جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
تهیه طرح موضوع تحقیق
اين مرحله از مهمترين مراحل هر تحقيق به شمار مىرود و قبل از هرگونه اقدامي، براى انجام يک تحقيق بايد موضوع مورد مطالعه از جهات مختلف مورد شناسائى دقيق قرار گيرد. زيرا موضوعات قابل تحقيق در علوم اجتماعي، گوناگون و فراوان است. از اينرو هر محقق، پيش از هر چيز بايستى به تهيه و تنظيم طرح مطالعهاى که مىخواهد انجام دهد، بپردازد. براى اين کار لازم است نکات زير را مورد توجه خاص قرار دهد. |
۱. تعيين حدود موضوع مورد مطالعه، اين يکى از مسائلى است که حائز اهميت مىباشد. زيرا تحقيقى که محدوده، و چارچوب آن مشخص نباشد عملاً امکانپذير نخواهد بود. |
فرض کنيم سازمانى از مؤسسه تحقيقاتى بخواهد که: 'تأثير نوعى ماليات را در مورد صنعتى بررسى کند' . موضوع تحقيق به اين صورت نکات ابهام بسيارى دارد که عبارت هستند از: |
- منظور از تأثير نوعى ماليات چيست؟ تأثير روى فروش است؟ روى توليد است؟ يا روى درآمد؟ و غيره ... |
- در چه دورهٔ زمانى است؟ در يکسال اخير است؟ يک ماه اخير است؟ در حال حاضر است؟ يا تأثيرات احتمالى آينده موردنظر است؟ |
- منظور از وضع صنعت چيست؟ روى قيمتهاى آن صنعت بهخصوص است؟ روى درآمد يا قدرت رقابت است؟ |
- و سرانجام تحقيق در کجا است (محل موردنظر) |
در صورتى که موضوع فوق را مىتوان بهگونهٔ زير و بهصورت روشن و مشخص بيان کرد و تحقيق دربارهٔ آن را امکانپذير ساخت. |
'تأثير ماليات ... روى کل فروش سال ۱۳۷۲ صنعت ... در شهر ... (يا کل کشور)' |
مشخص و محدود کردن دقيق جامعهٔ مورد مطالعه و تعيين چارچوب موضوع، گذشته از آنکه نتايج بهدست آمده از تحقيق را قابل قبول و معتبر مىسازد، محقق و ساير افرادى را که در پژوهش شرکت دارند از سردرگمى و ابهام و ترديد رهائى مىدهد. |
۲. اهداف اساسى تحقيق: محقق بايد بهوضوح و بهدقت هدف يا اهداف خود را در انتخاب موضوع و انجام تحقيق روشن نمايد و نتايجى که در پى آن است بهطور کامل در نظر آورد. بدين ترتيب وى و همکاران او از ابتدا مىدانند دنبال چه مىگردند و چرا؟ |
۳. اهميت موضوع: پس از طرح موضوع و مسئله، لازم است محقق اهميت و موجباتى را که نيازمند تحقيق است بداند. |
۴. محقق با همکاران و نيز صاحبنظران در مورد تحقيق خود مشورت و تبادل نظر کند. |
۵. امکان مطالعه و جامعهاى که مىبايستى مطالعه در آن انجام گيرد مشخص گردد. |
۶. روش مطالعه انتخاب گردد. |
۷. ابزار و وسايل تحقيق فراهم باشد. |
۸. امکان دسترسى به منابع اطلاعاتى مورد نياز وجود داشته باشد. |
۹. سابقهٔ تاريخى موضوع مورد مطالعه را بداند. بدين معنى که محقق، ادبيات مربوطه به تحقيق را نيک بشناسد تا بتواند تجربيات ديگران را ملاک عمل قرار دهد و نتايج کار آنان را يا بهصورت اصل و يا بهصورت فرضيه بهکار بندد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس رئیس جمهور دولت رئیسی سیدابراهیم رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی تعطیلی شنبه ها قوه قضائیه شورای نگهبان سید ابراهیم رئیسی
سیل مشهد هوش مصنوعی هواشناسی تهران خراسان رضوی پلیس بارش باران قوه قضاییه قتل شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو مالیات مسکن بانک مرکزی دلار سایپا یارانه
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران سریال تلویزیون سینمای ایران فردوسی همایون شجریان سینما
دانشگاه تهران فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا روسیه جنگ غزه حماس چین اوکراین ترکیه نوار غزه
فوتبال تراکتور بارسلونا استقلال پرسپولیس جام حذفی لیگ برتر سپاهان بازی لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید
آیفون اپل گوگل اینترنت سامسونگ عیسی زارع پور تبلیغات دوربین تلفن همراه
چای بارداری دیابت کاهش وزن چاقی زوال عقل