|
|
این بودجه پایه و اساس تمامی برنامهریزیها و بودجهبندی تجارتی شناخته میشود. هر یک از بخشهای هتل بودجهٔ خود را در رابطه با ارقام و میزان فروش آن تخمین و معین میسازد. بیشترین و بالاترین میزان بودجهٔ توصیفشده که بتواند سطح عالی انتظارهای مدیریت را پاسخگو باشد،همان بودجهٔ نهائی فروش را تشکیل خواهد داد. هنگام برقراری یک بودجهٔ فروش بایستی سه نکته مهم در نظر گرفته شود: |
|
۱. انجام یک تجزیه و تحلیل دقیق از نحوهٔ فروش در دورهٔ پیش. |
۲. پیشبینی شرایط تغییریابندهٔ مورد انتظار در زمینهٔ داد و ستد. |
۳. مطالعه و بررسی دقیق گزارشها و اطلاعات رسیده از وضعیت بازار. |
|
برای توضیح بیشتر پیرامون چگونگی تعیین یک بودجه فروش، بهتر است مثالی بیاوریم: |
|
فرض کنیم از مطالعه وبررسی اسناد مالی تدوین شده در سال مالی پیش، دانسته شود که تعداد غذای سرو شده برای ناهار ششصد و پنجاه نفر بوده و میانگین صورت حساب پرداخت شده نیز یکصد و سیریال باشد و این نکته را هم کشف کنیم که تعداد غذا برای شام به سیصد و چهل نفر رسیده باشد و میانگین صورت حساب یکصد و هفتاد ریال گردد. |
|
اکنون فرض کنیم که پیشبینی داد و ستد عمومی و تحقیقهای انجامشده نشان دهد که به میزان ۱۰% بر تعداد غذاهای نیمروزی افزوده خواهد شد، ولی تعداد شام برای میهمانان ثابت خواهد ماند. همچنین پژوهشهای انجام شده نشان دهد که میانگین صورت حسابها برای سال آینده به میزان ده درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به جدول پیشبینی بودجه فروش غذا به آسانی میتوان موارد مزبور را در ستون مربوط بدان تعیین نمود و میزان کل بودجه را در ردیف مربوط مشخص ساخت. |
|
این بودجه عبارت از مبلغ برآورد شده از تمامی مخارجی است که در طول دورهٔ بعدی بودجه متحمل میشویم. هنگام فراهم کردن چنین بودجهای لازم است تا مخارج ثابت را از هزینههای متغیر جدا نماییم. بدیهی است که مخارج ثابت نظیر: اجاره، بیمه و مقادیر ثابت کسر شده بر میزان فروش تأثیری نخواهد گذاشت و با این وجود ضروری است که مخارج متغیر از قبیل هزینهٔ غذا و نوشابه با توجه و بر اساس حجم فروش تعیین گردد. تعیین بودجه به روش بودجه بندی قابل انعطاف به مدیران امکان میدهد که بتوانند موارد پیشبینی نشده و فوقالعاده را به هرمیزان از فروش معین کنند. نیازمندی یک مدیر به آگاهیهای صحیح، در چنین مواردی انکارناپذیر است. وی باید از نحوهٔ پیشرفت خود در کار داد و ستد اطلاع یابد و چگونگی ادامهٔ عملیات خود را با توجه به آگاهیهای به دست آمده تعیین نماید. این اطلاعات و پیشنهادها که از سوی حسابداری بهدست وی میرسد در بهتر ساختن نقش مدیریت و ارتقاء سطح فروش و میزان سوددهی آن تأثیر بسیار مهم خواهد داشت. |
|
|
این گزارشها همان اطلاعات، مدارک، خلاصه حسابها و پیشنهادهائی هستند که توسط حسابداری و برای مطالعه و بررسی مدیریت تهیه میشوند. بخش حسابداری جزئیات مربوط به فعالیتهای اقتصادی را که به صورت نتایجی از یک رشته عملیات تجارتی است در این گزارشها منعکس میسازد. گزارشهای مزبور بایستی به مدیرانی ارائه شود که برای فعالیتهای مالی خود دارای برنامههای دقیق و منظم باشند و شیوههای این فعالیّتها از پیش، طراحی گردیده باشد تا به این وسیله بتواند نیازهای این قبیل مدیران به آخرین اطلاعات را برطرف سازد. |
|
|
این گزارشها میتوانند مدیریت را از تفاوتهای موجود بین برنامههای پیشبینی شده و آنچه که در عمل صورت حقیقت یافته است، آگاه سازند. کنترلکنندهٔ بودجه (Controler) میزان درصد مخارج غذای روزانه و همچنین درصد هزینههای مصرفشده تا روز معین را به مدیر غذا و نوشابه اطلاع میدهد و این آگاهی بهصورت یک خط راهنما برای اجرای سیاستها و عملکردهائی است که مدیریت غذا و نوشابه آن را به کارکنان خود دیکته خواهد کرد. بهعنوان مثال، چنانچه یک افزایش ناگهانی در میزان درصد مخارج غذا پیش آید مدیر به آسانی خواهد توانست دربارهٔ علت یا علتهای آن تحقیق نماید و هر گونه اقدام عملی را که لازم بداند در جهت برقراری حالت تعادل مناسب بهکار بندد. |