|
|
ساير برنامههاى آموزشهاى نظرى و عملى
|
|
|
| نشريات و مستندات جهانگردى
|
|
بخش جهانگردى نيازمند دستابى به متون جهانگردي، مواد مرجع، و مواد آموزشى است. مجموعههاى بخش جهانگردى بايد اين نيازها را مرتفع کنند. اگر اين بخشها نتوانند از عهدهٔ انجام اين کار برآيند، دستگاه دولتى متوّلى امور جهانگردى بايد به توليد و نشر اين قبيل متون اقدام کند.
|
|
|
در بسيارى از کشورها تعداد معلمان و مدرسان حرفهاى براى دروس و مطالعات جهانگردى و هتلدارى در هر دو بخش دولتى و خصوصى کافى نيست.
|
|
تعدادى از معلمان را مىتوان از ميان کارکنان ارشد شاغل در بخش جهانگردى که علاقهمند به تدريس هستند جذب کرد و با برگزارى دورههاى آموزشى فشرده و موقتي، مهارتهاى تدريس را به آنها انتقال داد. البته در جائى که بخش جهانگردى هنوز کاملاً توسعه نيافته است، اين منبع نيروى انسانى مىتواند محدود باشد.
|
|
از سوى ديگر تعدادى از فارغالتحصيلان مدارس جهانگردى و هتلدارى ممکن است بعد از چند سال کسب تجربيات مناسب به حرفهٔ تدريس علاقهمند باشند. آنها فقط نياز دارند که مهارتهاى لازم جهت تدريس را بهدست آورند.
|
|
روش ديگر عبارت است از ارائهٔ دورههاى آموزشى سه ساله در سطح پيشرفته که بهمنظور پرورش معلمان حرفهاى در تخصصهاى مختلف جهانگردى طراحى شده باشد.
|
|
|
براى اثربخشى فعاليتهاى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردي، وجود تکنيسينهاى حرفهاى ضرورى است. آموزش مستمر و روزآمد روشها و فنون مديريت جهانگردى نيز حائز اهميت است.
|
|
|
برداشت بسيارى از ديدارکنندگان از يک کشور، بر اساس مشاهدهٔ رفتار راهنماى آنها است، بنابراين مهارتهاى اين کارمندان تأثيز و نفوذ بسيارى بر کيفتيت محصول کلى جهانگردى دارد.
|
|
در تدوين و تعيين استانداردهاى مربوط به راهنمايان جهانگردي، مىتوان دو مقولهٔ جدا را در نظر گرفت، يعنى بخشى را به 'گردشگرى عام' و بخش ديگر را به 'گردشگرى خاص' اختصاص داد. با در نظر گرفتن اين فرض، 'گردشگرى خاص' ، اين را مىطلبد که براى هر شاخه از اين نوع جهانگردي، يک راهنماى خاص در نظر گرفته شود، يعنى نوعى راهنماى تخصصي. براى تعيين درجات و انواع مختلف راهنمايان جهانگردي، مىتوان معيارهائى را نيز تدوين کرد.
|
|
يک مشکل اساسى که بر استانداردهاى خاص راهنمايان تأثير مىگذارد، سطح تخصصى و پيچيدگى زبان خارجى و سهم و تعداد راهنمايان موجود مسلط به هر يک از زبانهاى خاص است. در حالى که زبانانگليسى به يک زبان بينالمللى مهم تبديل شده، اما علىرغم اهميت و کاربرد گستردهٔ اين زبان، نتوانسته است نياز به تخصص و تسلط به زبانهاى ديگر نظير ژاپنى يا کرهاى را مرتفع سازد.
|
|
بايد استانداردهاى مهارتهاى فنى و نظام ملى آزمون شغلى و صدور تأييديه، براى راهنمايان جهانگردان را نيز مورد توجه و اشاره قرار داد.
|
|
|
توانائى برقرارى ارتباط مؤثر با جهانگردان در موفقيت بخش جهانگردى نقشى اساسى دارد. معرفى استانداردهاى مشخص شده و تعيين سطح زبان خارجى بههمراه تدوين و ارائهٔ برنامهها و دورههاى آموزشى جامع ضرورى است. در تعدادى از استانداردهاى مهارتهاى شغلى بايد آموزش زبانهاى خارجى نيز بهعنوان يک ضرورت گنجانده شود.
|