|
محققان چندبار تلاش کردهاند، تا مشخصات تقاضاى جهانگردى در بازارهاى مختلف را مدلسازى کنند. مدل زير يک نمونهٔ اين مدلها است.
|
|
فرض کنيد که i,Bij امين 'مشخصهٔ خريد' براى مصرفکننده j باشد (M تا i=1). مشخصهٔ خريد عبارت است از خصوصيتهاى شناسائى شده مانند لذتپرستى يا علاقهمندى به جهانگردى فرهنگى.
|
|
همچنين فرض کنيد که Xj۳, Xj2, Xj3 مشخصات شخصى J امين مصرفکننده باشد که برحسب شخصيت يا منش وى بيان مىشود. فرض مىشود که اين مشخصات قابل سنجش و درجهبندى باشند. پس:
|
B j 1 = f j 1 ( X j 1 , X j 2 , ... X j n , M S ) |
B j 2 = f j 1 ( X j 1 , X j 2 , ... X j n , M S ) |
.. ..
.. .. .. |
.. ..
.. .. .. |
B j m = f j m ( X j 1 , X j 2 , ... X j n , M S ) |
|
|
در اين معادلات MS معرف محرکهاى بازار است. اين محرکها مىتواند براى مثال، تبليغات مقصد، توصيههاى آژانسهاى مسافرتى و اطلاعات کتاب راهنما باشد.
|
|
پس مىتوانيم براى جهانگردان j و K مجموعه مشخصههاى رفتارى در خريد را بهشرح زير معين نمائيم:
|
β j = ( B j 1 , B j 2 , ... B j m ) |
β k = ( B k 1 , B k 2 , ... B k m ) |
|
|
مقايسهٔ ميزان مشابهت مجموعههاى زير:
|
|
|
نشان خواهد داد که جهانگردان j و K به بازارهاى واحدى تعلق دارند؛ البته با اين فرض که واکنش خريد منطقاً با مشخصههاى رفتار خريد ارتباط دارد. پس از تعريف حدود و ثغور هر بازار، تحليل خوشهاى قابل استفاده است.
|
|
|
هر مقصد يا عرضهکنندهٔ محصول جهانگردى بايد بتواند تفکيک بازارها به قصد حداکثر کردن سود را مورد استفاده قرار دهد. اين امر از طريق تسرى روشهاى قيمتگذارى انحصارى و تبعيضانه به تمام ابعاد بازاريابى صورت مىگيرد.
|
|
يکى از اينگونه مدلها جنبههاى اقتصادى برنامههاى تبليغاتى براى تفکيک بازارها را بهصورت زير مورد بررسى قرار داده است:
|
|
فرض کنيد که Vmi تعداد واحدهاى تبليغات نوع mام براى بازار i باشد. فرض کنيد که Jmi هزينهٔ هر واحد از تبليغات نوع m براى بازار فوق باشد. (m تا m=1 و n تا i=1).
|
|
فرض کنيد که رسانهٔ مورد استفاده براى تبليغات هزينهٔ سرانهٔ ثابتى داشته باشد. پس، کل هزينهٔ تبليغات نوع m براى بازار i عبارت است از:
|
|
يک تابع ساده تقاضا براى بازار i عبارت است از: ( q i = f i ( p i , X i . در اين تابع q i، ميزان تقاضاى جهانگردى P1 سطح عمومى قيمتها براى محصول جهانگردى عرضه شده به اين بازار (البته اگر چنين متغيرى قابل محاسبه باشد) و Xi بردار انواع تبليغات مورد استفاده [X1i, X2i, ... Xmi] است.
|
|
پس هزينههاى تبليغات و تقاضا در کليهٔ بازارها عبارت خواهد بود از:
|
G = ∑ g ' i = ∑ V ' i X ' i i i |
|
|
|
|
Q = ∑ = ∑ f i ( P i , X i ) i i |
|
|
|
|
P Q = ∑ P i q i = ∑ P i f i ( P i , X i ) :و درآمد i i |
|
|
پس رابطهٔ درآمد (PQ) و هزينههاى تبليغات (G) زمانى بهينه خواهد بود که بازده آخرين دلار خرج شده براى کليهٔ انواع تبليغات در تمام بازارها برابر باشند. براى مقصدهاى جهانگردى (ادارات ملى جهانگردى و غير آن) که مجموعهٔ فعاليت بازاريابى آن را انجام تبليغات تشکيل مىدهد بهينهسازى تلاشهاى تبليغاتى بسيار اهميت دارد.
|