|
|
براى نيل به اهداف تبليغات پيشبرد فروش از ابزارهاى بسيارى مىتوان استفاده کرد. انتخاب هر يک از اين ابزارها مستلزم بررسى نوع بازار، اهداف تبليغات پيشبرد فروش، شرايط رقابت، هزينه و کارآيى هر ابزار است. ابزارهاى اصلى تبليغات پيشبردى مصرفکننده و تجارى عبارتند از:
|
- نمونههاى کالا
|
نمونههاى کالا اقلامى در حد مصرف آزمايشى هستند. بعضى از اين نمونهها بهطور مجانى در اختيار مصرفکنندگان قرار مىگيرند. براى بعضى از اين نمونهها نيز شرکتها، البته براى جبران قسمتى از هزينه آن، مبلغ کمى مطالبه مىکنند. نمونه کالا به شکلهاى مختلفى به مصرفکنندگان تحويل مىشود. تحويل در منزل، ارسال با پست، تحويل آن در فروشگاه، منضم کردن آن به کالاى ديگر يا استفاده از آگهى تبليغاتى براى ارسال آن از جمله اين راهها است. ارائه نمونه کالا، مؤثرترين اما پرهزينهترين روش معرفى کالاى جديد است.
|
|
- کوپنها
|
گواهىنامههايى هستند دال بر اينکه مبلغى از قيمت خريد بعضى از کالاهاى خاص بهعنوان پسانداز براى خريدار محفوظ مانده است.
|
|
- تخفيفات نقدى
|
تخفيفات نقدي، همانند کوپن است، اما کاهش قيمت آنها بهجاى اينکه در خردهفروشى انجام شود، پس از خريد انجام مىشود. در اين روش، مصرفکننده مدرکى را دال بر خريد کالا به آدرس توليدکننده مىفرستد و توليدکننده هم قسمتى از قيمت خريد کالا را با پست به آدرس او حواله مىکند.
|
|
- بسته محتوى چند کالا با يک قيمت
|
بسته محتوى چند کالا با يک قيمت نيز صرفهجويىهايى را براى خريداران بهدنبال دارد. قيمتهاى کاهشيافته جديد توسط توليدکننده مستقيماً روى برچسب کالا يا بستهبندى آن نقش مىبندد. مثلاً دو کالا در يک بستهبندى قرار مىگيرد و هر دو به قيمت يکى از آنها به فروش مىرسد. با اينکه دو کالاى وابسته به هم، مانند مسواک و خميردندان، با قيمت واحدى کمتر از مجموع تکتک آنها در يک بستهبندى قرار مىگيرند. بسته محتوى چند کال با يک قيمت براى افزايش کوتاهمدت فروش، ابزار مناسبى است و تأثير اين کار به مراتب بيش از کوپن است.
|
|
- کالاهاى خاص
|
کالاهاى خاص کالاهايى هستند که بهعنوان محرکى براى خريد کالا، يا بهصورت مجانى يا در قبال دريافت مبلغى ناچيز، در اختيار مصرفکنندگان قرار مىگيرند.
|
|
- اِشانتيونها
|
اِشانتيونها کالاهاى قابل استفادهاى هستند که نام تبليغکننده بر روى آنها چاپ شده است و به عنوان هديه در اختيار مصرفکنندگان قرار مىگيرند. انواع خودنويس، تقويم، جاکليدي، کبريت، ساکدستي، تىشرت، کلاه و قهوهخورى از جمله اين کالاها هستند.
|
|
- پاداشهاى مخصوص به مشتريان طرفدار
|
پاداشهاى مخصوص به مشتريان طرفدار ابزارهاى نقدى يا غيرنقدى هستند که بهعنوان پاداش بهکسانى داده مىشوند که مصرفکننده دائمى کالا و خدمات شرکت هستند. براى مثال، شرکتهاى هواپيمايى در اين مورد برنامههاى خاصى را اجرا مىکنند. آنها به مسافتهاى پروازى نمره مىدهند. مسافرتهاى هوايى مجانى به افرادى تعلق مىگيرد که نمره آنها به حدنصاب لازم رسيده باشد.
|
|
- تبليغات در مراکز خريد
|
تبليغات در مراکز خريد به نشان دادن و نحوه نمايش کاربردى کالا در محل خريد يا فروش گويند.
|
|
- جوايز، قرعهکشى و شرطبندى
|
اين روش بهطور شانسى يا بهنحو ديگري، به مصرفکنندگان امکان برنده شدن و بهدست آوردن وجوه نقدى يا مسافرت يا دريافت کالا را مىدهد. مثلاً دريافت جايزه مستلزم اين است که مصرفکنندگان زنگى را به صدا در آورند يا در واردى حدس بزنند يا پيشنهادى ارائه دهند. براى انتخاب بهترين اين پاسخها و اختصاص جايزه به آنها، کسانى آنها را مورد بررسى و قضاوت قرار خواهند داد. در قرعهکشي نيز اسامى مصرفکنندگان در ظرفى ريخته مىشود و نام بعضى از آنها بهطور تصادفى از آن استخراج مىشود. در شيوه شرطبندي براى هر بار خريد به مصرفکنندگان چيزى داده مىشود، چيزى همچون شمارههاى موسوم به بينگو يا حروف جاافتاده، که ممکن است موجب برنده شدن خريدار شوند. يک جايزه فروش نيز، واسطهها يا فروشندگان را ترغيب مىکند که بر تلاشهاى خود بيافزايند. جايزه نيز به کسى تعلق مىگيرد که عملکرد بهترى را به نمايش بگذارد.
|