکوراسیون بستگی به سلیقه شخصی هتلدار دارد اما چه بهتر که برای این کار. از یک متخصص استفاده شود، به خصوص در قسمت لابی باید دکور کاملاً جالب توجه و زیبا باشد. همچنین در سالن غذاخوری باید به زیبائی دکور توجه شود. |
ـ از لحاظ رنگآمیزی دیوارهای داخلی هتل، باید زود به زود و قبل ار آنکه رنگ دیوارها کاملاً رنگ و رو رفته و زننده شود، تغییرات مناسب داده شود. در صورت استفاده از کاغذهای دیواری، بهتر است رنگهای ساده انتخاب شود. |
ـ حمامها و توالتها، اتاق سرویس، انبار، آشپزخانه و اتاق کارکنان باید تا سقف کاشی شود و مراقبت به عمل آید که کاشیها همیشه تمیز و مرتب باشد. هر خرابی جزئی که ایجاد میشود باید فوراً مرمت گردد تا خرابی بیشتری بار نیاورد، زیرا یک ترک کوچک یا سوراخ جزئی ایجاد میشود بی اهمیت، اگر فوراً مرمّت نشود به زودی باعث شکستگی و خرابی و ریزش خواهد شد و خسارات مادی فراوانی به بار خواهد آورد. |
بعضی از هتلداران در انجام تعمیرات یا رنگآمیزی و ترمیم سایر خرابیها عادتاً منتظر فرصت مناسب و کمشدن تعداد مسافران و فصل خلوت هتل هستند. اولاً این برنامه همیشه درست از کار درنمیآید، چون ممکن است در چنان فصلی هم ضرورتاً عدهای مسافر به طور انفرادی یا گروهی و دست جمعی وارد هتل شوند و اتاقها را اشغال کنند و مجالی برای تعمیرات باقی نماند. ثانیاً: عقب انداختن هر نوع تعمیر و رفع نقایص به صلاح و صرفه نیست و خواهی نخواهی هتل از معرض خرابیها و استهلاک نمیتواند برکنار باشد و صلاح این است که خرابیهای جزئی و کلی، هر موقع به چشم خورد، حتماً مرمت شود. با این خرجهای جزئی و تدریجی میتوان هتل را همواره تمیز و آباد و آماده نگهداشت. |
هتلداران مجبور نیستند کارها و خرجهای جزئی و کوچک را آنقدر نگهدارند تا به صورت کلی و پر خرج در آید و یکجا مبلغ هنگفتی با معطلی و صرف وقت زیاد به خرج برسد. حفظ موجودیت هتل تنها منحصر به مراقبت از بنای هتل نیست، بلکه تمام ابزار و آلات و اثاث و لوازم هتل باید به موقع ترمیم و تکمیل شود، در این مورد باید با یک برنامهریزی دقیق، مرتباً وسایل موجود را اعم از دکور، پرده، تخت، میز، مبلمان و رنگ اتاقها و قسمتهای مختلف را بررسی شود و هر کدام را در هر روز که لازم باشد تعمیر و مرمت یا تعویض نمایند. این درست نیست که یک یا دو اتاق را به علت خرابی جزئی از سرویس خارج کنند و منتظر فصل مناسب یا خلوت کار باشند، هزینههای جزئی را به موقع انجام دادن، بهتر است از اینکه اندک اندک جمع نمایند و خرج سنگین و کلی ایجاد کنند. |
اگر پایه شکسته میزی را به بهانه صرفهجوئی یا سهلانگاری، به موقع تعمیر نکنیم علاوه بر ایجاد ناراحتی برای مسافران، احتمال دارد ظرفهای روی میز بریزد و بشکند و زیان بیشتری به هتل برسد، همچنین اگر بشقابهای ترک خورده یا لب پریده را از جریان خارج نکنیم از اهمیت و حیثیت هتل کاستهایم به هر حال هتلدار خوب باید با برنامهریزی صحیح، بهطور مرتب به تمام قسمتها رسیدگی کند و هرعیب و نقص را به هر اندازه که باشد به موقع رفع نماید تا به مرور، عیبهای جزئی، زحمت کلی ایجاد ننماید و کار هتل را یکباره مختل نسازد. بهطور کلی، وسایل هتل همیشه باید مانند روز اول جلوه کند و این امر مستلزم به مراقبت دائم از کلیه وسایل است. و اینکه هیچگاه در هتل نباید تعمیر را به صورت موقت یا سرسری انجام داد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست