چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نقش و اهمیت گارسن
زندگی اجتماعی و روابط موجود میان اجزای تشکیلدهندهٔ جامعه به شیوهای است که اطلاع از چگونگی آن تا حدودی برای همه ضرورت دارد. کمتر کسانی هستند که از فرهنگ جدید و روابط اجتماعی و پدیدههای نوین آگاهی نیافته باشند. یکی از مواردی که روابط اجتماعی کنونی را بیش از گذشته مستحکم میسازد و آشنائیها و پیوندهای انسانی را منسجم میکند، انجام مسافرتها، بازدیدها و اقامت در دیگر شهرها و هتلهاست. |
در شرایط اقتصادی، اجتماعی کنونی که بیشتر مردم به مسافرت میروند یا برگزاری مراسم جشن و میهمانیهای جمعی را در هتل میپسندند و غذای دلخواه خود را در هتل پیدا میکنند، بر نقش و اهمیت وجودی یک گارسن آگاهی دارند و با توجه به تنوع سلیقهها و خواستههای مراجعین هتل میتوان به خوبی دریافت که یک گارسن نماینده و معرف هتل به شمار میرود. همهٔ آنهائی که برای یک بارهم شده به هتلی مراجعه کرده باشند، با این افراد آشنائی یافتهاند و خاطرهای از آنها و نحوهٔ برخوردشان را در ذهن دارند. |
گارسن در هتل نقشی حیاتی دارد. کارخانهای معظم را در نظر بگیریم که محصولات و فرآوردههای خود را توسط نمایندگان و فروشندگانش در اختیار فروشگاهها و خریداران قرار میدهد. برای یافتن مشتریان جدید به اعزام نمایندگان ویژه و مجرب میپردازد و کالاهای خود را به روشی حساب شده و صحیح معرفی مینماید. گارسن نیز در هتل عهدهدار نقشی چنین سازنده و پراهمیت است. در مقالههای هتلداری پیرامون چگونگی اجرای وظایف گارسن در هتل، به طور مشروح سخن رفته است. در اینجا میخواهیم تا اهمیت یک گارسن از جنبهٔ روابط انسانی و اجتماعی او را مورد بررسی قرار دهیم. مواد اولیهای که به هتل تحویل میشوند به منظور تهیه انواع خوراکها و غذاها مورد استفاده قرار میگیرند و این امر مستلزم صرف هزینههای گزاف و تلاشهای فرساینده خواهد بود. غذاهای آماده نیز میباید به مصرف مراجعین برسند و این فروشها باید با ظریفترین شیوهها و پاکیزهترین ظرفها روی تمیزترین میزها انجام گیرد و آن کس که اجرای چنین وظیفهای را برعهده دارد لازمست تا خود نیز پاکیزهترین و با فرهنگترین افراد هتل باشد. |
وی در نقش مردم پسند خود باید به گونهای رفتار کند تا شمار مراجعین روزافزون باشد و هر یک از میهمانان با خاطرهای خوش از نحوهٔ پذیرائی و رفتار گارسنها هتل را ترک نماید و در اولین فرصت به آنجا مراجعه کند و دیگر دوستان، آشنایان و اقوام خود را نیز توصیه و تشویق به مراجعه نماید. با این ترتیب ملاحظه میشود یک گارسن میتواند به میزان زیادی در حفظ و حراست از قرب و منزلت هتل در اجتماع تأثیر داشته باشد. نقش او، چند جانبه است که هر یک از جوانب آن اهمیت ویژه دارد. گفتیم گارسن را میتوان به صورت یک فروشنده برای هتل به شمار آورد. او غذای تهیه شده را به مشتریان عرضه میکند و شیوهٔ تقدیم غذا به مشتری خود یک هنر ظریف ودقیق است. شخصیت گارسن و محتوی فکری و نیروی عصبی و انسانی اوست که میتواند از وی برای خودش یک انسان موفق بسازد و برای هتل نیز به صورت سرمایهای زنده که معرف شهرت نیکوی آن باشد شناخته گردد. |
در بسیاری هتلها نام و مشخصات گارسنها را بیشتر مراجعین به خاطر میسپارند و دیده شده است که نام هتل را همراه با نام مشخص یکی از گارسنهای آن به زبان میآورند و هتل را با نام همان گارسن معرفی مینمایند و با توجه به اخلاق زیبنده و رفتار التفاتآمیز گارسن یا سرپیشخدمت به هتل مراجعه میکنند. |
برای هرچه بهتر اجراشدن نقش سازندهٔ گارسنها در زمینهٔ فروشندگی خوراکها و غذاهای هتل بایسته است که مدیران هتلها، مأموران خرید و کارکنان آشپزخانه به همراه یکدیگر و به طور هماهنگ انجام وظیفه نمایند. در واقع هر یک از این افراد، اعضای یک تیم واحد شمرده میشوند که هدف مشترکی را دنبال میکنند. صداقت، صمیمیت و درستی در انجام کار، شرط نخست موفقیت آنها خواهد بود. میهمانهائی که به هتل میآیند، ممکن است در زمینهٔ شناخت و تشخیص غذا یا کیفیت آن تجربهٔ چندانی نداشته باشند. |
جسم آنها احساس گرسنگی میکند و در پی غذائی مطبوع و دلپذیر است، روان آنها نیز خواستار رهائی جسم از تنگنای گرسنگی آن است و خود نیز تشنه آرامش و آسایشی مخصوص خویش و برای نیل به آن لحظهشماری مینماید. غذای لذیذ همراه با سرویس بسیار خوب و دلچسب و نحوهٔ ارائه آن میتواند این هر دو نیاز را در مشتریان برآورده سازد و تحسین و تمجید آنها را موجب گردد. این همان نکتهای است که از نظر روانشناسی دارای اهمیت ویژهای است و پیامدهای مثبت و سازنده به بار خواهد آورد، مشتریان دیگری مراجعه خواهند کرد و سرمایه واقعی هتل، افزایش خواهد یافت. |
گارسن باید بر انواع خوراکیها و غذاهای موجود در آشپزخانه آگاهی داشته باشد تا بتواند به خواستههای مشتریانی که با سلیقههای متفاوت مراجعه کردهاند، پاسخ مثبت بدهد. دیده شده که مشتریانی سالاد معینی را سفارش دادهاند ولی از آنجا که نام آن در لیست غذا نوشته نشده و گارسن نیز از وجود آن بیاطلاع مانده به آسانی خواستهٔ مشتری را رد کرده است. در حالی که همان سالاد یا مواد اولیهٔ آن در آشپزخانه فراهم بوده و تهیه یا ارائه آن تنها چند دقیقه وقت میبرده است. چنین اشتباههاتی میتواند موجب عدم رضایت مشتریان گردد و حال آن که با اندکی دقت و حوصله ممکن است خشنودی آنها را به دست آورد و خوراکهای موجود را نیز به موقع به فروش رسانید. مشتریان هتلها بیشترین تماس و بلندترین گفتگوها را در هتل با گارسنها و کمکهای آنها (باسبوی)ها دارند و همین نکته است که اهمیت آشنائی هرچه بیشتر و بهتر گارسنها را با نحوهٔ انجام کارها و وظایف خود آشکار میسازد. |
این گروه از پرسنل هتل باید که شیوهٔ برخورد و تماس با مشتریان را به خوبی آموخته باشند و با اندوختهای از تجربههای مفید، ادب و نزاکت، شایستگی و مهارت در کار با مشتریان گفتگو نمایند و انجام این همه را با علاقهمندی و مهربانی و ملاطفت همراه سازند. گارسن میتواند به عنوان نمایندهٔ گروه بزرگی از پرسنل و کارکنان هتل شناخته گردد و نحوهٔ رفتارش نمایانگر میزان تجربه و شخصیت دیگر افراد نیز شناخته خواهد شد و به همین دلیل است که تأثیر یک گارسن در شهرت نیک و آوازهٔ بلند هتل انکارناپذیر است. توجه به خواستههای قابل قبول این گروه از کارکنان هتل، همچون دیگر افراد و پرسنل اهمیت ویژه دارد که این نکته را در جای دیگر نیز باز گفتهایم. یک گارسن به آسانی میتواند به حیثیت و شهرت نیکوی هتل، ضربههای جبرانناپذیر وارد سازد و این ضربهها میتواند چنان سنگین باشد که موجبات تعطیل شدن یک رستوران را فراهم آورد. |
نمونهای از این اشتباهات عمدی یا غرضورزیهای کوتهبینانه را میتوان در موردی مشاهده کرد که گارسن به هنگام بردن غذا بر آن نمک اضافه بپاشد و آن را شورمزه نماید. در چنین وضعی آشکار است که غذا بازگردانده خواهد شد و راندمان آشپزخانه کاهش خواهد یافت، چرا که ناچار خواهند بود تا غذای دیگری تهیه و آماده نمایند و در نتیجه یک غذای دیگر را به تعویق خواهند انداخت و موجب نارضایتی مشتریان دیگر نیز فراهم خواهد گردید و بدینترتیب یک ضربهٔ سنگین و چند جانبه را هتل خواهد پذیرفت که ادامهاش میتواند جبران ناپذیر باشد. زیرا اگر تصور نماییم که مشتریان یک هتل، آن هم تنها کسانی که دو یا سه میز را به خود اختصاص دادهاند پس از رویاروئی با چنین نقصانی نارضایتی خود را به زبان اعتراض بیان خواهند کرد و همین نکته خواهد توانست که ساعتها از وقت آشپزخانه را تلف سازد و تحریکهای عصبی و شاید هم بگومگوهای داخلی را موجب گردد که در نتیجه وقفهای طولانی در سرو غذا ایجاد خواهد گردید، مشتریان دیگری نیز از این مشکل آگاهی خواهند یافت و آنها نیز در پی ایرادگرفتن برخواهند آمد و این رشته گسترش خواهد یافت. |
ملاحظه میکنیم که جلب رضایت مشتریان هتل کاری بسیار آسان است ولی آسانتر از آن نیز ایجاد نارضایتی در میان مراجعین میباشد و این هر دو جنبه را گارسنها میتوانند بهنحوی خواسته یا ناخواسته برانگیزند و هتل و مدیریت آن را با مشکلات پیچیده روبهرو نمایند و یا بر موفقیت و شایستگیهای دیگر افراد پرسنل در نظر مردم بیافزایند. کسانی که نمیتوانند خودشان را با قوانین هتل وفق دهند باید اخراج شوند. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست